handdator

Visa fullständig version : Länksida

Bruce
2007-08-11, 12:20
Ett gammalt önskemål här på PES har varit en speciell länksida där man lätt kan hitta värdefulla länktips för respektive intresseområde.
Då vi tidigare inte hade någon bra teknisk lösning på detta så la vi upp trådar där man kunde posta sina tips.
Dessa trådar har inte fungerat särskilt bra.

Nu finns det en teknisk lösning tillgänglig som bland annat erbjuder:
* En ämnesuppbyggnad som forumet
* "Nya länkar" & "Populära länkar"
* Möjlighet att kommentera länkar
* Möjlighet att betygsätta länkar
* Lägga upp personliga favoriter
* Prenumerera på nya länkar inom sitt område
* Avancerad sökfunktion.
* Länkinformationen uppdateras med metainformation från sidan
* Avancerat sorteringssystem.
* Möjlighet att skicka länkar till sina vänner
* Rapportsystem för brutna länkar.
* Nya länkar kan visas på forumsidan
* Automatiskt rapportsystem för brutna länkar.

Finns det något intresse för en sådan sida/funktion i forumet?
En installation är förbundet med en viss kostnad och en del arbete så vill gärna utreda intresset för det är ni medlemmar som kommer att bygga upp länkarkivet.

/Admin

brodertuck
2007-08-11, 12:39
Verkar vara riktigt bra tycker jag.

Jung_Kee
2007-08-11, 13:21
Helt klart intressant! Men samtidigt så beror det ju som allt annat på om servicen motiverar kostnaden? Är admins och webmaster beredda att lägga ned det arbete som en sådan installation skulle medföra? Och kommer kostnaden medföra att man behöver ta ut en avgift från forumets medlemmar?

Bruce
2007-08-11, 13:25
Helt klart intressant! Men samtidigt så beror det ju som allt annat på om servicen motiverar kostnaden? Är admins och webmaster beredda att lägga ned det arbete som en sådan installation skulle medföra? Och kommer kostnaden medföra att man behöver ta ut en avgift från forumets medlemmar?

Kostnaden är inte så stor. Det är mer en fråga om arbetet. Vi lägger gärna ner den tiden om vi vet att det är en funktion som kommer att användas.
Någon avgift kommer vi INTE att ta ut.

/Admin

Kecke
2007-08-11, 18:26
Kostnaden är inte så stor. Det är mer en fråga om arbetet. Vi lägger gärna ner den tiden om vi vet att det är en funktion som kommer att användas.
Någon avgift kommer vi INTE att ta ut.

/Admin

Låter jättejättebra. :)

Hektor
2007-08-11, 19:17
Skippa mojset!

Gideon
2007-08-11, 19:23
Det är ett mycket bra förslag.
Men då undrar jag om inte hela forumet PES, blir en förlustaffär för ägarna att kontinuerligt driva? Den måste ju kunna bära sig, utan att tusenlappar behöver tas av privata plånböcker årligen. Det är samma undran jag har om andra diskussionsfora.
Att arbeta ideellt är berömvärt, men kan inte hålla i längden.

Sedan vore det bra med Lästips, vid sidan om eller i, denna Länksida.
Bengt H. på Keramikavdelningen har redan kommit med många bra tips, och fler än han kan säkert fylla på med vad som finns i de privata referenshyllorna.
Undertecknad medräknad.

cjf
2007-08-11, 21:33
Tekniskt och funktionsmässigt verkar det mycket genomtänkt, och om våra generösa värdar erbjuder sig att ta denna kostnad är jag den första att applådera detta!

Bruce
2007-08-12, 12:09
Har lagt till en omröstning som slutar om fem dagar.
Lägg er röst så vi får ett underlag för beslut.

Tack på förhand.

/Admin

FBQ
2007-08-12, 15:25
Ja röstade på att jag kommer att använda den - men kanske mest för att den finns där - och lite beror väl om det dyker upp nya intressanta länkar.
Jag tror nog annars att något jag kan leva utan om det blir mycket jobb (bara som kompletterande kommentar till min röst)

Bruce
2007-08-13, 15:54
En länksida är definitivt på gång!

/Admin

Äjth
2007-08-13, 16:03
Kommer länkarna att kunna läggas in på de olika kategorierna? så inte allt hamnar i en "gröt"?

Bruce
2007-08-13, 16:24
Kommer länkarna att kunna läggas in på de olika kategorierna? så inte allt hamnar i en "gröt"?

Se första inlägget.

/Admin

Äjth
2007-08-13, 16:31
Ursäkta jag såg inte första sidan.

Bruce
2007-08-16, 11:53
Jag har lagt upp en länksida på prov. Den är inte helt justerad och fortfarande inte helt översatt från engelska. Den är tillfälligt öppen för seniormedlemmar att prova och ge feedback.
http://www.precisensan.com/links/

Synpunkter och förslag kan lämnas i denna tråd:
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?p=35376#post35376

/Admin

BlåbärsPutte
2007-08-16, 13:10
Varför får bara seniorer prova och tycka till?

Bruce
2007-08-16, 14:32
Varför får bara seniorer prova och tycka till?

För att seniormedlemmarna har mest erfarenhet av forumet och dess funktioner och vi vill kunna utvärdera och finjustera innan sidan läggs ut till alla.
Prova och tycka kan alla göra så småningom.

/Admin

Jung_Kee
2007-08-16, 22:34
Ser bra ut, frågan är dock om det kanske vore bättre ifall man kommer vidare på länken direkt när man klickar på den? I alla fall jag blev lite ställd av menyn som dök upp, men det kanske bara är en vanesak.

Reseda
2007-08-17, 00:36
Skippa mojset!

Hektor har fattat alldeles rätt! Länkarna får vara till dom som behöver stöd av Länkarna!:rolleyes:
Tittar nästan aldrig i länkar. Har för många järn i elden för att kunna spendera mycket tid vid datorn.

Bruce
2007-08-17, 20:03
Länksidan är nu öppen även för Medlemmar.
http://www.precisensan.com/links/index.php

Hektor
2007-08-17, 20:08
Om man redan är med i Länkarna kanske det kan bli för mycket med en länk till?
Ja nu är det ingenting som berör mig man man är ju mån om att omgivningen inte skadar sig.

Hellen
2007-08-17, 20:25
Toppenbra med länkarna! Jag kommer att ha mycket nytta av dem! Tack så mycket!

BlåbärsPutte
2007-08-18, 00:43
Bruce du hade rätt. Allmänna länkar är inget för allmänheten. Det krävs seniormedlemmar för att hitta dit.

Bruce
2007-08-19, 20:59
Det finns redan närmare hundra länkar på sidan.
Gå gärna in och testa funktionerna och lägg in era egna länktips:

Kecke
2007-08-19, 21:15
Kommer länksidan att läggas in i rubrikraden?

Bruce
2007-08-19, 22:08
Svar: ja.
Dessutom jobbar vi på en ännu bättre lösning.:cool:

/Admin

BlåbärsPutte
2007-08-19, 23:48
Det finns redan närmare hundra länkar på sidan.
Gå gärna in och testa funktionerna och lägg in era egna länktips:

Man kommer bara till startsidan.

BlåbärsPutte
2007-08-20, 15:42
Nu funkar det.

PAT
2007-08-21, 06:12
Kategori "Övriga värlen porslin & keramik" saknas det ett "d" i "världen".

Edit:
(jag kunde PM'at detta istället..glömde den funktionen)

Peter S
2007-08-23, 00:43
Svar: ja.
Dessutom jobbar vi på en ännu bättre lösning.:cool:

/Admin

Väntar med spänning... Jag vill helst inte ha flera bokmärken till samma hemsida utan hoppas att man kan komma till länksidan utan att nosa upp ett inlägg med länk.

Bruce
2007-08-25, 19:32
Några medlemmar har varit extra flitiga och lagt ut en hel drös matnyttiga länkar(tack särskilt Maria och PAT). Nu är vi uppe i över 150 st.
Gå in och kolla och lägg till dina favoritlänkar:

Liljerik
2007-08-25, 20:58
Är det bara jag som inte fattat hur man hittar till länksidan utan att använda en av Bruses länkar i den här tråden?
Jag har letat o letat men ej funnit :o

Bruce
2007-08-25, 21:14
Du är nog inte ensam.
Tydliga länkar kommer i och med att modulspalten läggs in. Troligtvis sker detta i början av veckan.

nisse 8
2007-08-25, 21:31
Är det bara jag som inte fattat hur man hittar till länksidan utan att använda en av Bruses länkar i den här tråden?
Jag har letat o letat men ej funnit :o

Jag ville inte ta upp detta då jag trodde att det bara var jag som inte hittade dessa länkar:D

Äjth
2007-08-25, 21:57
Jag fattar ingenting! länkar hit o dit, förändringar av forumet. Det verkar helrörigt, så jag drar mig tillbaka och kör som jag brukar!
Det är jag som uppfyllt hela procent-kvoten av att inte ha fattat något.
Är jag ensam om detta?

nisse 8
2007-08-25, 22:08
Jag fattar ingenting! länkar hit o dit, förändringar av forumet. Det verkar helrörigt, så jag drar mig tillbaka och kör som jag brukar!
Är jag ensam om detta?

Inte då, jag fattar inte ett jota, så ensam är du inte:cool:

Hirvi
2007-08-25, 22:11
Är jag ensam om detta?

Samma här Äjth!
Väntar tills det hela är klart, får se om man fattar något då.
Hirvi

Bruce
2007-08-26, 11:22
Hej retro!
Jag flyttade ditt inlägg hit till denna tråd som behandlar länksidan.

Jag kom efter många om och men in att titta på länkarkivet och har tre frågor:
1. Står det information någonstans att man måste skriva ett inlägg i forumet, för att komma in? (missade jag något?)

Länksidan är helt ny och ännu inte helt integrerad i forumet.
De första som fick tillgång till sidan var seniormedlemmarna(100 inlägg) för att ge feedback och testa funktionerna. Därefter har vi öppnat upp sidan för medlemmar(10 inlägg) och juniormedlemmar(1 inlägg).
Huruvida sidan ska vara helt öppen är inte helt klart. Troligtvis kommer även newbies (0 inlägg) att ha tillgång till den och gäster kunna se länkarna men inte följa dem.
Ovanstående som en förklaring till den lite otydliga informationen.

2. Var i forumet finns en länk till länkarkivet? (bortsett i vissa inlägg)

Länk till sidan finns ännu bara i denna tråd,
Tydliga länkar kommer i och med att modulspalten (http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=5974) läggs in. Troligtvis sker detta i början av veckan.

2.Jag kollade efter andra antikfora, men ingen hade visst lagt in något, vilken kategori ska det ligga under om man matar in ovannämnda t ex? (trevligt med den öppna hållningen gentemot "konkurrensen")

Jag tycker inte detta är frågor för PM, svaren kan ha allmänintresse

Det finns ingen kategori för andra antikfora. Ämnesspecifika forum (ex glasforum) kan läggas in under respektive ämne.
En idé är att ha en kategori "Allmänt".

På internet konkurrerar man inte, man kompletterar. Hela idén med nätet är en öppenhet och att kunna söka kunskap och information var den än må finnas.

(Innan någon kommenterar "varför krävs registrering för att få tillgång till länkarna i denna atmosfär av öppenhet": vi vill givetvis att gäster ska bli medlemmar hos oss. Att bli medlem är enkelt, gratis och hindrar inte att bli medlem någon annanstans).

cjf
2007-08-26, 11:39
En idé är att ha en kategori "Allmänt".

Jag tror det hade varit en god idé, jag hade ett par länkar (främst till museum & arkiv) som jag inte riktigt visste var jag skulle lägga. "Övrigt & kuriosa" kändes inte helt rätt för ett designmuseum...

Bruce
2007-08-26, 11:43
Fixat.