handdator

Visa fullständig version : Barometer-någon som vet?

TinaSand
2007-06-04, 22:29
Var kan man finna information om barometrar? Är det urtillverkare som är närmast, månne?? Eller kanske någon här på PES?
Skickar ett par bilder på tingesten, som jag tror kan vara tillverkad på 40-talet. Men jag vet ingenting om "Smith" som står på "ur"- tavlan (vet inte vad det heter). Trots det spräckta glaset (vådan av att damma:( ) fungerar den utmärkt. Lika bra som TV:s meteorologer iaf. Och liksom meteorologer, går ju glas går att byta ut.
Den är kvadratisk - 18,5 cm.
Emotser kunniga, kluriga, knasiga,kanonsäkra kommentarer ;)

Hektor
2007-06-05, 17:12
Har faktist precis smort upp min och håller på att kalibrera. Den hade legat för fäfot länge nog tills nu när jag fick ögonen på den.

TinaSand
2007-06-05, 17:17
Åh så kul Hector...du har ju "PES"... precis en så'n...
barometer som jag. Vet du mer om den/dem? Vore kul att höra i så fall.
Tina

Hektor
2007-06-05, 19:41
Ja något kuligare i dagens läge har man svårt att tänka sig.
Jag vet inte så mycket om den, kan vara gjord omkring 1940 skulle jag tro.
760mm Hg normalt lufttryck, 1013 millibar och millibar samma som hekto pacgal.

hose
2007-06-05, 19:55
Tina har højtryk og Hektor har noget lavere lufttryk - nu vil vi have stadig sommer;)

Hektor
2007-06-05, 21:28
Det kan bero på att Tina är lite mer uppumpad.

TinaSand
2007-06-05, 22:51
Utpumpad menar du väl ;) - Hektor!!! Med tanke på att jag ju dammat min barometer så till den milda grad arr glaset sprukit:D

Lars M
2016-03-18, 16:13
Bra rubrik så jag hänger på med min "Precisions-Barometer" enligt System Paulin i Stockholm. Vad patentet avser vet jag inte men Telefon AB L.M. Ericsson har tillverkat den. BM1 står det på ett ställe och på baksidan 579. Jag misstänker att det saknas något i centrum på ratten? Och när höll Ericsson på med barometrar?

prylsnubben
2016-03-18, 16:25
Ja det är ju en våg, BMI-Body Mass Index ska helst inte vara över 760
enligt mitt förmenande när jag avläser skalan. Skönt, då har man en bit kvar:p.
PS Mittåt, över 700 bör vara gränsen för en viss överkorpulens.

Lars M
2016-03-18, 16:49
Ja det är ju en våg, BMI-Body Mass Index ska helst inte vara över 760
enligt mitt förmenande när jag avläser skalan. Skönt, då har man en bit kvar:p.
PS Mittåt, över 700 bör vara gränsen för en viss överkorpulens.

Tack snubben men jag tycker du skall "jobba för högtryck" för att förstå skillnaden mellan ett och i.....:p

prylsnubben
2016-03-18, 17:32
Tack snubben men jag tycker du skall "jobba för högtryck" för att förstå skillnaden mellan ett och i.....:p

Kanske det har med 1ntillegensen att göra:cool:.

Lars M
2016-03-18, 18:06
Ja, eller ring till tre korvar och fråga............ om det är hög- eller lågtryck ... http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article263955.ece

Kim von Platen
2016-03-19, 14:55
Ja, eller ring till tre korvar och fråga............ om det är hög- eller lågtryck ... http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article263955.ece

Hallå Karlskrona. Fin barometer Tina, dom ska ju vara runda och komma från England. Redan som ungt kölsvin fick jag lära mig att de gamla barometrarna inte alltid går som klockan, men sa morfar, du kan se skillnaderna i luften och det är det viktiga. Så knackade han på glaset och plötsligt rörde sig visaren. Ett måste för en seglare, sa han. Ställ in den vridbara nålen
på senaste observation och läs av dagen efter.
Visar gärna morfars gamla instrument, från 40-talet med ram i Golden Oak, trodde den var svensk märkt C,L, MALMSJÖ, Göteborg. Med text på svenska. Och så IMORT. Den är tillverkad av Cobb & Co, Nya Zeeland. So long...Kim