handdator

Visa fullständig version : Andra turen på vinden

E.B.
2007-08-25, 19:48
kollade in vinden en gång till för att hjälpa till lite. Några nya trevliga flaskor hittades. Denna "Ladies leg" är inte så tokig alls. Dansk?

E.B.
2007-08-25, 19:51
Denna klara 1/3 delare. vad kan den ha innehållit? Läskeblask?

E.B.
2007-08-25, 20:01
Hittade dessutom två trevliga flaskor varav den ena har etikett. De kommer från New York och den med etikett har innehållit Peppermint Oil. På etiketten så finns medaljutmärkelder från 1855 och 1856 av det som är synligt. Denna är nog äldre än den gulaktiga flaskan utan etikett. Botten skiljer sig avsevärt och också den i mynningen tillknycklade pipen.

Ni får verkligen ursäkta bildkvaliten från igår kväll.

Kecke
2007-08-25, 20:07
kollade in vinden en gång till för att hjälpa till lite. Några nya trevliga flaskor hittades. Denna "Ladies leg" är inte så tokig alls. Dansk?

Dansk arraksflaska.

E.B.
2007-08-25, 20:09
Dansk arraksflaska.

Vet att den kan vara det men det finns ju en del ladies legs som inte är danska.

Kecke
2007-08-25, 20:19
Ok, bara att vänta på fler svar.

E.B.
2007-08-25, 20:23
Såg i en anna tråd att dessa var på modet i Danmark, eller i varje fall arrak var på modet mellan ca 1890-1910. Hade jag hittat en porterflaska med detta utseende hade jag nog daterat den lite tidigare. Den är blåst i tredelad form, skönt vriden i halsen, tafflig mynning. Om den är dansk så skulle jag tro att den är tidig. Vi får hoppas att PLYNG rätar ut en del frågetecken (om nu ingen annan hinner före)

E.B.
2007-08-25, 20:30
Hittade lite om den blåa pepparmintsflaskan

H.G. Hotchkiss not only believed in presenting his excellent products in as elegant a form as possible, he also took great interest in his labels and bottles. Ely Glass Works of Clyde made special dark, blue bottles for H. G. and latter H. G. bought hand blown bottles from F. E. Reed Glass Co. of Rochester.

Björn L
2007-08-26, 21:13
Kul att du visar upp dina fynd E.B. ! Det är med spänning man följer dina "live" bilder ifrån fyndplatsen. Tänkte passa på att ge en vink om att den ofärgade flaskan kan ha trotsat "reglerna" och faktiskt innehållit öl ! Jag har lagt ut en flaska som är i det närmaste identisk med din en gång tidigare här på PES och den är märkt Munchens Bolag Stockholm i glaset. En samlar bekant som besökte mig nyligen trodde att det varit ett sorts special öl i den. Jag vet även om en annan samlare som har en ofärgad Munchen flaska med en öl etikett på så det finns en chans att så är fallet även om den på alla vis ser ut som en typisk läskeblask flaska.

(E.B. jag fick en känsla av att jag glömt att svara ett mail från dig som jag fick för länge sedan, och när jag kollade upp det så var det ju så. Ber om ursäkt för mitt slarv men jag glömde helt enkelt bort det då det gällde en salu sak som berörde någon annan. :o)

E.B.
2007-08-28, 20:21
Kul att det uppskattas Björn L. Ingen fara med mailandet, jag tog det ju direkt med samlarvännen.

Hade i bakhuvudet att du visat upp något liknande som den ofärgade, så det kan vara öl alltså!

Var även ner i en källare, som tyvärr hade rasat lite. Troligtvis har det varit ett litet bryggeri där. Vatten hade tagits från granngården som hade bättre sådant. Inga hela flaskor fanns därnere, vad jag såg, halva källaren låg under vatten så det var inte lätt att kolla noga.