handdator

Visa fullständig version : Alla har rätt till en blogg!

Bruce
2007-09-03, 20:40
Åtminstone tycker vi det:
http://www.precisensan.com/antikforum/blog.php

Bruce
2007-09-04, 19:13
Vi har fått frågor om bloggen angående vem som kan läsa dem.

Endast medlemmar på forumet kan läsa och kommentera bloggar.
Du kan själv bestämma om du vill ha kommentarer eller inte.
Du kan också bestämma vem eller vilka som ska kunna läsa din blogg.
Allt detta och annat ställer du in i bloggkontrollpanelen.

Äjth
2007-09-05, 20:36
Jag förstår inte hur man öppnar en egen blogg!

Bruce
2007-09-05, 23:24
Gå in på "Bloggar" i menyn. I "Alternativ" klickar du på "Min blogg" och därefter på "Bloggkontrollpanel". Sen tror jag du klarar dig själv...

Ballonggreven
2007-09-12, 20:49
Nu har jag också bloggat!:D

Bruce
2007-09-16, 11:17
Ni missar väl inte bloggarna?

cjf
2007-09-16, 11:35
Finns det någon sida med en översikt över vilka bloggar det finns, istället för översikten över bara de senaste inläggen & kommentarerna?

Peter S
2007-09-16, 14:54
Ni missar väl inte bloggarna?

Jag har inte förstått vitsen med bloggar överhuvudtaget! Kan någon hjälpa mig och bli av med alla fördomar om folk som måste uttrycka sina privata funderingar offentligt... Har haft samma åsikt i alla tider och undviker att läsa ledare och kolumner i tidningarna också. Är det inte TILLSAMMANS som vi kan förändra världen?

Ballonggreven
2007-09-16, 17:40
Jag har inte förstått vitsen med bloggar överhuvudtaget! Kan någon hjälpa mig och bli av med alla fördomar om folk som måste uttrycka sina privata funderingar offentligt... Har haft samma åsikt i alla tider och undviker att läsa ledare och kolumner i tidningarna också. Är det inte TILLSAMMANS som vi kan förändra världen?

För det första är det väl lätt att undvika bloggarna om man inte vill läsa dem.

Om man uttrycker sina åsikter, tankar och funderingar i samtal, i forum, diktform, sånger eller bloggar kan väl kvitta lika. Jag tror det är ett mänsligt behov att få släppa ut det som snurrar i huvudet. Att det inte alltid är lika roande som TinaSands betraktelser må väl vara hänt.

Vad det gäller att förändra världen (är det det vi gör på PES?) så kan vi göra det efter fikat och när jag skrivit färdigt min blogg.
(Måste man förresten göra allting TILLSAMMANS:confused:).

Maria
2007-09-16, 21:36
NEJ

Fortsätt du att skriva om vintips……………det är uppskattat.

TinaSand
2007-09-17, 21:20

Inte vet jag om jag kan hjälpa dig att bli av med dina fördomar. Eftersom du ber om hjälp att bli av med dem vill jag i alla fall lämna ett litet bidrag, som, förhoppningsvis, kanske kan leda till om inte förändring så i alla fall lite eftertanke. En god början till förändring är att man vet att man är behäftad med dylika, vilket du uttrycker klar medvetenhet om.;)

Fördomar är inget man föds med utan de har naturligtvis orsaker, som kan vara av olika slag. Inte sällan är de grundade på okunskap om ”föremålet” för dem men oftast har de sin grund i stereotypa uppfattningar, fasta och rigida beskrivningar av en grupper (eller grupper) av människor. Förvisso kan en och annan stereotyp uppfattning rymma ett visst mått av sanning – dock är de samtidigt starkt överdrivna. Många av dessa uppfattningar utgör vanligtvis en form av förskjutning eller projicering där den negativa uppfattningen riktas mot objekt som inte är det verkliga ursprunget till dessa känslor. Vidare är det så, att dessa stereotypa idéerna införlivas i kulturella uppfattningar och de är – tyvärr – mycket svåra att utrota eller förändra – även då de utgör grova förvanskningar av verkligheten.

Jag finner det ganska intressant att du ”har haft samma åsikt i alla tider”. Det kan självfallet vara så, att du har en mängd evidensbaserad data byggd på induktion, som styrker din uppfattning. Om så är fallet har du ju en tämligen logisk grund för din uppfattning och ditt bestämda undvikande av att läsa ledarspalter eller annat liknande. Det är du säkert inte ensam om, då ledarspalter oftast har en partipolitisk tråd och prägel, som omöjligen kan tilltala en tidskrifts alla läsare.
Emellertid kommer saken i ett annat läge om du så att säga ”bara har” denna uppfattning. Då uppkommer en del frågeställningar hos mig (och som jag vill vidarebefordra till dig) Jag vill poängtera, att inga skriftliga svar avkrävs dig rörande följande frågor.
Varifrån emanerar denna uppfattning? Är den verkligen din egen? Eller har du ”ärvt” den någonstans ifrån, t ex föräldrar, vänner, arbetskamrater etc.? Är det en uppfattning du skapade för länge sedan och som sedan dess bara följt med, trots att tillvaron och du själv torde ha förändrats under tiden? På vilket vis tycker du att den är till gagn för dig? Finns det alternativa synsätt eller är det bara svart eller vitt?
Ja frågorna kan bli många fler och enligt mitt förmenande är det viktigt att ställa dem till sig själv, om man på allvar vill försöka förändra sig. Förändring tar tid, särskilt en förändring av väl inrotade uppfattningar (och vanor). Men om man vinnlägger sig om en stunds introspektion och ärlig självreflektion då och då, finns goda möjligheter att lyckas.:)

Att du inte har mycket till övers för bloggar rent generellt är väl helt i sin ordning. Jag har aldrig läst någon, än mindre skrivit själv. Inte förrän nu när det skapades ett bloggforum här på PES, vilket jag ser enbart som positivt. Däremot är jag inte alls benägen att hålla med dig om, att människor utrycker sina privata funderingar i bloggen. Inläggen är däremot personligt hållna och skrivna i lättsam ton, vilket är något helt annat. Det finns en påtaglig distinktion mellan att vara ”privat” och ”personlig”.

Självfallet förändrar vi, åtminstone i viss mån, världen tillsammans. Dock börjar all förändring inom den enskilda individen. Men för att vi skall ha de grundläggande förutsättningarna för förändring gemensamt, måste vi ju kommunicera. Utan kommunikation blir det platt intet av gemenskap. Och bloggen är otvivelaktigt ett forum för kommunikation. Även om ingen skulle läsa ett enda inlägg, så är det en kommunikation som äger rum inom den skrivande individen och som i sin tur kan generera en förändring. Och om så bara en endaste människa läser inlägget har en tvåvägskommunikation försiggått – med allt vad det kan innebära. Bara det att känna igen sig i någon annans lilla berättelse kan betyda mycket. Någon sade vid tillfälle ”jag läser böcker för att veta att jag inte är ensam”. Kloka ord, som direkt appellerade till mig.
Och vem vet – ett litet blogginlägg kanske gör att någon annan ler en stund den dagen?:)

Peter S
2007-09-17, 22:20
Nu blev jag överväldigad. Inte trodde jag att någon skulle vara så pass tillmötesgående när jag uttryckte min ovilja. Jag tror att jag utvecklat det här på egen hand utan "hjälp" av släkt och vänner. Jag tror att allt bottnar i att chansen till uppmärksamhet gör att texten i ensidig kommunikation spetsas till, kondenseras och "förbättras" så att den ger mer uppmärksamhet än den skulle fått om den var skriven i en samtalton. Man ser tydligt tendenserna i kvällspressen, på nätet och frukost-tv:ns paneldiskussioner: Det är bättre att uttrycka sin åsikt tydligt än att ha en sansad diskussion. Och det är så himla tydligt att de som har spetsigast åsikter också vurmar mest för bloggandet.

Och jag tror faktiskt vi förändrar världen här genom att samtala om sånt vi gillar. Och dessutom att lära oss att ta emot synpunkter på det man själv uttrycker. Var hittar man det annars idag? Vi har så himla lätt att ta ställning för och emot utan att behöva stå för det mot någon annan människa. På internet är det bara att sluta läsa när det inte passar längre och i TV-soffan är det över inom några minuter (tills nästa vecka då de möts igen och har åsikter om nya ämnen)... Är det något jag tror är nedbrytande för moralen är det polariserade lekar och barnprogram. Det är alltid vi mot dom (ex krigsspel eller manga-serier eller fotboll för den delen...).

Tack för ditt inlägg, Tina Sand (men jag kommer nog inte att börja läsa bloggar än på ett tag)... Nu ska jag sluta flumma och flower-powra, men det blir svårt...

Äjth
2007-09-18, 01:18
Nå Peter, du har både läst och nedtecknat i en Blogg nu.;)
Det som förvånar mig är, att blogga när vi kan diskutera under Lungan?!
Men så klart. Bloggen är en öppen dagbok på sätt och vis.(Vad står B:et i bloggen för??)
Tins Sand, din text var säkert tänkvärd men jag förmår inte längre läsa en större textmassa på dataskärmen därför förstår jag inte riktigt vad det är du skriver, en lång transportsträcka mellan två punkter som säger samma sak, blev min uppfattning.
Vi översköljs av texter o bilder och det lämnar väldigt lite tid för kontemplation.
Medier är snabba, snabba och uppdateringar viktiga. Stressigt, tycker jag.
Tog en långpromenad i skogen på eftermiddagen och njöt av frånvaron av ljud och människor.Människor ger ofta dåliga vibbar, men ett och annat möte kan kännas både berikande och trevligt, kanske beror det på att jag betraktar mer och oftare inåt och därför störs av allt oljud och alla rörelser omkring mig.
Blogga om man har lust eller låta bli, det är bra om man kan sovra bland alla de möjligheter vårt globala trådverk erbjuder oss.

Peter S
2007-09-18, 01:39
Nå Peter, du har både läst och nedtecknat i en Blogg nu.;)

Nja, jag ser det här mer som ett forum...

blog ären förkortning av webBLOGg

Äjth
2007-09-18, 12:00
Nja, jag ser det här mer som ett forum...

blog ären förkortning av webBLOGg
Ah, de är för fiffiga!! Webblogg ha ha.
Näväl, vi ser det som ett forum, det köper jag.

TinaSand
2007-09-18, 14:04
Sorry. Det är nog vad man brukar beteckna ”en yrkesskada”. Vet med mig att jag ibland är onödigt utförlig. Försöker förändra det.

miso
2007-09-18, 20:34
Tina jag blev lite nyfiken vad har du för yrke ? jag tyckte texten var lätt att förstå :)

E.B.
2007-09-18, 20:50
Fotboll, nedbrytande för moralen? Jo, tjena,

Peter S
2007-09-18, 23:59
Fotboll, nedbrytande för moralen? Jo, tjena,

Så ser jag på det iallafall. Ser inte längre några fördelar alls med det när enskilda spelare uppnår stjärnstatus, kommersialism och elitism sprider sig ner på knattenivå eller när matcher får avbrytas pga publiken inte kan hålla sig på plats.

Bruce
2007-11-04, 12:46
Glöm inte bort bloggfunktionen här på forumet:
(länk hittas också i menyn)
Använd den för era funderingar, loppisrapporter, väderobservationer eller allmäna kåserier.

Ballonggreven
2007-11-09, 10:46
TinaSand har kommit igång med sitt bloggande igen!
Läsvärt:
http://www.precisensan.com/antikforum/blog.php?u=676

Äjth
2007-11-14, 12:12
..men har undrat lite över bloggöversikten. Svårt att se vilket inlägg som är gjort senast. Upptäckte idag att "kommentar" inte registreras som inlägg och därför inte hamnar under senaste inlägg. Lite rörigt tycker jag.

Samlartrollet
2007-11-15, 19:49
Har aldrig bloggat i hela mitt liv. Vad är egentligen syftet? Är det samma sak som att chatta? Jag är nog dum i huvudet men är meningen med att blogga att skriva typ dagbok??

fer_g_i
2007-12-08, 18:30
Jag önskar mig en egen blogg, men jag får det aldrig att fungera!!!

Ballonggreven
2007-12-08, 18:49
För mig har det inte varit några problem.

Gör så här gå in på "Bloggar" i menyraden nästan längst upp på sidan eller följ den här länken:

Nu är du du bland bloggarna. I vänsterkolumnen finns en ruta med rubriken "Alternativ" med följande underrubriker:
Min blogg - här kan du se dina egna inlägg.
Posta i Min blogg - klicka här när du vill skriva ett blogginlägg
Slumpa fram en blogg - onödig funktion om ni frågar mig
Bloggkontrollpanel - här kan du göra olika inställningar för din blogg.

Lycka till!

fer_g_i
2007-12-08, 22:51
Nej då, dina alternativ fungerar visst inte;.

Ballonggreven
2007-12-09, 19:12
Vad händer när du försöker? Kan du beskriva vad du gör så kanske jag kan hjälpa dig.

Har förresten gjort ett nytt matnyttigt blogginlägg idag. Kolla gärna:
http://www.precisensan.com/antikforum/blog.php?b=30