handdator

Visa fullständig version : Colorado?

Lillstina
2007-08-28, 16:34
Har några formar (saladierer) i olika färger. Mått: 16 X 12 cm. De är färgstämplade Gustavsberg Sweden. Undrar om de tillhör servisen Colorado(LA)?

Peter S
2007-08-28, 17:12
Jo, det är Colorado. Men LA är en modellbeteckning och jag vet inte vilka delar som ingår i modell LA. Kanske är det bara de mjukt trekantiga delarna som heter LA. Den fjärde "äkta" Coloradofärgen är mörkgrön, men jag har sett denna saladjär i ytterligare andra färger, men då bör de inte hela Colorado längre.

Ballonggreven
2007-08-29, 09:52
Är det som du säger Peter att det är färgen som är Colorado?
Spisa Marin och Spisa Legum har ju exakt den ljusblå och ljusgröna nyans som i Colorado.

Peter S
2007-08-29, 10:54
Spisa är troligtvis namnet på modell LI (Jämför Spisa Ribb). Dessutom vill jag ha en mörkare blå och en mörkare grön färg på Legum och Marin, åtminstone på karotter och fat. Jag har sett ljusblåa tallrikar...
Colorado är en kombination av modell och dekor. Vissa delar finns i serien Pastell (turkos, mintgrön och ljusgul). För att förvirra finns det Gefyr-delar i pastellfärger också. De ljusgula med vit kant är Gul Gefyr och de utan vit kant är Pastell. I övrigt är de helt lika...

Lillstina
2007-08-29, 14:22
Tack, Peter S för ett snabbt och uttömmande svar.

J.J
2007-09-05, 13:23
Colorado (LA) är ju den första servis son Stig L formgav, jag tror det var 1947, men den producerades inte förrän 1955 första gången. Är Pastella LB? Den fanns åtminstone redan 1954 i produktion.

Peter S
2007-09-05, 14:32
Är det inte benporslinsmodellen som är LB (Piké, bl.a.)?
Pastell ligger på ett antal olika modeller och hänger nog bara ihop med glasyren.

Madame
2008-05-12, 22:36
Hej, jag snokar lite i gamla trådar. Jag ville bara säga att jag har papper på de delar som ingår i Stig lindbergs colorado. Tydligen finns LA Colorado och ST Colorado. Colorado ST är enligt papperen en utbyggnad av LA Colorado och kan användas som udda delar i kombination med andra servismodeller.

Jag har papperen i pdf-format, så jag har ingen aning om hur jag får in dem här i forumet. Hör av er till mig om intresse finns. Jag samlar på Colorado (limegrön) och tycker att dubbelkannan är jättehäftig.

Susiflätan
2008-05-13, 22:01
Jag samlar också på Colorado i lime och svart och skulle gärna få mer info om dem.

Hej, jag snokar lite i gamla trådar. Jag ville bara säga att jag har papper på de delar som ingår i Stig lindbergs colorado. Tydligen finns LA Colorado och ST Colorado. Colorado ST är enligt papperen en utbyggnad av LA Colorado och kan användas som udda delar i kombination med andra servismodeller.

Jag har papperen i pdf-format, så jag har ingen aning om hur jag får in dem här i forumet. Hör av er till mig om intresse finns. Jag samlar på Colorado (limegrön) och tycker att dubbelkannan är jättehäftig.

Madame
2008-05-19, 15:13
till vilken mail ska jag skicka det då??

Äjth
2008-05-19, 16:30
Madame; om du klickar på SUSIFLÄTAN får du upp en rullgardinsmeny och välj där, skicka ett meddelande privat.

tallen
2008-05-19, 16:55
Då kanske ni vill se den här...:)

Jag fick tag i den för ett tag sen, ganska fin tycker jag! Egentligen samlar jag inte på Spisa-delar, men den här var oemotståndlig...:D

tallen
2008-05-19, 17:01
Det ska inte vara svårt att ladda upp en pdf, det gör man med "Ladda upp bild"-knappen, den tar även pdf. Se under "Gå till avancerad" när ni ska posta meddelande! Pila ner lite på sidan så finns den där!
Det vore kul om du kunde få in förteckningen till allmän beskådan Madame!

tallen
2008-06-24, 14:35
Det var ingen som var sugen på att ladda upp den där förteckningen av Colorado/Spisa...? Jag va i alla fall sugen att kolla i den...;)

Susiflätan
2009-10-07, 22:54
Det var ett bra tag sedan denna tråd var var uppe, men jag har en ny undran. I serien LA, Colorado finns det ju äggkoppar / servettringar och jag undrar nu om det även finns ljusstakar? Någon som vet?:)

Peter S
2009-10-08, 13:11
Nej, jag har inte sett några ljusstakar...

Undrar om jag läste den här tråden förra gången den gick. Koppen till TV-brickan är en coloradokopp och inte en spisakopp. Spisakoppar ska vara i benporslin. Jag har också för mig att det skiljer i lutningsvinkel på koppens sidor och att örat är annorlunda. Men fotografera gärna coloradokoppen brevid en spisakopp så vi ser skillnaden själva, Tallen.

Peepshow
2009-10-08, 16:36
Håller med Peter S. En Coloradokopp är det. Har likadan blå.
Jag undrar om någon har sett koppen i svart eller mörkgrönt i kombo med svarta fat.
Blå tv-fat finns ju också. Finns fatet i grönt också?

Peepshow
2009-10-08, 16:54
Vad är det här för dekor? Aldrig sett förut.
Se auktionen: http://www.tradera.com/Gustavsberg-Colorado-LA-Stig-Lindberg-Ovanliga-med-Dekor--auktion_99754380

Peter S
2009-10-08, 17:41
Svårt att säga...Jag tycker den ser hand-(hem-)målad ut.

tallen
2009-10-08, 18:57
Nej, jag har inte sett några ljusstakar...

Undrar om jag läste den här tråden förra gången den gick. Koppen till TV-brickan är en coloradokopp och inte en spisakopp. Spisakoppar ska vara i benporslin. Jag har också för mig att det skiljer i lutningsvinkel på koppens sidor och att örat är annorlunda. Men fotografera gärna coloradokoppen brevid en spisakopp så vi ser skillnaden själva, Tallen.

Denna informationen är gammal, självklart är detta en Colorado-kopp, jag visste inte bättre på den tiden...jag har även ett blått tv-fat numera. Colorado-koppen är som jag kommer ihåg det, mittemellan kaffekopp och tekopp i storlek, vinkeln kommer jag inte ihåg. Bilder och länkar till en annan diskussion kommer senare jag sitter med mobilen i handen just nu:D

tallen
2009-10-08, 22:58
Några bilder på olika Gustavsbergskoppar, Verdi (kaffekopp), Colorado (TV-kopp) och Prunus (tekopp). Ni får ha överseende med bakgrunden :D

Om ni sedan går in och tittar via denna länk kan ni läsa lite mer om Colorado och de diskussioner som bl.a. jag och JJ har haft i ämnet, där finns bilder på massor av olika delar i serien:

http://www.retroforum.se/index.php/topic,2569.0.html

Peter S
2009-10-09, 15:10
Bra jobbat, Tallen!
En viss skillnad kunde man se, även om det inte var i lutningen på koppen...

Jag vill bara kommentera en sak i den andra tråden: Någon undrade hur tillbringare nr 1 ser ut.

När det gäller konstgodsserier brukar man numrera föremålen i löpnummer, men när det gäller servisgods så gäller numreringen EN FIX STORLEK, dvs det finns en standarduppsättning storlekar som man ska anpassa sig till när man ritar bordsserviser. Mattallrikar ska vara storlek 10 (tum, dvs ca 24 cm), Uppläggningsfat ska vara 13 eller 15 (tum), eller annan (tum)storlek. På gamla servisdelar kan numret vara instämplat i botten...

För kärl är det svårare att ange en storlek som syftar på mått. Då får man förlita sig på en standardstorlek (volym). I bladet ser man att bringare 2 rymmer 1 liter. Bringare 1 skulle ha rymt 0,75 liter, men ingen bringare 1 har gjorts till servisden LA. För tekannor tror jag det är så att storlek 3 rymmer 1 liter, Storlek 4 ca 1,25 liter och storlek 2 ca 0,75 liter. Sockerskålar och gräddkannor brukar vara numrerade så att de storleksmässigt passar till Kaffe-/tekannan med samma nummer.

Vid inbjudan till Stockholmsutställningen stod det specifiserat i själva inbjudan hur de utställda nyheterna skulle vara sammansatta (storlekar och antal). Samt även prisklass (som angavs i kronor per dussin mattallrikar!) Klass 36 betyder att de kostade 36 kronor för 12 tallrikar...

Men det kan du säkert se om du tittar i några olika produktblad/prislistor. Och rätta mig gärna angående måtten för storlekarna. Jag glömmer snabbt.

J.J
2010-02-21, 20:27
Jag samlar på Gustavsbergs Colorado och har försökt att få hela historien bakom servisen. Det har inte varit lätt, och efter att ha pratat med ett antal handlare och samlare så har de flesta pusselbitarna fallit på plats. Följande har jag fått fram:

1944 formgav Stig Lindberg LA tallrikar, uppläggningsfat mm, men Gustavsberg lade detta i malpåse - förmodligen för att formen inte låg i tiden. 1953 släpptes servisen Pastella (ej att förväxla med Pastell) där ett antal föremål från ST ingick (dubbelkanna, kryddsats mm). Lagom till H55-mässan lanserades Colorado där man för första gången använde LA och kompletterade med ST och några få delar till, bl a Kåges gräddkanna. Färgerna var från början: svart, ljusturkos, ljusgul samt ljusrosa. Den rosa var så impopulär att man snabbt bytte denna mot vitt. Efter några år moderniserades färgerna - den turkosa byttes mot ljusblå, den gula blev limegulgrön och den vita lades ned och istället kom den mörkgröna. Servisen tillverkades sedan fram till 1962.

Någon som vill komplettera historien eller kanske invända mot något?

Ballonggreven
2010-08-13, 17:03
Inte ofta man ser en stor servis (76 delar!) säljas på en gång!