handdator

Visa fullständig version : Brevpressar är vackra

Lars Kallin
2005-11-05, 16:42
Jag har tidigare visat någon brevpress. Här kommer några fler just innan jag lägger oxfilén på grillen, Karljohansgratängen är i ugnen.

De brukar stå som Böhmiska på auktioner.

Äjth
2005-11-05, 17:18
wow den var läcker som en jätteprisma från en kristallkrona!!

LS
2005-11-05, 17:29
De framhäver verkligen vad man kan få fram av glaset, detta förunderliga material.

Lars Kallin
2005-11-05, 18:05
Olyckligt att jag satt en fet tumme på den övre innan jag plåtade den. Men det är sådant som händer :)

LasseC
2005-11-05, 20:31
Du skulle plåtat den innan Du började grilla :D
mvh Lasse

Lars Kallin
2005-11-05, 20:56
Du skulle plåtat den innan Du började grilla :D
mvh Lasse
Jag gjorde nog det, men monterade gratängen innan, därav fläcken.

A.F
2005-11-06, 00:11
Ja de är verkligen lite anorlunda emot dem man oftast ser.
Mycket snygga foton måste jag säga Lars.

LasseC
2005-11-06, 01:43
Var det inte Italienarna som var fena på att göra dessa brevpressar, eller ser de annorlunda ut?

Peter S
2005-11-06, 08:33
Var det inte Italienarna som var fena på att göra dessa brevpressar, eller ser de annorlunda ut?
Du tänker nog på de franska brevpressarna från Clichy och Baccarat m.fl. firmor. Många har tillverkats i sverige också men de innehåller nästan aldrig något filigranarbete eller "lampwork" (vet inte vad det heter på svenska). De svenska dekoreffekterna är ofta lyftbubblor eller färgfontäner, precis som här ovan, men mycket sällan slipade. Det är nog inte otänkbart att de är böhmiska om de är slipade.

Jung_Kee
2005-11-18, 20:53

Hm, tänker du på de så kallade millefioriglasen? De var vanliga ett tag och italienarna var mästare på att göra brevpressar av dem och det är kanske det som man minns bäst idag, men tekniken var deras signum och den användes till lite av varje. Grytunderlägg och annat också, hur korkat det än är att göra grytunderlägg i glas...

LasseC
2005-11-18, 23:23
Jag vet egentligen inte riktigt vad jag tänkte på, men någonstans i bakhuvudet hade jag läst om Italien och brevpressar. Det fanns ju en del svenska mästare som roade sig med att göra brevpressar också. Men de kanske var mer åt allmoge. :p
mvh

Lars Kallin
2005-11-20, 14:44
Får bidraga med en åt det italienska hållet Murano liknande med både millefiori och latticino. Ganska avancerat arbete att producera en sådan. Dessvärre uppskattas det inte i Sverige. Priset för den på bilden var endast drygt 200 med frakt.

Äjth
2005-11-20, 15:20
Rena rama karamell-maneten . Härlig! :D

Ballonggreven
2005-11-20, 16:11
"Karamellmanet"! Den var bra! :D

Peter S
2005-11-20, 19:43
Härlig karamell! Här finns chans till fynd, verkar det som!

LasseC
2005-12-25, 20:34
Jag vet inte om den här riktigt går fram i bild Svår att fotografera med min utrustning.
Det är förmodligen ett arbete som någon gjort åt sig själv eller som present till någon. Sådana här "enkla" brevpressar fanns det gott om när jag var barn Vart de tog vägen undrar man.

Kecke
2005-12-25, 20:39
Jätteläcker. ;)

A.F
2005-12-25, 21:46
Dom kan vara enkla och simpla också som min, den ser helt kolsvart ut
och den är stor, som 2 tennisbollar i storlek ungefär.

Men emot ett starkt ljus ser man att den är gjord i grön glasmassa.

Peter S
2005-12-25, 23:33
Jag skulle säga att Lasses är en typisk modern kines. Oftast brukar det flyga fjärilar eller nyckelpigor ovanför blommorna också. Det beror väl lite på hur gammal Lasse är, men jag skulle tippa att de kinesiska har funnits i omlopp sedan slutet på 60-talet ungefär. (Precis som så mycket annat skoj och pynt därifrån).

Lars Kallin
2005-12-25, 23:56
Här kommer två kineser och en svensk.
Dåligt artificiellt ljus.

LasseC
2006-01-01, 14:04
Det kan ju så vara att min är kinesisk. Jag har inte koll på var den kommer ifrån.
Däremot har jag en garanterat svensk i den här bilden.
Denhar en spricka i sig som jag trodde var en mekanisk påverkan efteråt men den måste spruckit under arbetets gång då det ligger glas ovanpå sprickan.
Men var den är gjord är det svårt att säga.
mvh

Tingeling
2006-03-14, 23:17
I brevlådan landade idag den här brevpressen, tyckte den var lite annorlunda. Någon som sett en liknande? Kraftigt slitage under så den är inte ny. Figuren föreställer en vädur tror jag, men den verkar vara gjord i något guldaktigt material på en svart botten.

766
2006-03-15, 07:40
Bocken Bruse var bra, en riktig pryl enl. mitt tycke. Man blir glatt överraskad när det dyker upp något med Stil.

A.F
2006-03-15, 11:58
Jag skulle säga att Lasses är en typisk modern kines. Oftast brukar det flyga fjärilar eller nyckelpigor ovanför blommorna också. Det beror väl lite på hur gammal Lasse är, men jag skulle tippa att de kinesiska har funnits i omlopp sedan slutet på 60-talet ungefär. (Precis som så mycket annat skoj och pynt därifrån).

Kan vara som du säger PeterS, men det kan även vara en bättre sak som
inbringar lite pengar.

Har sett snarlika brevpressar av baccarat gjorda 1970 - 1980-tal och dom
kostar allt ifrån 200 dollar upp till 2000 dollar.
LasseC sök lite på nätet efter Baccarat paperweight eller bara paperweight och rose eller flower.

Har du tittat noga på din LasseC så den inte har någon sign.?

A.F
2006-03-15, 12:00
Ett exempel är denna, så här står det om den:

Baccarat thousand petal rose paperweight, $2,200. Susanin's.

Tingeling
2006-03-15, 15:04
Hittade en sida som det fanns mycket info på för dem som vill läsa på om brevpressar.
http://www.paperweight-mall.com/

A.F
2006-03-15, 15:17
Den är mycket vacker Tingeling, jag har letat på nätet men har inte hittat
något liknande ännu.

Få se om man med lite tur kan hitta den modellen du har, vore kul om man
fick reda på var den är gjord.
Ska söka lite på stjärntecken får vi se, för det är väl det det rör sig om?

Tingeling
2006-03-15, 15:23
Håller på att leta efter den just nu men hamnar på avvägar hela tiden. Tror att det ska vara ett zodiaktecken, tar med mig den när vi träffas.

A.F
2006-03-15, 15:45
Nu börjar det närma sig, men helt lik är den väl kanske inte Tingeling?

http://www.goantiques.com/detail,lunetta-collectible-glass,672717.html

Tingeling
2006-03-15, 16:04
Den var närmast hittills men det gick inte att söka på lunetta som de hade döpt den till. Fick bara upp en massa "glow in the dark" saker! så ikväll ska jag se om det skiner om den i mörkret :)

LasseC
2006-03-15, 20:37
Jag skall kolla på min men jag undrar om jag inte börjar luta åt en kines. Jag kan inte komma ihåg var jag fick tag i den.
Man AF jag skall kolla lite.

LasseC
2006-03-15, 20:51
Jag har en från Orrefors. Var väl något prov som gjorts då det faktiskt såldes i boden. Måste ha varit för ca 35-40 år sedan jag köpte den. Jag vet inte vad man skall kalla tekniken. Den ser nästan svart ut i vanlig belysning, men när man tittar mot ljuset ser man att den är mörkt grön med en blå kärna.
När jag lät en stark lampa lysa igenom den för fotografera den blev det gröna ganska ljust.

Kecke
2006-03-17, 14:17
Mycket vackra brevpressar.
Jag äger endast en och den vet jag inte något alls om.

cjf
2006-03-17, 15:18
Jag har en från Orrefors. Var väl något prov som gjorts då det faktiskt såldes i boden. Måste ha varit för ca 35-40 år sedan jag köpte den. Jag vet inte vad man skall kalla tekniken. Den ser nästan svart ut i vanlig belysning, men när man tittar mot ljuset ser man att den är mörkt grön med en blå kärna.
När jag lät en stark lampa lysa igenom den för fotografera den blev det gröna ganska ljust.

En måhända galen teori: Kan detta vara en Ariel av Öhrström som inte blåsts upp? Får den känslan när jag tittar på den...

LasseC
2006-03-17, 15:39
Det är lite vad jag också trott, att det är ett ämne till något som inte blev färdigt och av en slump hamnade i sekundaboden. Den är visserligen slipad i botten, men kanske det också gjordes på vägen till försäljning.

Lars Kallin
2009-04-04, 17:29
För några veckor sedan sade en samlarvän till mig med bulrande basröst. Då vet många redan vem jag menar:)
Du som är från Karlstad, har du ingen brevpress från Karlstads glasbruk?

Nu har jag en sådan som sägs komma från detta glasbruk. Jag har själv inte boken, så jag kan inte läsa på om det. Någon kanske har den "Forshaga fönsterglasbruk och Karlstad glasbruk".

Ganska dekorativ är den i varje fall.

Ulferic
2009-04-04, 17:57
Står inget i själva boka om brevpressar och dylikt. Finns däremot en priskurant från 1901 kopierad. Visst gjorde som brefpressar.

Lars Kallin
2009-04-04, 18:42
Där ser man, man får tacka för denna info.

E.B.
2009-04-04, 21:39
Jag antar att det kan vara svårt att skilja på brevpressar från Forshaga och Karlstad då många av arbetarna fortsatte till just Karlstad. Såg i boken att man år 1891 kollat försäljningen vid Forshaga extra noga och att det verkar som att det enda distrikt man sålt brevpressar till var Värmland och då 330 st. Det låter helt osannolikt lite.

Lars Kallin
2009-04-04, 22:35
Ja det låter inte direkt som någon stor produktion direkt. Vilket år talar vi om där.

En samlare jag känner har klarat att skrapa ihop tre st liknande. Annars har jag inte sett dem.

Konstigt med dessa alster med färgade spiraler. Här i Värmland attribueras glaskäppar med spiral i till Glava fönsterglasbruk. Varför gjorde fönsterglasbruken dessa saker kan man fundera på.

LasseC
2009-04-05, 21:55
En måhända galen teori: Kan detta vara en Ariel av Öhrström som inte blåsts upp? Får den känslan när jag tittar på den...

Det var länge sedan Du skrev det här inlägget cjf men jag tror att det är ett påbörjat ämne till en Ariel som inte blev mer än brevpress-
Lasse

Hirvi
2009-04-05, 22:09

Det ser ut Lasse som dom tryckt ned det mörka glasämnet i en optikform
och fått ränderna i glaset, sedan vid sista klarglasanfånget har det blivit luft i räfflorna :rolleyes:
Hirvi

Annna
2009-04-12, 13:22
En gammal brevpress, inte så stilig, inte så flott.