Visa fullständig version : Sökvägsrutan
brodertuck
2007-08-06, 20:08
Jag skulle vilja ha en "sökvägsruta", alltså den som är överst på sidan, mellan sista inlägg och posta nytt. Man läser ju trådar oftare än man postar i dem och när sista inlägget är läst så måste man scrolla upp, eller ner till topplänken. Bakåtknappen i webbläsaren funkar givetvis också , men då uppdateras inte trådarna som lästa.
Jag skulle vilja ha en "sökvägsruta", alltså den som är överst på sidan, mellan sista inlägg och posta nytt. Man läser ju trådar oftare än man postar i dem och när sista inlägget är läst så måste man scrolla upp, eller ner till topplänken. Bakåtknappen i webbläsaren funkar givetvis också , men då uppdateras inte trådarna som lästa.
Menar du en knapp som tar digg till "Nya inlägg!?
Aha. Du menar en navigationsmeny? Bra idé. Ska kolla om det går att ordna.
/Admin
brodertuck
2007-08-15, 18:51
Hur går det med den här? Är det lösbart?
Hur går det med den här? Är det lösbart?
Ja. Det är lösbart. Det är "bara" frågan om att göra en programmering som jag inte är riktigt säker på hur man genomför riskfritt.
Det står dock på att-göra-listan.
/Admin
Nu finns det en extra navigeringsmeny allra lngst ned på sidan. Inte precis där brodertuck önskade sig, men nu behöver man bara fortsätta en bit längre ned istället för att scrolla hela vägen upp.
Nu finns även en länk till forumregelerna i navigeringsmenyn.
brodertuck
2007-08-20, 13:40
Nära, men ingen cigarr som de säjer utrikes. Rutan finns, placeringen går att leva med, det är ju bara att klicka ner snabbsvar och regler för att posta, så sparar man lite scrollväg, MEN länken går tillbaka till huvudmenyn, det går inte att klicka tillbaka till underkategorin man befinner sig i som det går att göra i den övre navigationsrutan.
Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Har jag missuppfattat det ursprungliga förslaget?
brodertuck
2007-08-20, 14:07
Nej, du är på rätt väg, men det är så här jag vill att det ska se ut även där nere.
brodertuck
2007-08-23, 22:58
Jag ger mej inte riktigt med det här. En ny idé är att ha navigeringsmenyn i toppen "låst" så att den alltid ligger där, oavsett hur man scrollar i inläggen. Detta kanske t o m skulle bli bättre än mitt ursprungliga förslag med att ha en extra ruta där nere.
Jag tycker iaf att det är bekvämt att kunna backa tillbaka ETT steg i stället för att börja om ända från indexsidan.
Exempel: Jag läser under Keramik & porslin, Gustavsberg, tråd A
Klickar jag då på länken i den nedre navigationsmenyn så hamnar jag ända ut på indexsidan och måste gå via Keramik & porslin, Gustavsberg, för att läsa tråd B, i stället för att klicka på Gustavsberg i navigationsmenyn och direkt hamna på rätt ställe. Jag kanske krånglar till det för mej? Tipsa då gärna hur jag ska göra i stället.
Liljerik
2007-08-24, 06:28
Verkar som om brodertuck och jag navigerar på samma vis på PES. Tycker att broder har bra idéer när det gäller "sökvägsrutan". Helt klart så skulle man slippa en hel massa scrollande då, och det tycker jag är bra :)
brodertuck
2007-09-03, 23:15
Ser bra ut med kolumnen till vänster. Nu är det bara att fortsätta med de gamla önskemålen. Det här till exempel :)
Jung_Kee
2007-09-03, 23:27
Tuck och Liljerik: Det finns en knapp till höger på tangentbordet som heter "home", tryck på den så kommer ni direkt till sidans topp utan att behöva scrolla!
brodertuck
2007-09-04, 08:12
Jo visst funkar det med, likaväl som "Topp" länken. Men ska man se det lite ergonomiskt så är det bra att försöka minimera antalet musklick och förflyttningar, dels med musen över skärmen och dels hopp mellan tangentbord och mus. Rutan finns ju redan, det är bara innhehållet som inte är färdigt. Den andra idén jag hade var nog egentligen bättre, att ha detta som ett fast huvud på sidan, då behöver man inte flytta musen mycket i normalfallet.
Liljerik
2007-09-04, 08:21
Jung_Kee, jag kan ju bara svara för mig själv....jo, jag kan home-knappens funktion men....
När jag surfar runt på PES så ligger jag vanligtvis i soffan med datamaskinen liggande över mage/lår, navigerar med pekfingret på den lilla musplattan som också har scroll-list på sidan. Ofta är det lite dålig belysning och det i kombination med ovana att använda home-knappen och att jag inte vill ha glasögonen på mig gör att det blir bökigt att hitta knappen. Tror också att det går fortare att scrolla på musplattan än att hitta home-knappen.
Man kan tycka att det här är otroligt löjligt små problem....men jag kan väl jämföra det med att hur irriterande är det inte att ideligen få vänta på att en sida tar 4 sekunder på sig att uppdateras i stället för 1 sekund.
Jag ser helst att sidor görs så att man direkt får överblick över hela innehållet. Förstasidan på PES t.ex. känns ju onödigt lång, varför dessa höga välkomstrutor i dubbla upplagor? Varför ska man kunna komma in på "Precis en såld från tre? ställen då detta rimligtvis tar utrymme och det blir till att scrolla. Finns nog mer detaljer som bygger på detta fenomen...
Att det inte går att "förkorta" sidorna med trådar/inlägg begriper jag, det skulle ju bli en helsikes sidbytande då. brodertuck's lösning i det fallet är kanonbra :)
Självklart är det ju ingen som behöver bry sig om vad jag eller broder tycker...men man vill ju vara med och ge tips för att PES ska bli ännu bättre.
Jung_Kee
2007-09-04, 17:54
Hehe okej! På min dator sitter home näst längst upp på höger sida så den är väldigt lätt att hitta, tänkte inte på att den kanske är lite krångligare att hitta på andra bord! Bra att ni vill förbättra sidan! :)
brodertuck
2007-09-09, 15:46
Jag har hittat en ny funktion/knapp!
Funktionen "forumhopp" är ju nästan exakt vad jag har efterlyst tidigare.
Ett klick på OK och vips så är man tillbaka, fantastiskt!
Hur kan jag ha missat den?