handdator

Visa fullständig version : Nån som vet...

Flow67
2007-07-20, 14:16
Någon vänlig själ som kan berätta vad detta är för typ av flaska, ålder, ursprung osv, osv. Vänligen Flow67

Liljerik
2007-07-20, 14:44
Hej Flow67!
Jag har själv frågat om en liknande och fått till svar att med den symbolen på flaskan så är det frågan om en klosterlikörflaska.
Här kan du se en tråd som handlar om det:
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=2572&highlight=klosterlik%F6r&page=2
Det finns fler trådar, sök i sökrutan längst upp på sidan med klosterlikör som sökord.

Tonsa
2007-12-12, 08:57
Ser ut som den är klotrund. Är den det? Jag vet faktiskt inte vad märket betyder eller representerar. Har frågat förrut men inte fått svar. Den öppna ringen finns även på flaskor som innehållit olja(oliv?).

LS
2008-01-03, 15:55
Jag undrar om den öppna ringen i sig symboliserar vad flaskan har innehållit?

I min samling har jag en sådan flaska som den på din bild, och i den öppna ringen är det en liten bild av en munks huvud. Munk och kloster har ju mycket gemensamt, det är lätt att tro att flaskan är avsedd att innehålla just Klosterlikör. Men det finns många olika likörer som har sin tillblivelse i kloster så osvuret är nog bäst.

Tonsa
2008-04-02, 08:26
Har Du en bild på munken, LS. Vore kul att se.

HgF
2008-04-02, 11:09
Flaskan har mycket riktigt innehållit Klosterlikör, ett märke utvecklat av V&S som ett svenskt alternativ till t ex DOM Benedictine och andra kryddiga likörer från olika europeiska tillverkare.
Eventuellt övertog V&S receptet från någon av aktörerna under den fria vinhandlartiden före 1917.
I Systembolagets prislista hade Klosterlikör tidigare nr 757 och den typiska kolvflaskan fanns i fyra olika storlekar: 75, 37, 25 och 18 cl, varav 25 och 18 cl avvecklades under 1950-talen.