handdator

Visa fullständig version : Jättenyfiken

Zimba
2007-08-20, 13:14
Hej
var på hantverksmässan i Båstad och fick se slipade stenar och blev helt såld.
Har sökt på nätet men ej funnit vad jag letar efter.Så all info ni vill dela med er mottages tacksamt.Och fins det någon i närheten av Varberg så här av dig.
Några frågor.
Vad behöver man för att slipa sten?
Jag har en bandslip för min knivtillverkning kan man använda en sådan?
Slipar man vått eller tort?
Några firmor i Sverige som säljer utrustning?
En litenn del av alla frågor jag har men man måste börja någonstans.Har sökt efter stenslipningskurser men kan ej finna någon.
MVH
Lars Jönsson

Hirvi
2007-08-20, 13:23
Hej
var på hantverksmässan i Båstad och fick se slipade stenar och blev helt såld.
Har sökt på nätet men ej funnit vad jag letar efter.Så all info ni vill dela med er mottages tacksamt.Och fins det någon i närheten av Varberg så här av dig.
Några frågor.
Vad behöver man för att slipa sten?
Jag har en bandslip för min knivtillverkning kan man använda en sådan?
Slipar man vått eller tort?
Några firmor i Sverige som säljer utrustning?
En litenn del av alla frågor jag har men man måste börja någonstans.Har sökt efter stenslipningskurser men kan ej finna någon.
MVH
Lars Jönsson

Hej!
Gå till rutan (sök) skriv stenslipning, så hittar du en del här på PES.
Hirvi

Zimba
2007-08-23, 15:18
48 titt på meddelandet men inga tips till en nybörjare!!!!!
LJ

brodertuck
2007-08-23, 15:21
Hej!
Gå till rutan (sök) skriv stenslipning, så hittar du en del här på PES.
Hirvi

Vad var det för fel på det här tipset då?

Peter S
2007-08-23, 16:06
48 titt på meddelandet men inga tips till en nybörjare!!!!!
LJ

Det är klart man blir nyfiken när rubriken är "jättenyfiken". Men eftersom jag inte kan något alls om stenslipning så kan jag inte svara heller... Troligtvis gäller det också alla 48 andra som tittat in. "Nyfiken på stenslipning" hade kunnat vara en mer beskrivande rubrik... Hoppas du hittar vad du letar efter!

Bruce
2007-08-23, 16:27
Sökresultat (http://www.precisensan.com/antikforum/search.php?searchid=104979)

fer_g_i
2007-08-23, 17:00
http://www.kultur.nu/Konsthantverk/Konsthantverkare/Sten/index.asp
Har aldrig haft något intresse för slipning av sten men jag förstår varför - har aldrig satt mig i tekniken och visste inte att det faktist är intressant. :p

Kecke
2007-08-23, 17:01
Hej Zimba.
Menar du att du inte hade någon nytta av de tips som sökningen gav eller hittade du dem inte?
Eftersom jag själv gillar att slipa sten så kan jag nog ge dej några tips om det är så att det saknades i gamla trådar. Orkar själv inte läsa igenom dom nu.
Tills vidare svarar jag lite kort.
Sten måste alltid slipas vått.
Stengalleriet har allt vad som behövs för stenslipning.
Se http://web.telia.com/~u30002388/
Jag har ett överex. av en nybörjarbok. "Slipa stenar" av David F Olsson. Den kan du få billigt om du kontaktar mej via privat meddelande.
Jag har köpt färdiga slipmaskiner så jag vet inte om bandslip fungerar.
Har en med horisonella slipskivor. (Diamantkorn på skivor i olika kornstorlek).
En namne till dej, LasseC (för närvarande bortrest) är expert inom området och kan svara bättre än mej på frågor som gäller maskiner.
Återkom när du sett vad mer du behöver veta.
Stenslipning är fantastiskt roligt.
Glömde fråga vilken typ av slipning du vill hålla på med.
:)

LasseC
2007-09-14, 12:50
Jag visste inte att man blivit upphöjd till expert:D, men det klart att jag kan inte svära mig fri från att ha fuskat en hel del i ämnet.
Ställ frågor efter Ni har läst igenom de trådar som handlar om sten och stenslipning.
Jag har en hel del svensk råsten om någon skulle behöva en bit för att prova.
Med hälsning DG

WillyW
2007-10-25, 19:42
Bandslip låter lite brutalt, men som råslipning av större mineraler kanske.

Har suttit mycket med liten drejskiva och olika grovlekar av diamantpulver (och vatten!) för finslipningen. Men jag är väl gammaldags kanske.

LasseC
2007-10-25, 20:12
Bandslip kan nog gå men man måste ju bygga om den så att man kan använda vattenkylning. Så får den inte gå så fort som en bandslip snurrar.
Det finns särskilda bandslipar med diamantband. Jag har aldrig provat dessa.
När man börjar slipa sten kan man själv bygga en enkel maskin av någon lämplig axel som man kan köpa från ex.vis Claes Olson (tror jag:D) Vi gjorde det i alla fall på den tiden när vi började. Vi satte axelns lagerbockar på ett par stöd av trä för att höja på den så att skivorna gick fritt. Som stänkskydd tog vi ett par plastdunkar som vi skar upp så vi fick ett "tak" över skivan och en skål under som vattnet rann ner i. Pricis över skivan tillverkade man en nippel av något lämpligt ihåligt med en yttre gänga. På detta trädde man en plastslang och för att kunna strypa vattenflödet så använde vi några slangkranar som klämde åt om slangen Dessa var visst avsedda för akvarieslangar.
Som slipskivor köpte vi kiselkarbidskivor med mjuk keramik i olika grovlek. Det grövsta var 240 vill jag minnas.
Som motor använde vi gamla motorer från hålkortsmaskiner som man kunde köpa billigt på den tiden. Gamla motorer brukar inte vara så svårt att skaffa.
Kom bara ihåg att de bör vara helkapslade då det är vatten man jobbar med
Jordade och med jordfelsbrytare är ju ett måste.
Det här är stenslipning på det gamla sättet men jag tror att man lär sig en hel del på det viset. Det är inte nödvändigt att skaffa diamantslipskivor direkt. De är ganska dyra och om man inte tycker att hobbyn har gett en det man trodde så har man ju inte lagt ner en förmögenhet.

Är någon intresserad så skriver jag gärna vidare om finslipning och polering.

En bra bol om stenslipning är David Olsons bok Slipa stenar.
Jag har inte sett den sista reviderade upplagan så jag vet inte riktigt vad han rekommenderar för maskiner där.

DG

Kecke
2007-10-26, 09:51
Jag tror "Zimba" som var jättenyfiken är försvunnen.
Men det kanske finns fler.:)

Zimba
2007-10-26, 10:39
Hej Zimba.
Menar du att du inte hade någon nytta av de tips som sökningen gav eller hittade du dem inte?
Eftersom jag själv gillar att slipa sten så kan jag nog ge dej några tips om det är så att det saknades i gamla trådar. Orkar själv inte läsa igenom dom nu.
Tills vidare svarar jag lite kort.
Sten måste alltid slipas vått.
Stengalleriet har allt vad som behövs för stenslipning.
Se http://web.telia.com/~u30002388/
Jag har ett överex. av en nybörjarbok. "Slipa stenar" av David F Olsson. Den kan du få billigt om du kontaktar mej via privat meddelande.
Jag har köpt färdiga slipmaskiner så jag vet inte om bandslip fungerar.
Har en med horisonella slipskivor. (Diamantkorn på skivor i olika kornstorlek).
En namne till dej, LasseC (för närvarande bortrest) är expert inom området och kan svara bättre än mej på frågor som gäller maskiner.
Återkom när du sett vad mer du behöver veta.
Stenslipning är fantastiskt roligt.
Glömde fråga vilken typ av slipning du vill hålla på med.

Hej
Är inte försvunnen:D läser här varje dag men lite svårt att ställa mer frågor innan man har kommit i gång.Just nu är det min knivtillverkning som tar all min tid.Du frågade vad det var jag ville hålla på med.Tänkte visa lite bilder på vad jag fick in i min skalle.Detta är min senaste kniv och min tanke var att försöka forma ett skaft med sten har sett sådana kniva i Usa, skall leta upp en och posta här med så får ni se.Hoppas ni inte uppfattar mig som något katten släpat in jag kan lova att om jag kommer i gång kommer ni att få hör mycket av mig.tack för era svar.
Lite bilder

http://i24.photobucket.com/albums/c45/wenge/Bild022.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c45/wenge/Bild019.jpg

Lars J

Zimba
2007-10-26, 10:49
hej igen
lite bilder på knivar med skaft av sten.:cool:

LJ

http://i24.photobucket.com/albums/c45/wenge/FOXiphiasBrecciatedJasper5.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c45/wenge/FOMuleSnowflakeObsidian5.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c45/wenge/FOGibsonTrailheadSodalite6.jpg

Kecke
2007-10-26, 11:03
Hej Zimba.
Kul att du är här. :)
Trevliga knivar. Säkert inte lätt att tillverka de skaften.
Jag känner bara igen en av stensorterna för ögonblicket och det är bild nummer 4, snöflingeobsidian.

Zimba
2007-10-26, 11:11
överst av dom tre är
Jasper

mitten
SnowflakeObsidian

sist
Sodalite

min kniv är fläder trä rotdelen
LJ

LasseC
2007-10-26, 11:32
Ok Jag förstår vad Du är ute efter. Jag har tillverkat knivar också men ingen med sten dock. Jag vet att jag har fått förfrågan om att slipa sten för att fälla in i skaft med trä. Det är inte lätt vill jag påstå Man måste då slipa trä och sten tillsammans och hur detta skall gå till vet jag inte riktigt. De knivar som Du visar upp är det bara sten och stål. Men jag tror dock att stenen är slipad efteråt tillsammans med stålet. Skall det sedan vara ett tradionellt skaft till en handsmitt knivblad så måste det borras hål och då är man inne på ultraljudsborr som faktiskt kostar en slant.
Skriver me3r om en liten stund.
DG

LasseC
2007-10-26, 12:06
Jag har tittat lite närmare på knivarna nu Är det sten på båda sidorna Lite svårt att se. De här knivarna har ju en metallskena som stenen är limmad mot. Det är alltså inte några hål borrade. Enormt snygga jobb

Zimba
2007-10-26, 12:51
jepp dom är limmade mot stålet så kallade fulltånge knivar och dom har dolda nitar ej jenomgående
LJ

brodertuck
2007-10-26, 14:11
Fina knivar. Vad är det för blad i din kniv Zimba? Påminner lite om F1.
Är själv lite svag för fällknivar, men tyvärr är de ju ganska dyra att samla på.

Zimba
2007-10-26, 14:45
Hej
Stålet i min kniv är ATS-34 skaft av amerikansk fläder bladet tillverkat av en amerikan Michael Clerc han gör fantastiskt fina blad.
Kul att du gillar det.
LJ

LasseC
2007-10-26, 17:36
jepp dom är limmade mot stålet så kallade fulltånge knivar och dom har dolda nitar ej jenomgående
LJ

Har Du gjort dem själv? Om inte är Du säker på att det verkligen finns några nitar under stenen. De behövs ju egentligen inte och bara komplicerar tillvekningen.
Det enda som jag har emot en kniv med helt stenskaft är ju att det blir en tung kniv., så är det frågan om det verkligen är en kniv man skall använda:eek:
Jag vill ju att de knivar man tillverkar skall vara användarvänliga knivar med träskaft som är inoljade med linolja och Danisch oil. Och helst kolstål som går att slipa vasst.
DG

Zimba
2007-10-29, 08:33
Hej
Ursäkta dröjesmålet.Varit borta.Stenknivarna har jag ej gjort bara den med fläder.Enligt hemsidan för stenknivarna så beskriver han sin tillverkning och då använder han dolda nitar.
Lars J