handdator

Visa fullständig version : KÄr I Ett Glas !!!

Äjth
2005-12-02, 01:48
Fann detta glas på en loppis för en tjuga och upptäckte först när jag kom hem efter att ha rullat runt glaset under olika ljuskällor att det har även ett helt underbart färgspråk under bara form. Har försökt fånga det men jag blir helt vansinnig - det går inte att fånga! Såsom himlen färgas röd strax över horisonten när solen går ned om vintern och det röda mjukt sprider sig ut mot det blå utan att där finns en enda markerad tillstymmelse till färgbrytning, så strålar det lila/ceris från glasets botten upp ungefär en tredje utefter glasets sidor. Satt under en ljuskälla glöder denna underbara nyans som varken är lila eller ceris men ändå...och den har en stark glöd som gör att man bara blir kär.
10.5 cm högt. 9 cm övre diameter. En välbalanserad tyngd. Ett mkt välgjort och vackert glas som tyvärr bilderna inte ger rättvisa alls! Hoppas ngn kan reda ut var glaset kommer ifrån, svenskt? eller inte.

Äjth
2005-12-02, 01:51
flera bilder

766
2005-12-02, 06:00
Jag förstår att ett sådant glas måste ha en välbalanserad tyngd om man skall köpa det. Frågan är bara vad det skall balansera mot?
Har nog kommit i "närkontakt" med reklam av knivar på tv.
Det är ju roligt att dom äntligen har kunnat göra ett glas med sååå vacker färg.
Säg nu inte att jag vaknat på fel sida, men att få detta glaset till att bli något i hästväg fick mig att reagera.

Äjth
2005-12-02, 10:46
Smaken är som baken - delad. Dina faeblesser ligger väl inte i denna tidens objekt heller. ;) Jag reagerade på färgtoner och stringens. Det upplever jag som sååå fint.

766
2005-12-02, 12:15
Vad är stringens? Att man får tycka om är det väl ingen tvekan om.
Detta med välbalanserad är väl något som ter sig förundransvärt, undrar om balansen bli lidande när det kommer en droppe eller flera i glaset.
Skall kolla läget i kväll om något av mina glas är välbalanserade, det gäller att dom är det nu när man blivit upplyst om att det faktist förekommer sådana glas.
De enda glasen som fodrar en balanserad uppbyggnad är sådana som har rund bågformad fot med endast pytteliten slipning för att stabilisera det hela.
hur man än vickar glaset så ställer det sig upprätt.
Något antikt kom det till sist ut av det hela, så här i slutet.
Har nog något glas som sistnämda, får ta bild på samma gång som jag tar blå vas, kanske det blir i denne konungens tid!?

LS
2005-12-02, 13:06
Äjth-glaset är verkligen anmärkningsvärt i sin färg/färger. Vad man blir nyfiken på är hur denna färg beter sig om man tömmer i vätska av färgad karaktär, t. ex. whisky.

Ballonggreven
2005-12-02, 22:41
... Detta med välbalanserad är väl något som ter sig förundransvärt, undrar om balansen bli lidande när det kommer en droppe eller flera i glaset.
Skall kolla läget i kväll om något av mina glas är välbalanserade, det gäller att dom är det nu när man blivit upplyst om att det faktist förekommer sådana glas.
De enda glasen som fodrar en balanserad uppbyggnad är sådana som har rund bågformad fot med endast pytteliten slipning för att stabilisera det hela. hur man än vickar glaset så ställer det sig upprätt....

Hur kul det än är att raljera så är det faktiskt så att glas bedöms efter hur välbalanserade de är. Färvisso gäller det glas med fot. Glasmassans tyngd i kupa respektive fot ska vara balanserad i handen både med och utan dryck i glaset.

cjf
2005-12-04, 10:39
För att återgå till ursprungsfrågan, Äjth, så är ditt glas både i form och proportioner mycket likt ett selterglas från Älghults glasbruk som jag har, dock är mitt i klarglas och lite mindre. Jag har lite för dålig koll på Älghults produktion för att veta om ditt glas skulle kunna vara därifrån, men det är kanske en tråd att börja nysta ifrån...

Ulferic
2005-12-04, 11:06
Förmodligen Denby Crystal. Namn Mirage Blue. Har ett antal glas som jag köpte på loppis i Småland, De är märkta Denby Glas Sweden. Tjejen som hade loppisen uppgav att hennes farfar som var chef på något glasbruk tog hem dessa och sålde dom med etiketten Denby Glas Sweden.

Ballonggreven
2005-12-04, 11:12
På Ulferics uppgifter fick jag detta googleresultat. (http://images.replacements.com/images/images5/crystal/D/denby_mirage_blue_double_old_fashioned_P0000019420 S0007T2.jpg)

Äjth
2005-12-04, 11:37
Oj, va roligt med svar. Tack ulferic,och Ballo.. är dina glas lika höga? Med tanke på tyngden har de använts som dricksglas? svårt att tro, men...
Denby Crystal kan de ha ngn som heslt koppling till Denby stoneware tro?

Ulferic
2005-12-04, 11:52
Återkommer när jag fått fatt på glasen. Ligger i en låda i källaren. Om du söker lite på nätet så ser du att glaset Mirage Blue betalas bra. Köpte 60 stycken på loppisen. Två sorter på fot och ett större glas utan fot. Bild kommer.

Äjth
2005-12-04, 11:55
Aha, de finns på fot oxå! ser fram emot bilderna! Är foten i klarglas då?
Googlade och Fann! Härlig glasserie, månne har jag funnit nya samlarobjekt!!
http://www.replacements.com/webquote/DE_MIRB.htm

Äjth
2005-12-04, 18:01
Du har post ulferic.

Ulferic
2005-12-04, 18:04
Hade nog minnet nerpackat också. På etiketten står det: Denby Milnor Sweden. Glasen tillverkades mellan åren 1973-1980. Dessutom är det tre sorter på fot jag har. Alla sorter väl balanserade och drickvänliga. Att få bra bilder på glas med hjälp av blixt är inte så lätt.