handdator

Visa fullständig version : Den våta sommardrömmen..

E.B.
2007-07-13, 20:29
..var mest dammig och vansklig då vindens golv var i minst sagt dåligt skick. Under har det en gång i tiden varit bokbinderi, bryggeri och rakt över gården cafe´. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av detta besök, förr hade det varit flaskor överallt uppe på vinden men när det nya yttertaket lades gick tydligen en himla massa flaskor ett dystert öde tillmötes. De flaskor som fanns kvar låg prydligt uppstaplade längst ut under nocken. Det var en nästan mäktigt magisk känsla att lysa in i vrårna med ficklampan. Vad kunde gömmas här? Jag hade begränsat med tid så jag letade upp bjälkarna och tog mig fram. Till min förvåning så fanns det mest mineralvattenflaskor och vinflaskor. Troligen har det varit bläck i många av flaskorna då de etiketter som fanns kvar skvallrade om detta. Efter en dammig timma så hade jag plockat ut lite intressanta exemplar, tänk om jag fick köpa dessa!!!! När jag kom ner från vinden så fick jag som svar, inte ska du betala, vi vet att du gillar flaskor och självklart ska du få dem. Jag försökte förklara att dessa flaskor är säkert värda tusentals kronor om de bara försökte sälja dem. Men icke sa nicke, inte en krona ville de ha, bara lite kunskapsutbyte. Så nu sitter jag här med ca 15-20 flaskor av härlig sort varav en är lite extra extra. Här kommer lite bilder från något som blir svårt att överträffa inom min livstid.

Ni får ursäkta de taffliga bilderna ( troligen adrenalinet som ännu pumpar)

Mikael
2007-07-13, 20:49
Ja det tro f...n det att adrenalinet pumpade, för egen del hade jag nästan fått gå och byta byxor om jag varit i din sits. Själv blir jag darrhänt och fullkomligt bortkopplad från omvärlden bara jag springer på ett lagom gammalt sopkast i skogen men det här var ju minst sagt ett guldläge utan dess like.
Ett stort GRATTIS!

Sladden
2007-07-13, 20:59
Bromö.........!!!!!!!!!!!!!!!

Kecke
2007-07-13, 21:14
Grattis, grattis. :)
Bromö-flaskan måste väl vara en riktig raritet?

A.F
2007-07-13, 21:16
Vilken guldgruva och dröm för en flasksamlare!!!!!

Man får verkligen säga grattis, om man fick en sådan
chans någongång ändå.

Ulferic
2007-07-13, 21:24
Har tror jag vänt på varenda flaska här i Västergötland. Men inte f-n har det stått Bromö under någon av dom. Bara att gratulera till ett fynd som säkert inte dyker upp någon mer gång.

Hektor
2007-07-13, 21:45
Rätt kul detta med guldgruva, blir det mycket bättre bara för det är "gratis"?
Ja det blir det! Har man betalt mycket för en pryl då är den inte lika bra, men tänk om man glömmer av priset, blir den bättre då?

Äjth
2007-07-13, 22:18
oj oj oj oj oj, var de första läten som undslapp mig.
Ja tänk om detta skulle hända en någon gång. Grattis!!!

PLYNG
2007-07-13, 22:49
Et stort, danskt TIL LYKKE!
- Står der BROMÖ - eller BROMO?

PLYNG
2007-07-13, 23:03
Hittede denne länk - så der står väl Bromö!
http://www.arkivnamnden.org/ovr/manad/manad_maj2001.shtml

Peter S
2007-07-13, 23:15
Inte förstår jag något av allt som visas, men jag kan tänka mig känslan att få komma in i sällan skådade lager. Har förresten varit både på lagret och vinden uppe på Gustavsberg, men där fick man inte ta med sig något...
Grattis, till vad det nu än är...

LasseC
2007-07-14, 00:05
Pust Det var jobbigt att se. Ett stort grattis.
Lasse

Liljerik
2007-07-14, 06:28
Å jag som hitta en
___*A*
_ ⅔ LIT.
i går. Kände mig duktig.

E.B.
2007-07-14, 07:08
Det var en riktigt häftig grej. Jag hade mer trott på lite halvgamla öl och läskflaskor och hoppats på att hitta någon flaska med kul etikett. Inte kunde jag tro att det fanns kvar några ställen som såg ut så här och med flaskor som legat där i hundra år. Men det är inte utan att man får en klump i magen när man vet att dessa endast är en bråkdel av det som fanns innan takrenoveringen, man funderar vad som egentligen gått sönder.

Visst är det kul när flaskorna går att härleda. Bromöflaskan är en häftig pärla, snart en handfull kända då. Undrar hur den hamnat här på vinden? Bromö en ö utanför Mariestad tillverkade flaskor under endast 5 år i mitten på 1860-talet.

Får visa upp de andra flaskorna efterhand, det var en del mysiga former, bottnar och regaliner jag fick med mig.

Äjth
2007-07-14, 10:07
En liten instickare till Liljerik bara - är det ett A och inte ett Å. Finns det årtal i botten? Lägg in en bild vetja!

LS
2007-07-14, 11:56
Normalt brukar jag sitta och svära när det visas stora och många bilder. Orsaken är att jag tuffar runt med ett vanligt modem modell Ä, men den här gången var det värt all väntan, VILKET FYND!!! Några gånger har jag fyllt bilen med flaskor, men de har inte varit i närheten av de du funnit. Man blir knäsvag och darrig, gratulerar så mycket jag kan.

nisse 8
2007-07-14, 20:59
Attans turgubbe den där E.B:)

Kecke
2007-07-14, 21:57
"Turgubbe" är väl bara förnamnet. :eek:

E.B.
2007-07-15, 20:16
För att att ner mig lite på jorden så spelade vinde mig ett inte alls roligt spratt. Mina byxor som hängde på tork lyckades knuffa till en Borensbergsknoppis som landade olyckligt på den kanske charmigaste flaskan. Den hade redan en liten spricka så olyckan blev stor.

E.B.
2007-07-15, 20:21
Har börjat på att diska flaskorna från vinden och lägger ut dem efterhand. Vissa modeller har jag ingen aning om vad det är så hjälp mig på traven. Vi börjar med denna som kändes som en vinmodell, men avsaknad av "kinnekulle" gör mig tveksam. Kan den vara för öl ändå?

E.B.
2007-07-15, 20:27
En till spännande flaska som är hög och ståtlig. Borde vara för öl. Riktigt svart i glaset och riktigt äckligt ful och underbar botten. Hög engelsk modell?

E.B.
2007-07-15, 20:44
Och så kanske den mysigaste flaska jag hittat. Visst är det väl en porter trots avsaknad av dubbelkon. Sned och vind och med fem rökpunkter. Tredelad form, sanslösa bubblor och vindlingar i glaset. 1860 och svensk?

A.F
2007-07-21, 13:32
Vad rymmer de två sista du visar?

Misstänker England på den långsmala och kanske även
den sista, men det beror på rymden i dem.

E.B.
2007-07-22, 13:12
Har nu mätt dem och den översta, långsmala som är mörk i glaset rymmer ca 72 cl medans den nedersta rymmer ca 82 cl, men då har jag mätt tills precis där halsen börjar. Man får kanske ta bort någon cl för att komma helt rätt. Dett tyder väl då alltså att den sista är engelsk, men den näst sista då?

A.F
2007-07-22, 15:29
Den långsmala tror jag också är ifrån England, den har en
väldigt typisk botten som jag ofta ser på dem.

Rymden och formen på de båda gör att jag tror på
England när det gäller båda två.

viol
2007-07-22, 16:52
Känslan av att gå där för en intresserad måste vara som att hitta en piratskatt.

E.B.
2007-07-22, 18:49
Finns det några tankar om den första flaskan?

A.F
2007-07-22, 19:21
Jag har aldrig sett flaskan med den mynningen eller botten
så jag vet inte vad det är.
Annars ser ju flaskan ut som en champangeflaska tycker
jag, men med fel botten och fel mynning.

Ska se om jag kan hitta något på nätet eller i böckerna.