handdator

Visa fullständig version : Punch ifrån havet!

Dykar`n
2007-08-05, 00:31
Hittade denna fina punchflaska vid ett dyk för ett år sedan. på samma ställe som jag hittade ölflaskan "sjöfynd". Det är alltid kul att hitta ngt som har lokal anknytning. Den skall vara från förra sekelskiftet har jag fått uppgifter om..

Peter S
2007-08-05, 00:50
Förföriskt vackra bilder!

Dykar`n
2007-08-05, 01:46
Förföriskt vackra bilder!Tack för det Peter! :)

Glasdykaren
2007-08-05, 10:39
Dateringen på denna borde ligga på slutet 1800.
Regalinutformningen talar mycket för det.
Bra foton "Dykar`n"

Dykar`n
2007-08-05, 10:47
Dateringen på denna borde ligga på slutet 1800.
Regalinutformningen talar mycket för det.
Bra foton "Dykar`n"

Tack för det G-D :). Har även börjat känna intresse för att gräva lite!! Har du ngt tips om vart man skall leta? Inte exakt var alltså utan möjliga områden!!

Sedan är jag nyfiken på om det har varit ngn speciell aktivitet där du dyker efter dina flaskor?? Slänten du vet!!

nisse 8
2007-08-05, 23:04
Dyker du bara i Gävletrakten Dykarn?

Dykar`n
2007-08-05, 23:18
Dyker du bara i Gävletrakten Dykarn?

Tjenare!! Ja hitintills har det bara blivit så! Om jag bortser från en del enklare fridyk med magert resultat på annan ort!

Glasdykaren
2007-08-05, 23:21
I slänten som jag grävt ett antal år i, så måste det ha varit en frekvent trafikerad soptippningsbrygga ovan ytan som ett värdshus nyttjat.
Dyktips är att via gamla kartor o.d. lokalisera var vi har färdats, rastat, ankrat, förtöjt och slängt sopor genom åren.

nisse 8
2007-08-05, 23:33
Tjenare!! Ja hitintills har det bara blivit så! Om jag bortser från en del enklare fridyk med magert resultat på annan ort!

Utanför Axmar ska det finnas både det ena och andra enligt sägnen:)

Dykar`n
2007-08-05, 23:33
I slänten som jag grävt ett antal år i, så måste det ha varit en frekvent trafikerad soptippningsbrygga ovan ytan som ett värdshus nyttjat.
Dyktips är att via gamla kartor o.d. lokalisera var vi har färdats, rastat, ankrat, förtöjt och slängt sopor genom åren.

Intressantdet där med värdshus!! Vi har haft det här i gävle hamn åxå, tyvärr fylde man ut stora områden i "gamla" hamnen på 60-talet. Har hört att man schaktade över 1600-tals vrak:confused:. Tyvärr var detta före fornminneslagen:mad:

Där jag gjort mest fynd är en gammal ankarplats eller redd som det heter. I närheten mitt i en gammal farled simmade en kompis mitt under ett dyk på en kritpipa. den låg på en sten, presis som om ngn sängt den i sjön dagen före! Förmodligen var den ditforslad av strömt vatten. Men en häftig upplevelse ändå!!

Dykar`n
2007-08-05, 23:36
Utanför Axmar ska det finnas både det ena och andra enligt sägnen:)

Har du ngn egen erfarenhet av det eler är det bara enligt sägen??

Dykar`n
2007-08-05, 23:38
Tjenare Älgen!! Kul å se att du hållit/håller på med glasblåsning!!

Ps hoppas att du inte tar illa upp av min översättning!! jag är bara stolt över att kunna lite finska!!:)

nisse 8
2007-08-05, 23:40
Har du ngn egen erfarenhet av det eler är det bara enligt sägen??

Bara enligt sägnen, det ända dyk jag lyckats med är ett magplask på badhuset i Sandviken:)

Har du tittat till skorven utanför norrsundet som det var skriverier om för ett par år sen?

Hirvi
2007-08-05, 23:40
Tjenare Älgen!! Kul å se att du hållit/håller på med glasblåsning!!

Hållit!
Hirvi

Dykar`n
2007-08-05, 23:43
Bara enligt sägnen, det ända dyk jag lyckats med är ett magplask på badhuset i Sandviken:)

Har du tittat till skorven utanför norrsundet som det var skriverier om för ett par år sen?

Menar du Engmansvraket?? Isåfall så har jag det ej!1 Däremot så var min DK med i det teamet, så jag vet en del om det!!

Dykar`n
2007-08-05, 23:44
Hållit!
Hirvi

Ps hoppas att du inte tar illa upp av min översättning!! jag är bara stolt över att kunna lite finska!!:)

Dykar`n
2007-08-05, 23:50
Nu skall jag lägga in en mysko pryl på övrigt glas!! Den som vet vad det föremålet är blir jag evigt tacksam emot!! Ni är mycket välkommna att komma dit å diskutera!! tråden kommer att heta "Mysko pryl"

Dykar`n

A.F
2007-08-06, 00:06
Vilken kanon punsch!! Kan inte vara vanlig med det
sigillet.
Åldern är väl bara att instämma med föregående skrivare
med den regalinen torde den vara en bit före år 1900.

Dykar`n
2007-08-06, 10:12
Vilken kanon punsch!! Kan inte vara vanlig med det
sigillet.
Åldern är väl bara att instämma med föregående skrivare
med den regalinen torde den vara en bit före år 1900.

Tack!! Jag är mäkta stolt över den!! Vid fyndtillfället såg jag bara att det var kinnekulle. Dyket hade varit kasst och jag hade tappat en fena vilken jag inte hittade på igen tack vare dålig sikt. På väg tillbaka så såg jag denna flaska och tog den som skadestånd av havet. När jag kommit upp ur det våta elementet, sur av förlusten och det lilla läckaget i dräkten, begrundade dagens enda fynd så upptäckte jag sigillet! Nu gjorde den förlorade fenan inte så mycket längre:). Havet tar och havet ger!!

Äjth
2007-08-06, 10:20
Förföriskt vackra bilder!
Jag kan bara instämma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! de är riktiga konstverk.

BjörnKatren
2011-10-25, 01:38
Hittade denna fina punchflaska vid ett dyk för ett år sedan. på samma ställe som jag hittade ölflaskan "sjöfynd". Det är alltid kul att hitta ngt som har lokal anknytning. Den skall vara från förra sekelskiftet har jag fått uppgifter om..

Joachim Ferdinand Zetterström öppnade 1838 vid Norra Strandgatan en vinhandel. Senare fick firman butikslokaler i Järnvägshotellet.
Företaget bryggde egen punsch, bland annat Gefle-punsch, Norrlandspunsch och Z-punsch. Bryggeri och lager fanns i ett av magasinen
vid Norra Skeppsbron. 1886 förvärvades A. W. Nordströms vinaffär som drevs under namnet A.W. Nordström Co. Zetterströms vinhandel
ägde en tid även Strömdalens värdshus. 1897 övergick vinhandeln till Wilhelm Hallberg. Butiken låg vid Salutorget, se Stortorget, i
hörnet Drottninggatan-Norra Kansligatan.

I Gävle fanns flera butiker för handel med vin och sprit. På 1860-talet hade Erik Nordgren en diversehandel med "spirituosaaffär".
1865 övertog F.A. Forslund spriträttigheterna. Han öppnade affär i en källarlokal i hörnet Kyrkogatan-Norra Kungsgatan och sålde
där i huvudsak brännvin. Gefle Utskänkningsbolag övertog 1872 all brännvinsförsäljning i Gävle och Forslund sålde därefter finare
spritsorter och viner.

Firman övertogs 1878 av C.J. Nordström som drev den till 1899 då Per Holmstrand och Fridolf de Jounge tog över under namnet
Holmstrand Compani med affär på Norra Kungsgatan 3. De tillverkade bland annat punsch. På Drottninggatan 37 hade F.E.
Ahlbom sin vinhandel och på Norra Centralgatan 3 låg Nils Kjellerstedts vinhandel. 1918 övertog staten vinförsäljningen. // ps Flaskan på bilden är Gefle punch och A.W.Nordström är min morfars farfars far ! C.J nordström var hans son o Per Holmstrand morfars pappa ! Nyårsafton 1983 Firade min morfar med att korka upp den sista oöppnade flaskan ! Jag trodde väl aldrig att en 100 åring skulle smaka så fantastiskt gott ! så det är med nostalgi i blicken när jag upptäcker ditt bottenfynd ! Jag har faktiskt planer på att brygga egen punch , dessutom är jag släktforskare som har mina rötter i gävle o planerar att resa upp ngra dagar för att leta spår så jag skulle gärna vilja veta mer då jag själv är hobbyarkeolog som har extra stort intresse för kritpipor jag känner även sveriges enda kritpipsforskare som har lärt mig det mesta om datering av dessa!

Kim von Platen
2011-10-25, 16:22
Hallå,
Strax norr om min husknut lär en veritabel skeppskyrkogård finnas. Inseglingen mellan Gräsö och fastlandet var knepig på segelfartygens tid och brasorna på Gräsö förvillande många kaptener.
Vore kul att veta om någon gjort djupdykning där?
So long...

Dykar`n
2011-10-26, 12:37
Södra eller norra sidan av Gräsö??

Kim von Platen
2011-10-26, 13:26
Hallå,
Norra inseglingen vid Örskär och ned mot Öregrund.
So long...