handdator

Visa fullständig version : Allmogeskåp

Frida
2007-08-06, 20:40
Hej!
Undrar vad detta skåp kan vara värt? Det kommer från Hälsingland och detta är original målningen. Jag tycker det är så vackert!
Om någon har upplysningar om ungefärligt värde skulle jag vara tacksam!
/Frida:)

HgF
2007-08-06, 20:58
Ett nästan likadant skåp är på gång på Tradera:
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=45812557
Fast ditt är daterat och jag ifrågasätter uppgiften om 1784 för
Traderaskåpet. Skulle snarare tro att det också handlar om 1790-talet.

Marknadsvärdet kan man alltid diskutera, men ditt ligger i samma härad som Traderaskåpet, d v s ca 4-7-tusen på auktionsmarknaden.

Ursprungsorten för bägge skåpen är Rättvik och ditt är antagligen exporterat till Hälsingland.

FBQ
2007-08-06, 22:14
Hgf, tror du ändå inte att traderaskåpet kan vara lite äldre, alla fall sent 80-tal?
Men tradera skåpet har en fortfarande synlig urna som rosen spinger ur, ooch har lite bjärtare färger (nu ser traderaskåpet ut att vara bättrat i färgen, men undrar om inte färgställningarna ursprungligen varit ungefär desamma)- jag tror att det är lite äldre.

Gideon
2007-08-06, 22:18
Värderingen av HgF är låg. För låg.
Tänk på att Traderaauktionen var kort och avslutades den 26 juli, då de flesta riktigt allmogeintresserade var på semester. Priset hade mycket väl kunnat bli det dubbla i nästa månad, om säljaren bara hade haft tålamod nog att vänta till dess.
Ändå hade köparen (samlaren/handlaren) blivit mycket nöjd.
Fridas skåp skulle få ett utrop på 8-10.000:- på en bättre auktion och med god tur sluta runt 15-20.000:-.
Jag är medveten om att priserna var högre för några år sedan, men de kommer tillbaka. Skulle värderingsmannen trots allt vara lika vrång i värderingen, toge jag skåpet tillbaka och lät den få vara i hemmets ro ytterligare några år.
Och ja, allt ser ut att vara orört, något slitet originalmåleri.

FBQ
2007-08-06, 22:28
Har varit lite sparsam med auktionsbesöken på sista tiden, och värderingar är jag egentligen inte förtjust i, men på Dalaauktioner går den här typen av hängskåp oftast i intervallet 3-7.000 - mycket sällan över 10.000. Här i Stockholm är däremot de fåtal skåp av riktig ålder som finns dyrare.
Fast visst, Fridas skåp ser väldigt bra ut, fast jag skulle väl vilja beskåda det närmare - krönet och spegelfälten ser misstänkt orörda ut.
Fast jag skall väl tillägga att det är min amatörmässiga bedöming.

T.N
2007-08-07, 09:17
Skåpet ser ut att ha den "rätta" looken men som FBQ säger ser det nästan för bra ut, speciellt den röda färgen som ser alldeles för blodig ut men det är klart man inte ska säga ngt.utan att ha sett det i verkligheten. Resterande på skåpet ser ju ut att ha varit där från början och idag är det värdefullt, men det som möjligen drar ner priset på dessa skåpen är att det är ett hörnskåp och dom är väl inte så populära just nu. Personligen tycker jag att detta skåpet håller mycket högre skick än detta på tradera och det är väl det som folk betalar för, så ngn.prissättning ger inte jag mig in i.

Hektor
2007-08-07, 13:39
Såg att "det nästan" ser för bra ut, jo det kan man väl hålla med om utan överdrift.

miso
2007-08-07, 19:13
Svårt att bedömma målningen på en bild. Men om den är orginal ,så håller jag med Gideon ca 20 000