handdator

Visa fullständig version : Annan Lommeflaska

LasseC
2007-09-06, 22:11
Jag hittade nyligen en lommeflaska med ett båtmotiv på Har inte sett en sådan tidigare Baksidan har 16 druvor.
DG

Äjth
2007-09-06, 22:31
Jag har inte sett den med ett skepp men måste kommentera prislappen; det var ett BRA pris.

Kecke
2007-09-06, 23:02
Jag har inte heller sett någon liknande. KUL.
Stämmer prislappen? Då har du ju nästan rånat någon. :eek:

LasseC
2007-09-07, 00:05
Jag förstod nästan att Ni skulle kommentera prislappen. Den kommer från min speciella affär i Småland som det verkar att flasksamlarna inte hittat riktigt än. Jag tror att de säljer det billigt som de har fått tag i billigt. En trevlig affär och priset är det rätta. Inköpt den senaste månaden. Var affären ligger. I de djupaste småländska skogarna där forsen brusar:D
DG

Sladden
2007-09-07, 19:20
Då ligger den ju här!

Kecke
2007-09-07, 19:34
Då ligger den ju här!

Snabba dej på då och lägg rabarber på alla flaskor innan Lasse kommer tillbaka. :D

LasseC
2007-09-07, 20:05
He he trodde Ni:D
DG
Sladden inte riktigt dina tassemarker:cool:

Sladden
2007-09-07, 20:16
Gjorde lumpen vid kosta skjutfält:cool:

LasseC
2007-09-08, 00:18
Försöker Du att snärja mig:D:D och råka försäga mig. Skall avslöja så småningom:cool:
DG

Sladden
2007-09-08, 07:12
När det gäller försäljare av gammalt, 100-200 år, glas så finns det tillräckligt med ställen för oss här ute på landsbygden.
Jag blir lite förskräckt när jag kan se samma saker i t.ex. Sthlm. och Malmö för, ofta, 5-20 ggr. pengarna. Härute går det fortfarande att få ihop små samlingar för överkomliga pengar.
Nu pratar jag inte om det allra bästa i konstglasväg (även om detta ibland kan dyka upp till häpnadsväckande låga priser) utan t.ex. nubbeglas, pressglas och buteljer. Bruksglaset som använts ute i stugorna. Konstglaset som tillverkats mest som skådebröd och prydnad utan större praktisk funktion tycker jag inte är så kul.
Inte heller högreståndsprylarna intresserar på samma sätt även om jag kan uppskatta dem. För mig är det varken aktuellt eller möjligt att lägga ut sådana pengar som de betingar. Dyker något sådant upp, billigt, framför ögonen så inköps det och säljs vidare till förmån för fortsatta bruksglasinköp.

Din flaska tillhör kategorin som intresserar mig och prisnivån känner jag igen och omfamnar:)

LasseC
2007-09-08, 10:43
Sladden Vi måste träffas någon gång och utbyta lite erfarenheter. Vi verkar ganska lika, det är bara det att jag inte säljer vidare utan det blir bara mera trångt på hyllorna:D. Min hustru påstår att det ligger i generna att samla på mig, jag har nämligen en mor som har huset fullt av prylar. Hustrun uttrycker det ofta så här " en milj prylar". Men jag kan tala om för Dig att även på landsbygden har de höga priser. Antikhanlaren i Orrefors ville ha 400 spänn för en lommeflaska 500 spänn för en greppaflaska. Ett glas från Ronneby brunn (ett av de sista modellen) 375 kr. Det var mer än jag gav för ett äldre på antikmässan i Älvsjö. Jag vet inte om det är att de finns i Orrefors med mycket turister eller om det bara är en chansning på att få ut så mycket som möjligt.
Likadant var det när jag var inne på ett ställe på väg till Kopparberg. Otroligt mycket prylar. Bland detta så hittade jag vanliga flaskor punsch eller cocnac. Fanns säkert ett 50-tal. Alla var prissatta till 60 spänn. Jag tror inte de sålde så fasligt många. Jag tror att man biter sig i baken när man sätter så höga priser. Man får det mesta kvar
Ha en bra dag, det skall jag försöka trots att det regnar
DG

Sladden
2007-09-08, 14:43
Får nog hålla med dig, vad gäller antikhandlare. Ofta ser man priser över mässpriser.
3 gånger har jag handlat av antikhandlare, 2 flaskor och ett nubbeglas.
Annars blir det mest på loppisar, auktioner och av samlarvänner.
Finns inte mycket som går upp emot att hitta en tidig 1800talsflaska på loppis för 20:-. Det ger en varm känsla ett bra tag.
Loppis, förresten. Förra helgen var jag på en stor loppis i trakten. Där fanns "drösvis" med knoppölsflaskor. Prissatta, som det verkade utifrån glansen. Maskinblåsta flaskor för 120:-!
Köpte en hamrad H 1/3 LITER för 25:-. Den var ju "ful i glaset" och mynningen var ju sned.
Så kan det gå!
Är du i Småland så är det bara att höra av sig.
Själv sitter jag och ser formula 1kvalet i väntan på att regnet skall upphöra så jag kan ge mig ut och rödfärga kortsidan på carporten. Glömde den då huset och uthuset målades.