handdator

Visa fullständig version : Mineralvatten från vinden

E.B.
2007-07-19, 20:02
Här kommer några nydiskade bilder, eller i varje fall flaskor från vinden. Dessa är väl alla mineral/bittervatten flaskor.

Börjar med den största. Tillhöger ser ni en normal Carlsbad, som ni kan jämföra med.

E.B.
2007-07-19, 20:06
Fortsätter med en som kanske är den äldsta mineralaren jag hittade, det känns så på regalinen. Kolla in botten som är en fin topp och som har som tre streck undertill. Det ser ut som tre skarvar?

E.B.
2007-07-19, 20:09
Tar en som är jättemörk i färgen och som har som fyra punkter längst ut på fotringen, vad är det? Ser i formen exakt ut som en Carlsbad.

E.B.
2007-07-19, 20:12
Får fylla på med en Carlsbad, med HM och inte med LS som är vanligast. Vad nu skillnaden är? Skönt blå, eller blågrön färg.

E.B.
2007-07-19, 20:15
Så tar vi till sist den lite udda fulingen från Österrike/ungern. Snygg botten har den i varje fall. Vet inte om jag sett någon där man fått plats med så mycket text!

Hirvi
2007-07-19, 20:18
Fortsätter med en som kanske är den äldsta mineralaren jag hittade, det känns så på regalinen. Kolla in botten som är en fin topp och som har som tre streck undertill. Det ser ut som tre skarvar?

Trevlig regalin, hela flaskan fin,
ser ut att vara snurrad i form, eller E.B.?
Bottenstrecken var märkliga, måste lösas!
vi får se om vi kommer på något! (om vi blir många med förslag)
Hirvi

E.B.
2007-07-19, 20:23
Trevlig regalin, hela flaskan fin,
ser ut att vara snurrad i form, eller E.B.?
Bottenstrecken var märkliga, måste lösas!
vi får se om vi kommer på något! (om vi blir många med förslag)
Hirvi

Skulle tro att du har rätt Hirvi, jag hittar inga tydliga skarvar. Jag har ju två likadana och båda har dessa streck på botten.

LasseC
2007-07-19, 20:24
Den nedersta är väl en Hunyadi János Bittersalzquelle Budapest.
Alltså Bittervatten. Jag har en oöppnad sådan. Skall leta efter bilden och visa den när jag hittar den
mvh DG

E.B.
2007-08-21, 19:17
Någon som har en idé om den udda botten?

LS
2007-08-23, 18:57
De flata tre punkterna eller de tre strecken undertill kommer väldigt sannolikt från verktyget man anbringade undertill för att lägga dit samt utforma mynningen med dithörande ring. Jag tror mig veta att det inte är den sedvanliga hylsan som var allenarådande från c:a 1860 och framåt utan en speciell tång som bl.a. Årnäs glasbruk började använda någon gång under c:a 1910-talet. Den var i tre delar därför dessa märken på en del svenska munblåsta flaskor ofta från senare delen av munblåsningsperioden. Vid ett noggrannare studium kan man ibland se dessa märken även på flaskornas "mage" eller därunder. När man i Tyskland började anfånga med tång vet jag inte alls.

Hur som helst har du en förmåga att få fram det munblåsta glasets skönhet, tack för bilderna även om det för en modemsurfare frestar på tålamodet.

E.B.
2007-08-23, 19:20
Aha, då klarnar det lite, man får tacka LS. Undrar om vi inte får sala ihop till ett bredband till västgötaskogarna, modem håller inte!!

Äjth
2008-01-30, 12:39
Hej E.B
Tittade på dina Carlsbad, kanske har du fler? Tittade nämligen på en Carlsbad LS, MEN halsen var väldigt kort OCH texten i botten var klenare och var inte centrerad utan texten låg mera utåt kanterna. På det hela taget såg den ämlig ut, kort klen hals, klen regalin, grön till färgen. Är detta ngt som du E.B eller ngn annan kan känna tycka sig sett/haft/sålt ? Har ingen bild då den ännu står i butiken med en prislapp jag inte är överens med.
Kan de möjligen ha sett ut, enl. min förklaring, i de tidigaste prod. leden?

E.B.
2008-01-30, 12:51
Hej du Äjth. jag äger och har bara ägt EN Carlsbadflaska och den är en HM. Däremot så såg jag ju ett gäng på vinden, säkert 75-100 LS. Jag gick ju på känsla däruppe och rotade fram de som enligt mig såg lite annorlunda ut. hade jag sett någon avvikande Carlsbad hade den nog hängt med. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig längre på traven, men jag tycker att ditt logiska resonemang håller.