handdator

Visa fullständig version : liten lockskål

Cobe
2007-09-11, 20:04
Denna lilla malakitfärgade skål har jag lite funderingar över . Är det etablerade svenska bruk som tillverkar dessa eller . Ser ju inte den här färgen så ofta är det en svår färg att ta fram innom glas eller ? 7cm hög och ungefär en 10 cm i diameter . Är den frompressad så är det väldigt välgjort inga skarvar eller spår från något sådant

Hektor
2007-09-11, 20:37
Ett förvaringskärl för "Dior" kräm att sätta under brösten om sveda skulle uppstå.
Jättefin... gammal som gatan, kanske 1970.
En känd antikare i Mö.. tog 4500:- för en parfymflaska i samma stil, några större lurederjare än vissa sådana är svåra att finna.
Cobe om du skruvar ner dina optimistisak tankegångar och söker efter skarv lite mer sakligt så finner du en sådan.

Cobe
2007-09-11, 21:28
Ja men jag har inga större förväntningar på den i alla fall men det är en ganska ovanlig färg så det i första hand därför jag vill veta mer om den . För det är ju inget jag tänkt sälja så . Men du verkar ju lite sugen på den eftersom du skriver ner den så Hektor

Liljerik
2007-09-11, 22:25
Jag tycker att lockskålen är tilltalande både till form och färg....oavsett ålder :)
Förstår inte varför Hektor insinuerar att Cobe förväntat sig att det skulle vara en "massoravtusenkronorsskål"?????

Maria
2007-09-11, 23:58
Har en liknade med etikett, där står Bohemia glas.
(Bohemia eller Böhmen är ett landskap i Tjeckien.)

Kecke
2007-09-12, 12:06
En vacker skål tycker jag. Ny eller gammal spelar ingen roll.
Fick mej att läsa lite om färgat glas.
I Böhmen började man på 1800-talet färga glas för att det bland annat skulle likna ädelstenar.
Malakitfärgad skulle jag vilja kalla den här då. :)
För att färga glas grönt används uranoxid, kromoxid, kopparoxid och manganoxid. Beroende på sammansättning så får man allt ifrån gulgrönt till mörkgrönt.

Hektor
2007-09-12, 20:04
Förstår inte varför Hektor insinuerar att Cobe förväntat sig att det skulle vara en "massoravtusenkronorsskål"?????

Jag har inte insinuerat en "massoravtusenkronorsskål" utan bara berättat vad en antikare gick ut med för pris.
Sen att saker och tings ålder inte har någon betydelse är för mig något nytt.
Undrar vad antikaren hade för gott att säga om sin flaska, kan det ha varit, den är helt ny, min fru tömde den för 20 minuter sedan och nu kostar den 4500:- bara för att den är tom.

Jung_Kee
2007-09-13, 20:23
Opakt malakitgrönt glas i svulstiga former var inte ovanligt att se på veckoauktionerna i Örebro när jag bodde där, så jag tror att det är något som formpressats i tyskland under 40-60-talet. Din skål Cobe, ser dock inte riktigt ut som dessa, men det kanske bara är blixten som gör att den ser halvgenomskinlig ut?

Är den det och du inte kan hitta några skarvar så kan det vara en pate de vere-skål, vilket är en beteckning på krossat glas som är packat i form och lätt sammansmält. Pate de vere i jugend betalas mycket bra på auktionsmarknaden, jag har dock aldrig sett pate de vere i malakitgrönt förut så jag kan inte säga om din skål är gjord så eller ej. Bl.a botten ser inte ut som det på bilden. Snygg är den i vilket fall!

Hektor
2007-09-13, 21:23
Men Jag har sett. Det kan vara svårt att fatta men så är det. Och då ter det sig ytterst underligt om inte denna i precis samma stil, inte skulle ha gjutskarv.
Keearen är riktigt duktig på att framkalla "syner" där saker och ting framstår som betydligt bättre än dom är.
Vi tar om det från början, den har med störste sannolikhet ingått i någon firmas förpackning för "skönhetens" bevarande och framkallande.

Jung_Kee
2007-09-13, 21:36
Hellre en påpucklad optimist än en död pessimist käre vän! :P
Men visst, jag tror inte heller att det här är pate de vere, men det är helt klart värt att titta efter lite noggrannare innan man slänger den glaskupan! Man vet ju inte vem som kommer efter och plockar upp efter en! ;)

Hektor
2007-09-13, 21:43
Vad jag vet så har det inte med optimism vara eller inte vara att göra utan hur man läser föregående uttalande och uppfattar dom.

Jung_Kee
2007-09-14, 00:13
Jo, det har det, eftersom det styr vilka förväntningar man bygger upp på en mening vid tolkningen därav, eller hur? Jag brukar försöka vara positiv i mina kommentarer eftersom det är trevligare, och nautral när det gäller framläggande av fakta.

Hektor
2007-09-14, 07:50
Jaha så det ses som trevligt att inte ta hänsyn till tidigare inlägg?
Du hade ju inte sett sådan här tidigare och visste inget om den emedan jag viste.
Är det då trevligt att komma med en massa antagande som är ytterst ogrundade i förhållande till Mina?
Nu kan ni alltid skylla på att Jag är svår att förstå eller något liknande, jag undrar om det uteslutnade har med mig att göra?

Bay Åkerblom
2007-09-14, 10:14
Lockasken är tillverkad i Tjekien, Böhmen, i så kallat malakitglas. Sannolikt är den utförd vi firma Curt Schlevogt eller vid en efterföljare som heter Disna.

Cobe
2007-09-14, 17:30
Ja jag får tacka Bay och alla andra som tippsat mig om denna .Det var ju trevligt att se sakerna som var gjorda i Böhmen . Tack för alla trevliga svar en en gång .Mvh

Kecke
2007-09-14, 19:29
Hittade något liknade som Cobes skål, inte lika vacker, men ändå lägger jag till en bild. :)

Maria
2007-09-14, 20:07
Kecke

Den är likadan som min.

Hektor
2007-09-14, 20:30
Var inne och kollade efter Bays uppslag och fann en sida med varning om efterapning, ett fel där var att dom blandat ihop så att allt "äkta" som visades var "märkt" som efterapat och vise versa.

Hektor
2007-09-14, 20:45
Verre är det något i fortbildningen tecken? I så fall behövs det ett förtydligande.

Kecke
2007-09-14, 21:23
Kecke

Den är likadan som min.

Kul. Jag gillar den här skålen. :)

Peter S
2007-09-15, 11:37
Är den det och du inte kan hitta några skarvar så kan det vara en pate de vere-skål.

Om man gör ett litet citat av det kan det bli enklare att förstå (Pâte de verre)...

pialin
2007-09-21, 22:49
Hej!

Av en slump hittade jag denna på ebay - visst verkar det vara samma typ av lockskål, men blå?

Rare-Art-Deco-Schlewogt-Ingrid-Art-Glass-Powder-jar (http://cgi.ebay.com/Rare-Art-Deco-Schlewogt-Ingrid-Art-Glass-Powder-jar_W0QQitemZ200154211944QQihZ010QQcategoryZ2205QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)

Peter S
2007-09-22, 00:56
Förefaller vara samma design, fast blå, som sagt. Kul med jämförelseobjekt!

Cobe
2007-09-22, 06:54
Ja jag satt här på morronen och jämförde dessa askar .Mönsteret stämmer exakt faktiskt .Ska spara bilderna och upgifterna från denna . Tack för din länk pialin det var kul att se .Mvh

Kaptenen
2010-01-28, 19:22
Keckes och Marias lockdosa är attribuerad till Gablonz i Norra Böhmen enligt denna länk...

http://www.glaskilian.de/Deckeldose-Pressglas-Gablonz.671+B6YmFja1BJRD02NzEmcHJvZHVjdElEPTQ0MzMm cGlkX3Byb2R1Y3Q9NjcxJmRldGFpbD0_.0.html

Maria
2010-01-28, 19:40
Vad kul att se, tack för länken :)

Kecke
2010-01-28, 22:58
Den som väntar på något gott..............
Tackar. :)