handdator

Visa fullständig version : Tyske vine

PLYNG
2007-05-28, 17:37
Flasker til de tyske vine kan opdeles i 3 kategorier:
Rhen-vin-typen (röde/brune kegleformede)
Mosel-vin-typen (gröne kegleformede)
Franken-vin-typen (röde/brune og gröne "bocksbeutel"-formede)

I denne tråd vil jeg vise billeder af flasker, som er fremstillet i - eller importeret til - Danmark. Andre er självklart også velkomne at vise bilder i denne tråd - også af svensk-producerede eller til Sverige importerede flaskor.

Kunne väre interessant af få indblik i forskelle og ligheder i produksjons- og importhistorie i de to lande.

Hektor
2007-05-28, 17:52
Får verkligen hoppas att det bara blir tomma flaskor för här florerar många nykterister. Och inte att förglömma dom som ibland önskar dom vore. Själv är jag för tillfällt berusad av tanken på Georg Lewis då han spelade på ett allmenerligt vanrör.

PLYNG
2007-05-28, 18:01
Får verkligen hoppas att det bara blir tomma flaskor för här florerar många nykterister. Och inte att förglömma dom som ibland önskar dom vore. Själv är jag för tillfällt berusad av tanken på Georg Lewis då han spelade på ett allmenerligt vanrör.

Endelig et punkt, hvor Hektor og jeg kan väre enige: George Lewis er berusende! Men det har iövrigt intet med tyske vine at göre.

Hektor
2007-05-28, 20:58
Tyska vine är gott fast jag tycker bättre om starkvin från lite sydligare breddgrader.

PLYNG
2007-05-28, 21:47
Noget tyder på at de röde/brune Rhenvin-flaskor (som hedder Rhinskvin-flasker på dansk) er de vanligste - og også dem, som findes i flest forskellige störrelser (olika storleker). Viser nogle fra min samling. Höjde fra 142 til 700 mm.
(Og til Hektor: - Jo, de er alle tomme)

PLYNG
2007-05-28, 22:24
Også de gröne flasker til Mosel-vin findes i mange nuancer - fra ljus grön over skogs-grön til oliv-grön - og blå-grön ("petroleums-farvet" på dansk):

PLYNG
2007-05-29, 23:32
At de brune er til Rhinskvin og de grønne til Moselvin, - det er en kendt sag. Men hvad med de hvide, gule, orange:

PLYNG
2007-05-30, 08:37
En del vin blev importeret på flaske, men det meste kom i store tönder ("fade") og blev derefter tappet på flasker. På flasker, som stadig har tull-bandarolen i behold (kvar), kan vi se om vinen er indført på flaske eller "her aftappet" - men ikke om flasken er produceret her i landet eller om der er tale om genbrug af en tidligere importeret flaske.

Hektor
2007-05-30, 18:09
Flaskuppbådet fick mig att förbarma mig över några förtappade som stod vind för våg. En dansk dagen till ära.

PLYNG
2007-05-31, 00:41
Og igen tilbage til emnet i denne tråd, - flasketyper til tyske vine:
Bocksbeutel-typen siges at være avset til de söde vine fra Franken. Nogle af flaskerne har hank (hänkel), - andre har ikke (og det gälder for gröne som röde. Men inneholdet da?
Dem jeg her viser er 2 gröne (den ene med inneholdet kvar, Hektor!) som kommer fra Kitzingen a/M og Schweinfurt a/M (am Main) - og 2 röde, som begge (båda) kommer fra Coblenz am Rhein und Mosel.
De to gröne er såvist fra Franken - men "Coblenz" (Koblenz)???????
Kan det tänkes at Bockbeutels farver er geografisk bestemt, på samme vis som de gröne kegleformede Mosel-"rhenvin"-flaskor og de röde Rhen-vinflaskor?

Äjth
2007-06-11, 00:07
Har lagt märke till att de bruna oxå ser olika ut undertill, en del har skarvar efter formen, andra med liknande rökpunkter som små fötter.