handdator

Visa fullständig version : Gamla brev - vad heter en sådan fili?

Kalle Mandelstam
2007-06-20, 18:56
Är intresserad av att komma över gamla brev, men inte kuvertet för det intresserar mig obefintligt, utan själva brevet. Finns det något namn för denna fili eller får man söka under annan filateli på tradera t.ex.?

/Kalle

FBQ
2007-06-20, 19:22
Leta på förfilateli, där brukar det finnas en del - säljarna brukar däremot oftast vara ganska dåliga med att ange brevinnhållet.
Många "till kungl. maj:t befallningshavande" är bara kungörelser och annat tråkigt, så privatbrev är bättre.
Det är egentligen mycket bättre att köpa dem hos någon frimärkshandlare som har sådant, så man kan se lite vad det är för brev innan.
För några år sedan tyckte jag man kunde köpa ganska mycket roligt så länge man som jag inte brydde sig det minsta om stämplarna, men det har blivit lite svårare nu.
Lyckas man få tag på något på auktion brukar det gå att få riktigt bra priser, brev och andra handskrivna dokument kommer sällan ut.
Du kan leta lite bland antika böcker och handskrifter och manuskrift på tradera också, ibland finns det en del roligt där. Fast jag tycker priserna brukar bli ganska rejäla, med tanke på att sällan får möjlighet att läsa igenom vad det handlar om innan.

Kalle Mandelstam
2007-06-20, 23:01
Ja, av de bilder man ser under förfilateli på tradera så är det ju omöjligt att se om det ens finns något i kuverten. Får ge mig iväg till frimärkshandlaren istället som du säger.

Man kan ju ha tur också, för några år sedan hittade jag en avskrift av ett gammalt testamente gjord av hustrun till Malmös borgmästare instucken i en gammal lagbok jag köpte för en tia på loppis. Testamentet var ett inbördes sådant mellan direktören för Malmö Yllefabrik och hans maka. Roligt eftersom min mormor och mormorsmor jobbade hela sina yrkesliv på MYAB. :)

/Kalle

Äjth
2007-06-21, 23:24
Jag vet inte om du är intresserad av gamla brev generellt, men vill nämna att jag har/haft brev från fängelsekunder vid Jönköpings fängelseanstalt, breven innehåller nåde ansökningar från interner, fängslade enligt 5:5 paragrafen, ställda till Konungen.
Breven är daterade kring 1940.

fer_g_i
2007-09-17, 20:10
I Svenska Emigrantinstitutets arkiv finns gamla amerikabrev att läsa om man är intresserad. Man kan googla på ”Amerikabrev” också.
http://www.swemi.se/arkivet-12018.asp :rolleyes: