handdator

Visa fullständig version : Luktande böcker.

Kecke
2007-07-24, 17:32
Har köpt några böcker på loppis.
De är inte speciellt gamla men har ändå en riktigt otäck lukt av gammalt förråd och rök och jag vet inte vad......
Finns det något sätt att få bort lukten?

Hektor
2007-07-24, 17:42
Antikvariat luktar musich om det har några år på nacken, böcker som upplevt ciggar, kanon doft. Samma doft fanns i en spinett om man lyfte på locket.
Kecke du måste försöka att bevara det gamla om inte förkasta.

nisse 8
2007-07-24, 19:09
Har köpt några böcker på loppis.
De är inte speciellt gamla men har ändå en riktigt otäck lukt av gammalt förråd och rök och jag vet inte vad......
Finns det något sätt att få bort lukten?

Prova ställ ett litet glas ättika vid böckerna.

Kecke
2007-07-24, 19:12

Det skall jag testa.
Kan man möjligtvis få se en bättre bild på din nya avatar? :)

LasseC
2007-07-24, 19:15
Får väl säga som min gode vän fd färghandlaren i Nybro när våran granne därnere kom in och frågade om han hade något bra medel mot ohyra i en möbel. Hans dotter skulle ha in den i sin lägenhet och han ville förvissa sig om att det inte fanns några objudna gäster i möbeln Svaret blev "Ta ut byrån på gården och häll en liter fotogen över den och tänd eld på skiten"
Han fick i alla fall sälja något medel mot ohyra. Tyvärr har min vän lagt av nu, det var ett trevligt ställe att träffas på och snacka.
Kecke ta inte det här tipset på allvar:D
DG

LasseC
2007-07-24, 19:16
Det skall jag testa.
Kan man möjligtvis få se en bättre bild på din nya avatar? :)

Nisse har ju druckit ur dem Är det inte en tom Mackmyra:D

Ballonggreven
2007-07-24, 19:18

Gör ett litet "tält" av en sopsäck eller liknande så blir det bättre effekt.

Kecke
2007-07-24, 19:22
Nej jag skall inte ta det på allvar för ögonblicket.:D
En av böckerna är en bok om diamanter.
Den heter bara "Diamanter". 30x26 cm och 287 sidor. Tryckt 1982 så jag begriper inte hur den kan lukta så gräsligt illa.
Just nu har jag ställt den och dom andra vid balkongdörren tillsammans med ett glas ättika.
Får se hur det går.

Kecke
2007-07-24, 19:23
Gör ett litet "tält" av en sopsäck eller liknande så blir det bättre effekt.

Tack.
Nu går jag och tältar in dom. :)

nisse 8
2007-07-28, 17:14
Hur går det med böckerna Kecke?????????
Har dom tältat klart??????:)

Kecke
2007-07-28, 18:54
Det blev inget tältande.
Böckerna var för stora eller sopsäcken för liten. :(
Tordes inte låta böckerna tälta så trångt tillsammans med ättikan.
Dom ligger fortfarande uppslagna vid altandörren tillsammans med ett glas ättika. Ingen effekt än så länge.
Måste nog fixa tält.

LasseC
2007-07-29, 00:04
Pratade med en kompis som binder in böcker. Han sa att lukt kan vara svårt att få bort. Det bästa var att sprätta upp boken, dela på sidorna och "tvätta" dem i vatten, hänga på tork och sedan binda in dem igen. Verkar att gå över ån efter vatten eller hur:D. Kanske billigare att köpa en ny bok. Det klart är det en gammal oersättlig bok kanske. Det där med att blöta sidorna och låta torka tycker jag verkar lite hårt. Synd Kecke att jag sålde mitt ena ex av boken om Diamanter, men skall kolla om jag inte har ytterligare ett ex utom mitt egna.
DG

brodertuck
2007-07-29, 00:40
Kan det här vara något?
http://www.luktfritt.nu/index.htm
Har inte testat dynorna, men sprayen funkar bra. Enda felet är att det bildas små små kristaller av det, så dynorna är väl bättre till böcker och textil.

Kecke
2007-07-29, 09:23
Lasse.
Att tvätta sidorna kanske är en god ide och bokbinderiutrustning har vi men jag tror det blir för dyrt med klädnypor, behöver ca 1600 st. :D

Kan det här vara något?
http://www.luktfritt.nu/index.htm
Har inte testat dynorna, men sprayen funkar bra. Enda felet är att det bildas små små kristaller av det, så dynorna är väl bättre till böcker och textil.

Tack.
Det låter som om det är värt ett försök.:)

nisse 8
2007-07-30, 18:38
Börjar ättikan bli gul nu?

Kecke
2007-07-30, 18:55
Nej, den ser ut som den gjort hela tiden.

nisse 8
2007-07-30, 19:01
Den ska väl stå ett tag till för att få färg:)