handdator

Visa fullständig version : Återanvändning

Äjth
2007-07-12, 15:11
Säg inte, som jag tror, att denna dosa användes till att lägga använt snus i, för vidare bruk!! :confused:

Sladden
2007-07-13, 20:30
Det får vi hoppas inte är fallet!
Använt snus är lite urvattnat och "slemmigt".
Men var man fattig så!

Äjth
2007-07-13, 20:48
Vad avser man tro, med Den som spar han har---i en sådan här liten dosa jämförbar i storlek med en snusdosa.

FBQ
2007-07-14, 04:10
Om det var så illa att man var tvungen att återandvända snuset, men med tanke på årtalen så handlar det ju om en dosa från tiden för Första Världskrigets ransoneringar.
Jag vet inte om de såldes till förmån för något patriotisk gärning eller om det bara är en tidens uppmaning - Kanske någon annan vet?

Äjth
2007-07-14, 11:10
Det kanske ska ge en anspelning på snusdosa ändå och detta var dåtidens "skämt" under krigets ransoneringar. Du har en poäng där FBQ !

Beno
2007-07-14, 15:20
Det är en en sockerdosa att ta med vid kalas, poppulär present vid en tid då socker var en bristvara
Bengt

Äjth
2007-07-14, 17:28
Tack för det Beno! trevligt att få svar på sin fråga!

FBQ
2007-07-14, 18:06
Beno - är du säker på att den här också är en sockerdosa?
Jag har sett den långsmala modellen för bitsocker - fast att de här skulle vara för socker viste jag inte - den liknar ju onekligen mer en snusdosa.

Beno
2007-07-14, 18:15
Det är vad man har berättat för mig när jag fick en likadan, att ha krossade bitar från sockertoppen i när man gick bort på kalas
Bengt

Ballonggreven
2007-07-14, 18:17
1916-1917, såldes inte snus i lösvikt då? Det var väl åtminstone inte de runda dosor vi har idag? Eller har jag fel?
Jag tror att vi luras att tänka "snus" på grund av formen.

FBQ
2007-07-14, 21:21
Jag ville mest förvissa mig - jag tänkte att det kunde vara en missuppfattning utifrån att den liknar sockerbehållarna för bitsocker.
Men det mesta av sockret som såldes 1916-17 lär nog ha varit toppsocker.
Efter 1915 när STM grundades såldes nog inget snus i lösvikt. Däremot tror jag att det vid den här tiden såldes i de här ovala spånaskarna man ser ibland, jag har tyvärr ingen själv. Kanske någon annan har en?
Jag vet inte när de runda dosorna med mässingslock kommer. Men visst fanns det runda platta dosor tidigare.

FBQ
2007-07-16, 01:01
Fast hade den varit för snus - åtminstone om vi tänker oss den som en dosa med statliga uppmaningar om sparsamhet, så borde den haft STM:s logga.

Äjth
2007-07-16, 01:15
De tre kronorna o deras uppställning fick jag för mig hörde armén till.

FBQ
2007-07-16, 08:11
Nej, det är en symbol för staten, landet eller kungen - men kan ju andvändas som en svensk symbol i största allmänhet.
Krigsmateriel var tidigare märkt med en krona. Någon som vet när det ändras - jag har fått för mig att det skedde på 40-talet?
Bwh på AP vet väl säkert annars.
(det var svårt att få stämpeln att synas ordentligt, jag var tvungen att öka kontrasten för att få bilden någorlunda).

FBQ
2007-07-16, 20:41
Jag letade efter om jag kunde hitta några fler saker som har kronans märkning här hemma - jag har några gamla långkalsonger, men där syns kronan lika dåligt som här. Jag har en m/39 uniform, jag vill minnas att den är från 1939 och överrocken från 1941 - jag tror den har den här märkningen - fast jag upptäckte att den verkar vara kvar i Leksand.

Jag hittade alla fall en blindpatron till G96:an från 1918 med kronans märkning (jag vet inte vad blindpatronen har för modellbeteckning)
Sedan tog jag med en bild på en landstormsarmbindel ur soldatinstruktionen 1914 - där syns samma krona.

FBQ
2007-07-17, 22:38
För dom som inte kunnat gå in på AP så svarade alla fall binoswede som samlar på kikare att övergången där verkar ha skett 1940-42.

FBQ
2007-08-09, 13:19
Jag grävde lite i mina lådor och kom på att jag har den här också - den var ju intressant eftersom den har båda typen av kronor.
Det är hölstret till en revolver m/1889. Jag tänker mig att den ensamma slutna kronan är den ursprungliga och att trekronormärkningen tillkommit senare - men när? På 40-talet är väl Hemvärnet en enda plats den här revolvern användes, och den försvann väl ganska snart där med?
Bwh är ju här just nu - han kanske vet. Annars får man väl fråga på historiskt samlarforum.

NicoNico
2015-04-25, 11:59
Naturligtvis är det ingen dosa för begagnat snus! Vid tiden för första världskriget ransonerades sockret hårt och var både dyrt och svårköpt. Detta resulterade i att den som ville och hade råd att använda socker fick bära med sig sitt eget, ungefär som att rökare numera alltid har med sig sina egna cigaretter, eftersom dom är dyra och aldrig ligger framme som ett tillbehör till kaffet, typ. Här kommer en bild på min egen sockerdosa, i nysilver från tiden kring första världskriget. Den är 65 mm i diameter och 10 mm hög samt har tillhört min farmors pappa, Ludvig de Vylder, och graverad på undersidan med "L De V" (samt stämplad "N.S." i lockets sida). Ägarens son (min farmors lillebror) heter Klas De Vylder och fyllde 100 år i fjol; han föddes alltså 1914 - ungefär när dosan tillverkades. Ägares farbror hette Gustaf de Vylder och var huvudpersonen (en svensk naturalist och upptäcktsresande i Namibia) i Henning Mankell's bok "Vindens son".

Lars F
2015-04-25, 20:19
ÖB generalorder 19 juni 1942.
… angående äganderättsmärkning (varumärke kan man kanske kalla det idag) …
Då blev det tre kronor istället för en. Man hade tidigare använt tre kronor i arméflyget redan 1915.
Några exempel på "Kronans" porslinsmuggar före och efter ny kronmärkning och kompassfodral före 1942.