handdator

Visa fullständig version : Gammalt pampigt skåp

Annano
2007-06-30, 12:42
Har fått ett gammalt skåp som jag undrar lite över. Det är svart med gulddekor ( bilderna skiftar färg), över och underskåp, skänkdel, krön och svarvade knoppar på sidorna av krönet. Det är ca 2,5 m högt.

Har stått ute i kallhus i många, många år så det ska göras rent på något vis.

Undrar lite vad det kan vara för skåp, ålder o om det har något värde.:confused:

Peter S
2007-06-30, 14:18
Det är omöjligt att säga något utifrån bilderna och texten, tyvärr...

Annano
2007-06-30, 17:27
Vad synd! Inte heller med större bild?

Ulferic
2007-06-30, 18:09
Större bilder på skåpet så är det lättare att hjälpa dig. Som Peter skrev så är det omöjligt att sia något om skåpet då bilderna är för små.

Annano
2007-06-30, 22:11
Hoppas det går att se något på den större bild som nu är inlagd...Beskrivningen av skåpet kan jag inte göra på nått annorlunda vis än ovan.

Tack på förhand!

miso
2007-07-01, 11:54
Det är ganska likt skåpen som NK sålde på 20 talet .
En bild på insidan och baksidan samt låset skulle hjälpa

Peter S
2007-07-01, 12:38
Såna här skåp har också tillverkats lokalt på orten av sockerlådor och billådor (jo, man tog hand om plankorna som bilarna var transportförpackade i. En ganska enkel modell. Överskåpets luckor verkar vara utanpåliggande, vilket också tyder på det. Det går inte ens med större bilder att se hur t.ex. dörrarnas lister är utformade... Jag tror att det är ett lokalt skåp och att man lånat ett krön från en annan möbel. Det ser inte alls ut att höra till... När bilderna var små undrade jag varför det fanns ett krön som "satt ivägen". Jag är fortfarande av den åsikten...

FBQ
2007-07-02, 14:18
Färgen och utstyrseln ser mest 1880- eller snarast 1890-tal ut. Lite ovanlig form bara.
Det ser ovanligt utstyrt för att vara ett så enkelt skåp - jag funderar lite på om det inte kan vara del av en affärsinredning, eller från en restaurang?

J.H.
2007-07-16, 15:59
Att säga att skåpet är enkelt är nog inte helt rätt.
2,5meter är imponerande. Skulle gissa på att det är gjort i slutet av 1800-talet eller mjligtvis en bit in på 1900. lokalt eller ej betyder inte att det är dålig kvalitet etc. men som sagt- bättre bilder skulle ge mer än gissningar...

FBQ
2007-07-16, 22:03
Om man tänker sig den som en salongsmöbel borde ju ha varit gjord i ädelträ eller ädelträinläggningar. Hade man haft mindre pengar hade man troligen försökt imitera det.
Därför tror jag mer på någon offentlig lokal eller liknande. Fast det var nog fel att kalla den enkel.

Peter S
2007-07-16, 22:08
Man kanske ska vänta på bättre bilder... I mina ögon ser det mesta av profileringen målad ut (förutom på krönet då, men det tror jag ursprungligen inte hörde till)...

Annano
2007-07-24, 16:27
Nu har jag gjort rent det och placerat skåpet på plats. Nu syns det bättre i sin helhet. Har iaf fått konstaterat av skåpet troligtvis är 1800-tal.

Det är högre än 2,5 meter. Vi har närmare 2, 65 i takhöjd och det är bara luft emellan skåp och tak. Räknade inte med krönet i min tidigare mätning.

Kanske någon som vet mer nu med bättre bild!

Ballonggreven
2007-07-24, 16:37
Så snyggt det blev. Vilken skillnad från de första bilderna!

Peter S
2007-07-24, 21:30
Ja, definitivt skillnad! Jag såg t.ex. inte mellanrummet mellan under och överskåp. Kunde heller inte tro att krönet gick i hela skåpets bredd... Tjusigt!