handdator

Visa fullständig version : Samling.

LS
2005-11-12, 19:36
Har idag besökt en samlare och plåtat lite, bl.a. denna konjaksflaska med en mycket speciell förslutning. Hela flaskan är omsluten av ett ståltrådsnät vilket under flaskan är ihopfogat med ett blysigill. Nu har ståltrådsnätet blivit uppklippt vid korken, vilket är bra för annars hade arrangemanget inte funnits till beskådande.

Den andra bilden visar den ena av tre likadana väggar med tillhörande putäller, jag fick det till c:a 400 stycken på de tre väggarna tillsammans. Inte dåligt.

Ballonggreven
2005-11-12, 19:42
Denna typ av förslutning började användas av vinproducenter i Rioja för att förhindra förfalskning av viner, dvs att enklare viner fylldes på tömda flaskor av eftertraktade riojaviner. Då var nätet ofta säkrat under kinnekullen med lack. Denna typ av kvalitetssäkring blev senare öveflödig men nätet levde länge kvar som dekoration och statushöjare på många spanska viner av enklare kvalitet.

Björn L
2005-11-12, 20:27
Bilder på samlingar man inte har synat live är alltid kraftigt pulshöjande ! :eek:
Blev det några bytes affärer ?

LS
2005-11-12, 21:21
Inga affärer=byten denna gången, men väl för c:a fyra år sedan. Samlingarna är också ett museum, men det finns någon kubikmeter flaskor på vinden vilka det kanhända är dags att se om det går att byta med. Lägger ut ett par bilder till från samma ställe.

Julius
2005-11-13, 02:25
Dom går inte att byta med. Vad trodde du?

Ballonggreven
2005-11-13, 18:59
Drar mig nu ill minnes konjaken Boutelleau (http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=119&Butik=0&SokStrangar=) som brukade komma i en butelj med detta nät. Med tiden kallades konjaken bara "Guldtråd" i folkmun och idag heter den faktiskt så på etiketten.
Däremot visste jag inte att Grönstedt också presenterats på detta sätt.

Björn L
2005-11-13, 20:02
I rakspegeln får man en ledtråd om vart L.S har varit på besök ! :rolleyes:

LS
2005-11-14, 07:47
Drar mig nu ill minnes konjaken Boutelleau (http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=119&Butik=0&SokStrangar=) som brukade komma i en butelj med detta nät. Med tiden kallades konjaken bara "Guldtråd" i folkmun och idag heter den faktiskt så på etiketten.
Däremot visste jag inte att Grönstedt också presenterats på detta sätt.

På flaskan sitter klistrad en liten extra etikett där det står en massa garantier för att innehållet överensstämmer med etiketteringen, ståltrådshistorien skulle vid obruten plombering vara en garanti för detta. Inte visste jag att BG satt inne med sådana historiska vinkunskaper, man anar ett intresse för dylika ting. Tack för intressant information.

Ballonggreven
2005-11-14, 08:47
På flaskan sitter klistrad en liten extra etikett där det står en massa garantier för att innehållet överensstämmer med etiketteringen, ståltrådshistorien skulle vid obruten plombering vara en garanti för detta. Inte visste jag att BG satt inne med sådana historiska vinkunskaper, man anar ett intresse för dylika ting. Tack för intressant information.

Det är på alkoholdryckernas område jag har min egentliga kunskap och mitt levebröd.

Per
2005-11-14, 12:25
Var finns detta museum?

LS
2005-11-14, 21:50
En förusättning att jag skulle få fotografera och lägga ut bilderna på nätet var att jag fick vara tyst om var sakerna finns. Lovat är lovat, men skulle du ha vägarna hem till mig någon gång skulle vi kunna åka dit.