handdator

Visa fullständig version : Nedläggning?

Julius
2005-11-24, 01:40
Är det en nedläggningston här? Jag ser ingen som skriver och inget att läsa.

Jung_Kee
2005-11-24, 04:43
Nejdå! Definitivt inte! Jag är i alla fall med så mycket jag kan och hinner bara någon startar något att spinna vidare på. Just denna veckan så har det varit väldigt lugnt på det här forumet, och det är ju lite trist, men det brukar ju gå lite i perioder.

Och när det gäller just det här forumet så har jag min egen lilla teori om att dess inaktivitet beror på att dess medlemmar förväntar sig ungefär samma aktivitet som på AP, vilket inte fungerar eftersom vi inte har lika mycket besök av allmänheten här ännu. De som är medlemmar verkar i stor utsträckning redan ha stora kunskaper inom sina respektive områden och därför ställer få frågor. Därmed har vi få trådar och lite att diskutera.

De flesta trådarna visar mest upp saker och blir antingen besvarade väldigt snabbt, eller fylls på med bilder på liknande objekt ur vars och ens samlingar, vilket av någon anledning verkar ha givit oss epitetet "forumet för inbördes beundran" på AP. Som om de inte själva gillar sina föremål eller att titta på vackra saker.

För att ändra på detta så har jag lite förslag på vad vi kan göra:

1. Skriva mera informativa inlägg, "småföreläsningar" som kan tjäna som introduktion till ett ännu för någon annan outforskat men intresseväckande område, och som andra kan spinna vidare på som grund till vidare samtal. Det kan vara att man visar ett favoritföremål och berättar om det, en utveckling av en föremålstyp genom århundradena osv.

Ex: Tråden "Ljusstake i mässing" på AP och Emalox-tråden här på Precis en sån.

2. Starta diskussionsfrågor, gärna av en generell karaktär så att många kan delta med egna tankar och reflektioner, och försök gärna besvara dem själva.

Ex: "Vilka färger använde man egentligen på gustavianska möbler före Carl Larsson målade allt grått?" och följdfrågan; "Vilka färger har ni sett på gustavianska möbler i originalskick? Och vilka har varit vanligast?"

3. Börja använda Lounge-rummet och lattja lite! Allt behöver inte vara antikt och dammigt! Lär känna varandra! Matchmaking ;)

Ska själv föregå med gott exempel och starta lite trådar så småningom, har ett par saker att göra innan men jag räknar med att hinna de närmaste dagarna i alla fall, men vänta inte på mig utan börja skriva tills fingrarna blö'r! :cool:

Bosskey
2005-11-24, 07:55
Usch, vad jag får dåligt samvete......men jag håller med Jung Kee till 100 %. Är det dessutom inte ganska skönt att folk inte skriver bara för skrivandets egen skull.......

Jag läser ibland på ett annat forum :) som folk verkar skriva i utan att egentligen ha något att säga. Man startar "trådar" bara för att dra igång "bråk". Jag tycker i alla fall att det är jätteskönt att klicka på "Nya Inlägg".....och de som då kommer upp är alltid(nästan i alla fall) intressanta.

766
2005-11-24, 08:44
Det är jobbigt med antikt nu för tiden. Trots att allt bara blir äldre och älder så blir antikt nyare och nyare. Får se om jag finner en trevlig bild av något obj. en trofe kanske som kan liva upp i mörkret.
Den blev fööör bra så vi får ta en urna som jag ångrar att jag har sålt eftersom det är bortglömt var den ersattes med.
Fotbollsspelet i urnans närhet gjorde att den kanske hade varit i bitar om jag inte förpassat den.
Bättre på bild än i verkligheten eftersom den vita ytan var något skrovlig vilket inte syns nu.
Jag vet att urnan inte hör hemma här i "Koka blå" gänget men jag har ju "förpassat" den så en viss förståelse få väl omgivningen ha.
Tusan också jag kunde ju bytt bort den mot ett gäng Spisa ribb eftersom priset på tocketdäria nog var lika med noll när urnan fick fötter.

Ballonggreven
2005-11-24, 10:08
Är det en nedläggningston här? Jag ser ingen som skriver och inget att läsa.

Pröva att göra några intressanta inlägg själv.

Gunilla
2005-11-24, 13:11
Har precis kommit hem efter att ha varit på landet drygt en vecka, och jag måste säga att det var en himla massa inlägg att gå igenom för att "komma ikapp". Det verkar definitivt inte som någon stiltje här inte!

Jung_Kee
2005-11-24, 22:42
766: Intressant inlägg, om än lite svårtolkat som vanligt. Vad var syftet med det förfrusna liket? Det är ganska makabert...

Hur som helst så tycker jag att frågeställningen är intressant. Jag tror dock inte att antikviteterna bara blir nyare och nyare ju äldre vi blir, snarare är det väl så att de blir fler och fler? Jag menar, ju längre bort vi kommer ifrån en tid, desto mera av den tidens saker går ju mot att bli antika. Och med dagens bevaranderusch så finns det mer och mer antikviteter bevarade. Men samtidigt så ökar efterfrågan på dem, och vart ställer det oss? Jo, utan tillräckligt mycket antikviteter, och vart vänder man blicken då? Till nyare objekt såklart! Nyare ända fram tills vi når det samtida!
Jag tror att vi, med "vi" avseende en historie/inredningsintresserad grupp, helt enkelt uppskattar saker tillkomna tidigare lika mycket som de senaste skriken och att åldern på sakerna blir allt mindre viktig, medan formgivningens och de estetiska värdenas tyngd ökar samtidigt som att man vill göra en åtskillnad på nya och gamla föremål. Sålunda blir allt som inte är nytt antikt. Vilket är sant, kanske inte i detta precisa ögonblick, men alla saker är på väg mot att bli antika.

Jag tror säkert att det är fler som har åsikter om detta, så jag tycker att du ska starta en diskuss på Allmänt om det här!

Raoul Karlsson
2005-11-25, 07:13
Får se om jag finner en trevlig bild av något obj. en trofe kanske som kan liva upp i mörkret.

766 kan ju lägga ut bilder på "blå kalebassformad vas med 2st hänklar och en annan glasvas" som 766 pratade om den 2 november, ellerrr.....

Sedan skall inte detta forum jämföras med AP, åtminstone inte samma dag (eller natt, eller så, eller hur).

Julius: Hitta på något själv, t ex bli medlem. "Bra sås reder sig själv."

Bruce
2005-11-25, 10:35
Inläggen om krympta huvuden/tsantsa har flyttats till egen tråd (http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?p=4057#post4057) under allmänt.

/Admin