handdator

Visa fullständig version : Slipad plunta

Kecke
2007-09-14, 14:53
Även en blind höna kan hitta ett korn. :D
Den här trevliga pluntan hittade jag idag.
17 cm hög.
(Tyvärr blev jag så ivrig att fota så jag glömde tvätta flaskan först.)
Ålder och ursprung?

LasseC
2007-09-14, 17:04
Är Du ute och ränner utan att tala om för mig. Här sitter jag ensam (OK hunden är hemma):D

Kecke
2007-09-14, 17:09
Är Du ute och ränner utan att tala om för mig. Här sitter jag ensam (OK hunden är hemma):D

Väldigt vad du låter imponerad av dagens fynd. :rolleyes:

LasseC
2007-09-14, 17:11
Ja det är jag och inte det endaste avundsjuk:cool:
DG

Tingeling
2007-09-15, 07:31
Det här blev min favorit av dem du har hittat! Men kan inget om den ....

Lars Kallin
2007-09-15, 20:01
Väldigt vacker.
Påkostad plunta med all slipning.
Skall man misstänka att den är Tysk tro.

Den skulle smälta in väldigt väl bland mina slipade pluntor;)

Hirvi
2007-09-15, 20:03
Kecke!
L Kallin, bör nog svara dig om pluntan!
Hirvi

Hirvi
2007-09-15, 20:06
Kecke!
L Kallin, bör nog svara dig om pluntan!
Hirvi

Kallin! hann före!
Vet nog mer om Tyska slipade pluntor!
Hirvi

Kecke
2007-09-15, 20:28
Väldigt vacker.
Påkostad plunta med all slipning.
Skall man misstänka att den är Tysk tro.

Den skulle smälta in väldigt väl bland mina slipade pluntor;)

Hade en stark känsla av att du var en av dom (eller kanske den ende) som skulle kunna veta något eller uppskatta den här.
Antar att den skulle platsa bland dina men nu får den ju en alldelens egen plats hos mej. ;)
Nu har jag rengjort den och den blev faktiskt himla läcker.
Tysk?
Allt låter bra i mina öron.
Jag börjar bli väldigt förtjust i dessa slipade plunor även om just den här nog är den bästa jag har.
:)

Lars Kallin
2007-09-15, 20:39
De slipade pluntorna i klarglas är sådär roliga tycker jag. Denna du uppvisar utmärker sig väldigt genom sin färg.

Den behöver naturligtvis inte vara Tysk, men skulle jag gissa på ett land skulle det vara Tyskland. Åldersmässigt kan man väl anta slutet av 1800-talet kanske lite tidigare.

Kan man få be om en bild i dagsljus?

Grattis till ett trevligt föremål.

Kecke
2007-09-15, 20:47
De slipade pluntorna i klarglas är sådär roliga tycker jag. Denna du uppvisar utmärker sig väldigt genom sin färg.

Den behöver naturligtvis inte vara Tysk, men skulle jag gissa på ett land skulle det vara Tyskland. Åldersmässigt kan man väl anta slutet av 1800-talet kanske lite tidigare.

Kan man få be om en bild i dagsljus?

Grattis till ett trevligt föremål.

Tack. :)
Jag skall försöka ta en bättre bild imorgon.
Jag är så jättenöjd med denna plunta trots att den, tyvärr, har några repor. Trodde ändå nästan inte att det var sant, att jag skulle fynda, när jag hittade den.

Kecke
2007-09-16, 09:59
Lyckas inte få till några bra bilder men lägger in de jag tagit i alla fall. Den sista bilden visar effekten av slipningen. Det ser ut som fiskfjäll tycker jag.

Äjth
2007-09-16, 11:06
Sannerligen läcker Kecke, grattis till ett bra fynd. Sista bilden ger ett intryck av reptil eller bältdjur. Fräckt!

Hektor
2007-09-16, 18:44
Nu om den inte inhandlats på loppis så kanske det haft propp till. Vilket är bäst med eller utan propp? Hur mycket mer får en sak kosta som är komplett?
Vacker flaska det är ett som vi kan slå fast.

Äjth
2007-09-16, 18:59
Pluntan ser åtminstone inte ut att ha syraetsad insida på halsen, kanske gick det lika bra med kork, ah!

Lars Kallin
2007-09-16, 19:21
Jag har mycket svårt för att tro att den har haft propp.
Det var nog en vanlig naturkork med en liten mässingsplatta påskruvad.

Vad menar du med syraetsad Äjth?
Propparna var för det mesta inslipade till varje enskild flaska. Tror inte de var etsade, men kan ha fel.

Äjth
2007-09-16, 19:24
När jag ser o känt efter på insidan av överdelen på halsen finns den där frostade ytan för att hålla still proppen och tillika hade den funktionen av att inte vara så petig med storleken på proppinsättningen för att fylla sin funktion. Visst jag speklerar bara utifrån vad jag finner troligt.

Hektor
2007-09-16, 19:49
Fick för mig att den hade Äjts syraetsade yta i halsen men det var nog fel.
Kork blev lita banalt i fallet ovan men mest praktiskt.

Äjth
2007-09-16, 19:58
Din rackare!! upps korken fastnade visst i halsen, host host!!!

LasseC
2007-09-16, 19:58
Äjth. Det Du kallar syra etsat i halsen är den naturliga slipytan som blir när man slipar in proppen. Man använder kiselkarbid eller korund som det kallades på glasbruken. Att slipa in proppar var ett grannlaga jobb. Min minnesbild från det momentet var att det var ett hemskt ljud som uppstod när inslipningen pågick. Proppen fästes i en slags gigg som sedan kunde roteras och pluntan hölls helt sonika i handen. Man hade en blandning av korund och vatten som skötte inslipningen. Om en glaspropp inte har den här "frostiga" ytan så är de polerade efter inslipningen. Detta gjordes ofta på lite mer exklusiva karaffer.
mvh DG

Hirvi
2007-09-16, 20:09
Äjth. Det Du kallar syra etsat i halsen är den naturliga slipytan som blir när man slipar in proppen. Man använder kiselkarbid eller korund som det kallades på glasbruken. Att slipa in proppar var ett grannlaga jobb. Min minnesbild från det momentet var att det var ett hemskt ljud som uppstod när inslipningen pågick. Proppen fästes i en slags gigg som sedan kunde roteras och pluntan hölls helt sonika i handen. Man hade en blandning av korund och vatten som skötte inslipningen. Om en glaspropp inte har den här "frostiga" ytan så är de polerade efter inslipningen. Detta gjordes ofta på lite mer exklusiva karaffer.
mvh DG

Lasse C, så var det, flaskan i handen!
Hirvi

Maria
2007-09-16, 20:11
Från en som inte förstår sej på et, jag tycker att den är väldigt vacker, fin slipning och form, den väcker helt klart ha-begär.

Kecke
2007-09-16, 20:14
Hm.....väcker ha-begär.....tror jag måste låsa in den. :D

LasseC
2007-09-16, 20:23
Det är bäst att Du gör det Kom ihåg att det skall vara dubbla lås:D
DG

Liljerik
2007-09-18, 06:26
Jag har inte sett så många pluntor, men den här är nog den snyggaste :p

Kecke
2007-09-18, 09:44
Det är den absolut snyggaste jag har.
Nu kan ju dom andra lommorna gå och dra något gammalt över sej. :p

Äjth
2007-09-18, 10:49
Ett tack till Lasse C för slipningsinfon!
Kecke: Vid gynnsamt väder och tur med fotograferingen vore det spännande att få se ytterligare en bild.

Kecke
2007-09-18, 17:06
Kecke: Vid gynnsamt väder och tur med fotograferingen vore det spännande att få se ytterligare en bild.

Ja...skall försöka hitta nycklarna till alla låsen. ;)