handdator

Visa fullständig version : Dags igen (puh!)

Bruce
2007-08-23, 21:31
Vi gör förändringar igen!
Jaja...vi vet. Det har varit mycket den senaste tiden, men allt har varit delar i en större omformning.

Vi har en Annonssida (http://www.precisensan.com/antikforum/vbclassified.php) som vi håller på att trimma efter bästa förmåga. Förhoppningen är att den ska bli en bra service för er medlemmar att få omsättning på era prylar eller hitta det ni saknar.

Länkarkivet (http://www.precisensan.com/links/index.php) vet vi kommer att bli en guldgruva för dem som söker info på nätet.

Antiknyheterna (http://www.precisensan.com/antikforum/forumdisplay.php?f=57) är en service som behöver en egen presentation och ska bort från "Nya inlägg.

Forumet är också, som vi hoppas de flesta är medvetna om, en del av butikens hemsida (http://www.precisensan.com/).

För att alla delar ska bli integrerade och PES bli lättnavigerat och överskådligt kommer en genomgripande förändring av sidan att ske.

I exemplen nedan kan ni se hur det kommer att kunna se ut.
Det kommer att bli en spalt med "moduler" som innehåller information och navigeringsmöjligheter.

Denna "modulspalt" kommer att införas inom kort.
Vi vill dock gärna veta om medlemmarna föredrar att ha den till vänster eller höger. Rösta och säg hur du vill ha det.

Inte nog med det!
De flesta av er minns säkert att vi nyligen försökte oss på en förändring av forumets design genom ett minst sagt impopulärt bakgrundsmönster.
Trotr det bakslaget har vi inte gett oss. Däremot har vi lärt oss att lämna över sådant till de som kan sin sak.
Forumet kommer därför att få en total ansiktslyftning med en sober och elegant stil (tycker vi) men med samma gamla orangea färgställning.

Hoppas att ni kommer att uppskatta förändringarna som kommer.
(Om ni ser någon som heter "Quarterbore" på forumet så är det vår engelske programmerare som pysslar och stökar)

Bruce
2007-08-23, 21:33
Här är de första alternativet:

Bruce
2007-08-23, 21:35
Här är det andra alternativet:

Liljerik
2007-08-23, 22:00
Om omröstningen hade gällt ifall ni ska göra sidan så att allt syns på skärmen utan att behöva scrolla så hade jag röstat
JA

Men visst är det kul att få förhandsgranska :)

Kecke
2007-08-24, 00:37
Jag har röstat för att modulspalten skall ligga till höger.
Detta naturligtvis under förusättning att inte sidan hoppar fram och tillbaks som tidigare när det låg några rutor till höger.

Äjth
2007-08-24, 00:58
Mig spelar det ingen roll, det har fungerat bra hitintills. Jag är nöjd som det är.

Peter S
2007-08-24, 11:21
Eller förresten, om man får ångra sig... Eller jag vet inte.
En sak att ta hänsyn till är utskrift av forumtexten. Jag har inte prövat att skriva ut, men ibland kan det tänka sig att man vill ha något på skärmen på papper (kalendern, enskilda trådar eller liknande). Då kan det vara till nackdel om modulspalten ligger till vänster om det betyder att den "huvudsakliga" (höll på att skriva "intressanta") texten ligger till höger och modulspalten tar upp plats på utskriften.

Under förutsättning att kolumnerna på sidan medger utskrift i hur smala spalter som helst borde det ju inte betyda något alls, men om utskriften "klipper" texten efter ett fixt avstånd så vill man ju inte att värdefull pappersyta ska tas upp av forumspecifik text.

Om det är så att utskrifterna blir lidande så röstar jag hellre på "till höger".

Gideon
2007-08-24, 16:19
Som västerlänning brukar jag läsa från vänster till höger. Att då låta ögonen fastna på en modulspalt, vid varje radbyte, skulle jag finna högst irriterande. :D

PAT
2007-08-24, 17:07
Ja, jag måste lägga in en notis om detta, har varit på forum med högerspalt och det är konstigt när den ligger där så om det blir detta valet så kanske en omröstning efter ett tag kan komma på tal ?

Kecke
2007-08-24, 18:08
Som västerlänning brukar jag läsa från vänster till höger. Att då låta ögonen fastna på en modulspalt, vid varje radbyte, skulle jag finna högst irriterande. :D

Har en känsla av att det kan vara så.
Kanske vi får testa ett tag eller innebär det för mycket besvär?

Peter S
2007-08-24, 18:30

Som det är nu så fastnar mina ögon på en elakt grimaserande hund vid varje radbyte på dina inlägg, Gideon. Men man kanske vänjer sig... ;)

Bruce
2007-08-24, 18:40
Här är ett exempel på ett forum (snacka om kafferep;)) med samma typ av modulspalt (till vänster).
http://www.riktigtkaffe.se/forum.php?styleid=18

Om ni går in på en tråd så ser ni att i trådarna så finns inte modulspalten med. Så är tanken här också.

Vad gäller höger eller vänster så är det inget större problem att byt efter en utvärdering. Men det allra bästa är ju att ha allt på plats direkt.

Kecke
2007-08-24, 18:51
Verkar bra.
Kan jag få ändra mej? :o

Sladden
2007-08-24, 23:34

Sällar mig till denna uppfattning.

Bruce
2007-09-03, 23:48
Då är det installerat!
tilssvidare ligger kolumnen till vänster.
Lite småjusteringar återstår innan det är helt fixt och färdigt.