handdator

Visa fullständig version : sjöfynd

Dykar`n
2007-08-04, 02:03
hittade denna flaska under ett dyk i skärgården! har kollat en del på nätet men har inte blivit speciellt klokare av det. Finns det ngn här som har ngn information om den? Texten på på flaskan säger Hewitt bro ltd, grimsby. taccksam för svar! Sjöfarten på stället jag hittade den avstannade runt 1927 och bryggeriet Hewitt bro ltd fanns fram till 1990. Halsen är gängad invändigt!!!!!

E.B.
2007-08-04, 08:56
Ingen mer info än att det var en vacker flaska på vackra bilder.

Hirvi
2007-08-04, 09:53
hittade denna flaska under ett dyk i skärgården! har kollat en del på nätet men har inte blivit speciellt klokare av det. Finns det ngn här som har ngn information om den? Texten på på flaskan säger Hewitt bro ltd, grimsby. taccksam för svar! Sjöfarten på stället jag hittade den avstannade runt 1927 och bryggeriet Hewitt bro ltd fanns fram till 1990. Halsen är gängad invändigt!!!!!

Halsgängan, går den fånga på bild tror du?
Hirvi

Dykar`n
2007-08-04, 12:01
Det är ngt svårt att få med gängan inifrån! Men den syns som diagonala skuggor på utsidan av vad ni nu kallar flasktoppen! Även som mörkare åsar inuti halsen!!

Dykar`n
2007-08-04, 12:02
Tack så mycket E.B:)!!!

Hirvi
2007-08-04, 12:18
Det är ngt svårt att få med gängan inifrån! Men den syns som diagonala skuggor på utsidan av vad ni nu kallar flasktoppen! Även som mörkare åsar inuti halsen!!

Funderar!
Men visst är halsregalinen pålagd,efter att flaskan blåsts, är botten slät,
är det skarvar på regalin,(vertikala) är det en tvådelad form, (två skarvar)
Hirvi

FBQ
2007-08-04, 12:22
Jag tänkte att någon av de riktiga flasksamlarna skulle pricka in den bättre, men om du vill ha en grov datering så är den nog troligen före 1930-35 när man går över till maskinblåsning av flaskorna. (även om de flesta gör det redan på 20-talet).
Designen pekar väl mest mot runt 1900.

Kecke
2007-08-04, 12:45
Ingen mer info än att det var en vacker flaska på vackra bilder.

Kan bara hålla med. Jätteläcker.
Skrik högt om du tänker sälja. Jag tror det finns flera intresserade. :D

Kecke
2007-08-04, 12:47
jag har den denna häringa!! värd ngt?? Frågan till E.B då!!

Om du inte misstycker så vore det toppen om du la in den här vasen under konstglas.
Tror du får fler svar där och dessutom är det lättare för oss alla att hitta olika saker om de ligger under rätt huvudrubrik.
Mvh
Kecke

Dykar`n
2007-08-04, 13:57
Det har du helt rätt i !! Jag blev ngt ivrig när jag såg att E.B kanske skulla kunna ligga inne med viss kunskap i ämnet!!

I forsättningen skall jag se till att hålla mig till ämnet!

No hard feelings!!

Peter///

Dykar`n
2007-08-04, 14:10
Svar till den finska Älgen: Regalinen är pålagd eteråt och flaskan är blåst i tvådelad form. Botten är ngt konkav och med texten, K.B. Ltd, siffrorna 11600, samt ett C i centrum av botten. Jag har hittat en del information på nätet om bryggeriet. Tydligen verksamt mellan 1830 och 1990. Förmodligen kastad överbord från engelsk skuta under lastning av järn! Rester av gammal färg fanns i flaskan när jag hittade den. Förmodligen så hade den torkat och och när ngn stackars jungman blev beordrad att städa färgsjappet så åkte den överbord. Långt hemmifrån!!

Dykar`n
2007-08-04, 14:31
Svar till den finska Älgen: Regalinen är pålagd eteråt och flaskan är blåst i tvådelad form. Botten är ngt konkav och med texten, K.B. Ltd, siffrorna 11600, samt ett C i centrum av botten. Jag har hittat en del information på nätet om bryggeriet. Tydligen verksamt mellan 1830 och 1990. Förmodligen kastad överbord från engelsk skuta under lastning av järn! Rester av gammal färg fanns i flaskan när jag hittade den. Förmodligen så hade den torkat och och när ngn stackars jungman blev beordrad att städa färgsjappet så åkte den överbord. Långt hemmifrån!!

Hittade tillverkaren av flaskan dock inte vilket år :K B Ltd...............Kilner Bros. Limited, Thornhill-Lees, West Yorkshire, England

Hirvi
2007-08-04, 17:36
Hittade tillverkaren av flaskan dock inte vilket år :K B Ltd...............Kilner Bros. Limited, Thornhill-Lees, West Yorkshire, England

Ja flaskan är häftig!
Men den invändiga gängan, är något jag varken hört eller sett!
Vad säger Flasksamlareliten här på PES, står det sådana i varje hylla?

Kallin, hade ju slipade gängor på en plunta, vi diskuterade en gång tidigare på PES, men detta är ju något annat!
Hirvi (Älg)

Kecke
2007-08-04, 18:12
Hirvi.
Hittar du den tråden igen?

Kecke
2007-08-04, 18:27
Hirvi.
Jag tror att du la ditt svar på fel ställe.
Den här (http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?p=33833#post33833) länken var du inne på.
Den flaskan verkar ha utvändigt slipad gänga.
Har för mej att LasseC har någon typ av flaska med invändigt slipad gänga. Han kanske tittar in och hjälper till lite. :)

Hirvi
2007-08-04, 18:56
Hirvi.
Den här (http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?p=33833#post33833) länken var du inne på.
Har för mej att LasseC har någon typ av flaska med invändigt slipad gänga. Han kanske tittar in och hjälper till lite. :)

Ok!
tog bort den,
väntar på Lasse!
Hirvi

Dykar`n
2007-08-04, 19:50
Ja flaskan är häftig!

Kallin, hade ju slipade gängor på en plunta, vi diskuterade en gång tidigare på PES, men detta är ju något annat!
Hirvi (Älg)

Hittade en bra länk om flaskor http://www.users.bigpond.com/oz-riley/bottledating.html

Det visade sig att den stämpeln i botten använde 1900 - 1940 ca. och sjöfarten på fyndstället slutade 1927 så mellan 1900-27 är åldern på flaskan då! det fanns även bilder på flaskor med den typen av gänga. Korken på bilderna var av bakelit!

Dykar`n

Hirvi
2007-08-04, 20:24
Hittade en bra länk om flaskor http://www.users.bigpond.com/oz-riley/bottledating.html

Det visade sig att den stämpeln i botten använde 1900 - 1940 ca. och sjöfarten på fyndstället slutade 1927 så mellan 1900-27 är åldern på flaskan då! det fanns även bilder på flaskor med den typen av gänga. Korken på bilderna var av bakelit!

Dykar`n

Ja, där var mycke!
Är så jäv.. dålig på å hitta i djungeln (språket!)
Hirvi

LasseC
2007-08-04, 20:27
Hirvi.

Nej Du Kecke någon flaska med invändig gänga har jag inte men vill gärna ha:D
DG

Kecke
2007-08-04, 20:37
Nej Du Kecke någon flaska med invändig gänga har jag inte men vill gärna ha:D
DG

Det var väl det att jag ville att du skulle ha en då.
Mitt minne är det väl inget fel på. :confused: :D
Hittade lite här (http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=4570&highlight=inv%E4ndig).
Inget om flaskan det gäller förståss.

Hirvi
2007-08-04, 20:47
Hittade lite här. (http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.p
hp?t=4570&highlight=inv%E4ndig)

Det blev!
Sidan kan inte hittas!
Hirvi

Kecke
2007-08-04, 20:52
Nu skall sidan gå att hitta.

PLYNG
2007-08-04, 20:59
Ja flaskan är häftig!

Hirvi (Älg)

Hej Hirvi,
her på Danmarks jyske vestkyst finns et utal af engelske flasker med indvendigt gevind (gänge). Befolkningen her samlede dem på stranden og anvendte dem til forvaring af saft. Propperne (korken) var gjort af sort bakelit (?) - ofte med firma-namn/logo präget på toppen. Mange af flaskerne er rigt dekoreret - både de mundbläste og de maskinbläste.
Nu ser vi dem ikke mere på stranden - jeg tror at det ophörte i 60-talet, men de ses ofte i second-hand affärer.

Hirvi
2007-08-04, 21:21
Hej Hirvi,
her på Danmarks jyske vestkyst finns et utal af engelske flasker med indvendigt gevind (gänge). Befolkningen her samlede dem på stranden og anvendte dem til forvaring af saft. Propperne (korken) var gjort af sort bakelit (?) - ofte med firma-namn/logo präget på toppen. Mange af flaskerne er rigt dekoreret - både de mundbläste og de maskinbläste.
Nu ser vi dem ikke mere på stranden - jeg tror at det ophörte i 60-talet, men de ses ofte i second-hand affärer.

Tackar PLYNG!
Jag springer tydligen för lite på Loppisar & Second-hand!
Vad jag är ute efter, är gängan, hur det gick till,
både för munblåsta & maskinblåsta!
På munblåsta, bör dom isåfall, värmt in halsen, och vridit in en tapp med gänga på i halsen, och sedan tillbaka samma väg,
det är den enda förklaring till invändig gänga, jag kan föreställa mig!

Mera förslag!
Hirvi

Dykar`n
2007-08-05, 00:15
Hittade lite här (http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=4570&highlight=inv%E4ndig).

Hej på er!! detvar intressant att se hur korken skall se ut så att jag vet vad jag skall leta efter!! för det finns väl händelsevis ingen som har en till salu:confused:

Dykar`n

PLYNG
2007-08-05, 08:29
Hej på er!! detvar intressant att se hur korken skall se ut så att jag vet vad jag skall leta efter!! för det finns väl händelsevis ingen som har en till salu:confused:

Dykar`n

Du kan gerne få en kork eller tvo av meg om du skicker din adress under privat meddelande.

Dykar`n
2007-08-05, 11:07
Det skulle vara otroligt snällt!!! Jag skall skriva ned min adress!

Hoppas att jag kan gottgöra dig ngn gång!!

M.V.H Dykar`n

Dykar`n
2007-08-05, 11:16
Kom att fundera på ditt lilla men ack så sanna ordspråk. En loppis bekant behövde en lampdel som jag hade, utan denna del var lampan inte värd mycket . Med delen jag hade så var den värd minst en tusing! Han erbjöd mig en tjuga!!
Jag sade då att bjuder du inte mer så kan du få den gratis, men han förstod inte. Tillslut så fick jag till ett byte iallafall. Vi känner varandra rätt väl och han vet att jag vet vad det var värt, och ändå!! vad är vänskapen värd?? En tjuga!!

PLYNG
2007-08-05, 11:48
Det skulle vara otroligt snällt!!! Jag skall skriva ned min adress!

Hoppas att jag kan gottgöra dig ngn gång!!

M.V.H Dykar`n

Inget problem. Jag har selv mödt megen vänlighet her på PES (bl.a. fra Roland S. - Takk igjen!).

Venlig hilsen

PLYNG

A.F
2007-08-05, 23:56
Orkar inte leta i mina böcker just nu, men invändiggänga
kommer på 1880-talet i England.
Kan titta lite nogare någon dag om årtal m.m.

Dykar`n
2007-08-06, 00:04
Orkar inte leta i mina böcker just nu, men invändiggänga
kommer på 1880-talet i England.
Kan titta lite nogare någon dag om årtal m.m.

Har du tips angående literatur i ämnet så vore jag tacksam:D

Dykar`n

A.F
2007-08-06, 00:22
Den bästa för att klara av det mesta utanför Sverige är ju
Bossche:s bok.

A.F
2007-08-06, 11:51
Har tittat i min bok nu, patentet tas år 1855 och i USA inte
England 1880-tal som jag sa igår.
" Internal screw stoppers " är det Engelska namnet.
Fast som tidigare sagts så är nog din gjord runt år 1900.

Tips på bok:

Antique glass bottles av Willy Van den Bossche

Glasdykaren
2007-08-06, 18:09
Har du tips angående literatur i ämnet så vore jag tacksam:D

Dykar`n
Non-Dating Price Guide to Bottles,Pipes and Dolls Heads av Edward Fletcher 1976 (handlar mycket om flaskors olika förslutningar och designers.) Finns hos internationella antkvariat eller ibland på eBay.

PLYNG
2007-08-31, 21:36

Skickade din fråga till England och fikk dette svar:
The bottle is a beer bottle used by Hewitt Brothers Ltd, Tower Brewery, Pasture Street, Grimsby, Lincolnshire, England.

Hewitts were founded before 1808, and became a public company in 1934. They were acquired by United Breweries Ltd of Sheffield in 1961 with 320 public houses.

The brewery was closed on 19 April 1968.

Regards

Brewery History Society

Tyvärr inget om flaskans ålder.

Dykar`n
2007-10-23, 19:28
Tack Plyng!!!

PLYNG
2007-10-23, 20:38
Velbekomme. - Det var et langvarigt dyk!