handdator

Visa fullständig version : Är PM privata?

BlåbärsPutte
2007-08-12, 22:11
Observera att privata meddelanden är inte helt privata.

cjf
2007-08-12, 22:17
Det här var en nyhet för mig, vad menar du nu BlåbärsPutte?

BlåbärsPutte
2007-08-13, 09:35
Eftersom alla meddelanden via PM, alltid åtföljs av ett brev från Admin, med exakt likadant innehåll, till min privata e-mailadress, så anser jag inte att meddelandet är privat.

Är det bara jag som får så? Har ingen annan reagerat?

Bruce
2007-08-13, 09:52
Eftersom alla meddelanden via PM, alltid åtföljs av ett brev från Admin, med exakt likadant innehåll, till min privata e-mailadress, så anser jag inte att meddelandet är privat.

Är det bara jag som får så? Har ingen annan reagerat?

I din "Kontrollpanel"(se menyrad ovan) kan du ställa in olika alternativ varav ett är att få ett mejl när du fått ett PM. Avsändaradressen är Admins adress men mejlet är automatiskt genererat och kan INTE läsas av någon annan än mottagare och avsändare. Detta är en sekretessfunktion i programvaran som inte kan sättas ur spel.

Flyttar denna del av diskussionen till en egen tråd.
Vänligen håll er till trådarnas ämne fortsättningsvis. Har ni en ny frågesällning - starta en ny tråd.

/Admin

BlåbärsPutte
2007-08-13, 10:11
Avsändaradressen är Admins adress men mejlet är automatiskt genererat och kan INTE läsas av någon annan än mottagare och avsändare.
/Admin

Kan inte avsändaradressens användare läsa sina skickade meddelanden? Det kan jag i mitt e-postprogram. Det är bara att öppna "Utkorgen/skickade brev".

Jag har ändrat i kontrollpanelen nu. Jag minns inte att jag gjorde ett sånt val, det måste varit förinställt ?

Bruce
2007-08-13, 10:16
Kan inte avsändaradressens användare läsa sina skickade meddelanden? Det kan jag i mitt e-postprogram. Det är bara att öppna "Utkorgen/skickade brev".

Jag har ändrat i kontrollpanelen nu. Jag minns inte att jag gjorde ett sånt val, det måste varit förinställt ?

Mejlet skickas inte från någons e-postprogram utan genereras av forumets programvara. Svaret är fortfarande: Nej! Ingen kan läsa dina PM. Om det vore möjligt skulle det vara förödande för vBulletin som är ledande på sådana här programvaror.

BlåbärsPutte
2007-08-13, 23:19
Mejlet skickas inte från någons e-postprogram utan genereras av forumets programvara.

I min e-post står det som avsändare: "Precis En Sån - Antikforum" med e-post-adressen: info@precisensan.com (dvs precis den e-postadress man ska använda vid kontakt med precis en sån). Hur går det till?

Bruce
2007-08-13, 23:29
I min e-post står det som avsändare: "Precis En Sån - Antikforum" med e-post-adressen: info@precisensan.com (dvs precis den e-postadress man ska använda vid kontakt med precis en sån). Hur går det till?

Det går till så att forumets programvara skickar ett automatiskt genererat e-mail och sätter en tilldelad e-postadress som avsändare. Utan avsändare kan nämligen inte e-post skickas.

Än en gång: ingen kan läsa dina PM utan tillgång till dina inloggningsuppgifter som bara du har tillgång till om du inte delat dem med någon annan.

Ett exempel: om du glömmer bort ditt lösenord så kan inte jag som administratör gå in och hitta ditt lösenord. Däremot kan jag be programmet att skicka ett e-mail med lösenordet till den adress du angivit. Avsändare kommer att vara info@precisensan.com men det finns fortfarande ingen möjlighet att se meddelandet för oss.

Om du har fler frågor om programvarans säkerhet ber jag dig vända dig till vBulletin (http://www.vbulletin.com/).

/Admin

BlåbärsPutte
2007-08-13, 23:50
[QUOTE=Bruce;35151]Det går till så att forumets programvara skickar ett automatiskt genererat e-mail och sätter en tilldelad e-postadress som avsändare.

Hur kan den tilldelade e-postadressen vara samma varje gång?

Bruce
2007-08-13, 23:54
Hur kan den tilldelade e-postadressen vara samma varje gång?

Jag förstår faktiskt inte frågan. Varför skulle den ändras? Vi har tilldelat forumet en adress som alltid är densamma.

/Admin

BlåbärsPutte
2007-08-13, 23:57
Om du har fler frågor om programvarans säkerhet ber jag dig vända dig till vBulletin (http://www.vbulletin.com/).

/Admin

Jag försökte, men den sidan du hänvisar till är tyvärr på engelska. Jag förstår inte allt som står där.

Bruce
2007-08-14, 00:05
Jag försökte, men den sidan du hänvisar till är tyvärr på engelska. Jag förstår inte allt som står där.

Om du inte litar på vår försäkran får du skriva en fråga på svenska som vi översätter och vidarebefordrar till vBulletin. Skicka gärna frågan som PM.

/Admin

BlåbärsPutte
2007-08-14, 00:19
[QUOTE=BlåbärsPutte;35154][QUOTE=Bruce;35151]Det går till så att forumets programvara skickar ett automatiskt genererat e-mail och sätter en tilldelad e-postadress som avsändare.

Hur kan forumets programvara sätta en tilldelad e-postadress som varje gång är den samma?? Dvs info@precisen...osv...

Bruce
2007-08-14, 00:24
Hur kan forumets programvara sätta en tilldelad e-postadress som varje gång är den samma?? Dvs info@precisen...osv...

Nu måste jag fråga: läser du svaren du får?

Vi har programmerat/skrivit in EN adress som programvaran ska använda. Därför blir den samma varje gång.

Varför skulle det vara olika adresser varje gång? Vart vill du komma?

/Admin

BlåbärsPutte
2007-08-14, 00:54
Det är klart jag läser svaren jag får. Dum fråga.

Du skriver att programmet ger en tilldelad e-adress som avsändare ("sätter en tilldelad e-postadress som avsändare").

Jag förstår inte varför jag får/ser samma adress (info @ precisensan.com) som avsändare i varje brev jag får från er.

Bruce
2007-08-14, 06:38
Det är klart jag läser svaren jag får. Dum fråga.

Du skriver att programmet ger en tilldelad e-adress som avsändare ("sätter en tilldelad e-postadress som avsändare").

Jag förstår inte varför jag får/ser samma adress (info @ precisensan.com) som avsändare i varje brev jag får från er.

Frågan är besvarad.

/Admin

BlåbärsPutte
2007-08-14, 22:46
Jag ska inte fråga mer, men jag förstår fortfarande inte dina svar.

På det företag jag jobbar har vi en adress: info@företagetsnamn.se. Det är en adress som ingår och erbjuds alla som "hyr/abonnerar". All post vi skickar från den adressen kan jag när som helst gå in och läsa.

cjf
2007-08-14, 23:03
Jag gör ett sista försök, sen stänger jag tråden för jag tror inte vi kommer längre.

Den adress du refererar till Blåbärsputte hanteras av en lokal e-postklient (dvs. ett e-postprogram i den dator du använder), och i denna lagras all skickad e-post i filer som är åtkomliga för alla som har tillgång till datorn. I det här fallet går dock inte den e-post som skickas via ett e-postprogram, utan det skickas centralt från servern av ett e-postprogram som är en del av forumets mjukvara.

Det är alltså ett program som inte administratören har kontroll över som skickar ut e-posten. Texten som skickas hämtas automatiskt från den användardata (i detta fall PM) som finns lagrad på forumet, inte heller denna data kommer administratören åt.

Det finns alltså INTE någon "skickat-mapp" som administratörer kan gå in och titta i, och på det viset komma åt användarnas PM.

Man kan välja att tro på denna förklaring eller inte. Tror man inte på den kan man som Bruce påpekat ovan avaktivera e-postutskicket genom en enkel inställning i kontrollpanelen.

________________________________________-

Jag har även rättat ett snavfel i ett av Bruces inlägg ovan, samt en fråga från Blåbärsputte som var en direkt följd av detta snavfel...

/cjf