handdator

Visa fullständig version : Stol med spännande målning

E.B.
2007-07-12, 20:38
Var en sväng upp till gamla hemtrakter för att hälsa på lite gamla kompisar och passade då givetvis på att kolla in en antik/loppis-affär. De hade precis fått in denna stol, köpt från något ställe i södra Dalarna. Är inte så väl bevandrad i möbelmåleriet, men jag tyckte att denna var naivt härligt målad på någotvis (synd att frugan inte tyckte detsamma när jag kom hem). Någon som känner till måleriet så att vi på något sätt kan datera stolen. Modellen är väl barock men har säkerligen tillverkats under lång tid. Stolen är ovanligt hög får att vara lite äldre, sitsen ligger på 70 cm över golvet. Ett antal ribbor är bytta, men ok målade, det stör inte alltför mycket. Lilltjejen propsade på att få vara med:D

Orkar inte skriva om. Bilder kommer när vi nu kan lägga upp dem

Hektor
2007-07-12, 20:52
Skall bli spännande än om man inte kan så mycket om just möbler men någon rövare kan man nog dra.

E.B.
2007-07-13, 19:39
och bilderna..

Hektor
2007-07-13, 19:52
Tösabiden ser lite förskrämd ut men det var väl bara blygsel inför kameran.
Du kan inte slänga på frun också lite lagom i stöt inför dagens bestyr.

Stolen är nog gjord mellan 1850 och några år framåt.

FBQ
2007-07-15, 19:00
Det blev aldrig tid att skriva något svar igår.
Jag tycker den har en hel del detaljer som pekar att den är sent 1800-tal. Den har inte så värst mycket ålderspatina - sitsen är platt och väldigt kantig och ingen skuren avfasad kant. Den ser ut att vara sågad med moderna sågar.
Sedan tycker jag att det ser ut som den är svarvad i en modern svarv som bara går i en riktning. Fast det är lite svårt att säga.
Alla fall till stolstypen. Den har dubbla ramslåar av barocktyp. I Dalarna och Uppland försvinner de här stolarna redan i mitten av 1700-talet. Undantaget är väl stolar av Gripsholmstyp som kopierats senare - men de är ju lite speciella och har bara förekommit på vissa håll. De barockstolar som finns kvar är av senare typ med tvärslå och framslå. Efter Norrlandskusten finns vad jag förstår den här typen kvar. Jag tror stolen är från Norrlandskusten någonstans. Färgerna på benen känner jag igen därifrån, men inte målningen i övrigt.
Jag vet inte om vi har så många därifrån - Nisse 8 är från Ockelbo - fast jag tror inte typen går så långt söderut.

Hektor
2007-07-15, 20:33
Snäll snällare snällast! Jippi än så länge har jag varit snällast.
Får dra ner på det positiva lite, målningen ser ut som om någon från ett riddarspel får en pensel med färg i handen.

nisse 8
2007-07-15, 20:48
Jag kan inte hjälpa till E.B då mitt kunande inom möbler är 0, jo jag vet hur en billyhylla ser ut:D

FBQ
2007-07-15, 23:21
Inte har jag väl varit elak :o - jag säger vad jag tror.

Till skillnad från Hektor så tycker jag "någon från ett Riddarspel får en pensel med färg i handen" kan vara ganska kul.
Ett tag var jag inne på att det var något nationalromatiskt - fast jag vill minnas att jag sett kistor från Norrland med fantasivapensköldar förrut.

Vi får väl försöka locka hit någon Norrlänning.