handdator

Visa fullständig version : Skrivställ-vad heter materialet?

TinaSand
2007-08-08, 22:03
Detta skrivställ är tillverkat i något ”stenmaterial”, mörkt brun/vinröd sten med fin lyster. På ovansidan är det små stråk av ljusare rödaktig färg. Baksidan har stora ådror av den ljusare färgen (se bild). Vad heter materialet?
Jag hade en bra sida med info om olika mineraler – men tyvärr ”försvann” den när jag var tvungen att byta hårddiskarna i datorn. Glömde skriva upp adressen till den och nu är jag inte människa att komma ihåg:o…trots idogt googlande. Därför tacksam för hjälp / svar.
Mvh Tina

Jung_Kee
2007-08-09, 01:11
Ojdå, det här var en svår en, måste ha den här i handen för att kunna säga vad det är för något, men jag har tre gissningar:

1. Jaspis av något slag
2. Sandsten/Lersten
3. Kompositmaterial av något slag, dvs "fejkad" sten

Trevligt skrivställ i övrigt! :)

TinaSand
2007-08-09, 17:45
tack för svar jung kee. Kompositmaterial tror jag att jag vågar säga är uteslutet, då det både känns och ser ut som "äkta" stenmaterial. Detta sluter jag mig till då läskpappersrullen har en liten skada på handtaget där en flisa gått av och brttytan är "helt stenaktig". Det är dessutom tungt- 1,6 kg - och är relativt gammalt, vilket främst syns på bläckhornet. Med relativt gammalt menar jag att det sannolikt är iaf 40-50 år - men det är mer en känsla jag har än vetskap/kunskap.
Förstår att det är svårt att med säkerhet avgöra material genom bara en bild eller två.

Jung_Kee
2007-08-09, 21:23
Jag tror nog att ditt skrivställ kan vara lite äldre än så, bågarna och allt annat ser i alla fall för mig ut att stilmässigt höra hemma i art nouveau, dvs 1910-20-tal. Kompositmaterial kan det vara ändå, stenmjöl som pressats samman till kompakta skivor förekommer från ca 1870 och framåt. Du ser det tydligast genom att brottytorna blir oerhört jämna och fina. Är det lite kornigt så är det troligare någon form av naturlig sten.

Bengis
2008-01-14, 08:48
jag hade tidigare en likadan. Den var gjord i jaspis och köpt i början 1920-talet.