handdator

Visa fullständig version : I directeur Fyrbergs boklåda.

Ulferic
2007-05-26, 16:38
Har en handskriven bok om cirka 200 sidor. Innehåller skaldestycken, satirer och lita annat. Boken är skriven av ett antal olika personer att döma av skrivstilarna. Tror att boken skrivits under de första årtiondena på 1800-talet. Bl.a finns åtta sidor med böcker som salufördes i Fyrbergs boklåda. Första bilden visar en sida och bild två några titlar. Vad jag förstår av det övriga innehållet måste det skrivna vara avskrifter av redan publicerade böcker eller skrifter.

FBQ
2007-05-26, 18:26
Tänk vad mycket roligt du hittar Ulferic!
Jag undrar om det inte handlar om någon slags "skoltidning". Jag vet att syskonen Bremer med sin informant skrev en sådan, som såldes bland släktingar och jag har sett en del liknande, så det var nog inte helt ovanligt.
"Direkteur Fyrbergs boklåda" är nog bara någon skämtsam anspelning på något för oss okänt.
Det har väl handskrivits andra skrifter av det här slaget, som exempel hade Västmanland-Dala nation hade en handskriven skämttiding på 1830-40-talet, men de skrev givetvis inte av redan befintliga texter.
Du hittar ingen vägledning till vilka som författat den?

Ulferic
2007-05-26, 19:00
Vilka som skrivit finns inga uppgifter om. Har försökt att räkna ut hur många olika handstilar som finns. Får det till ett tiotal. Innehållet är till stor del "vuxet" Tar ett exempel på något som enbart kallas visa. Tar de två första verserna av totalt åtta. Lindegren hade tydligen inget gott sinne gentemot prästerskapet. Tar även ett annat exempel på en annan handstil. Rubriken lyder: En ynlings inträde i verlden. Skaldestycke af Joh. H. Kjellgren som vunnit första priset i Kongl. Witterh. Academ d. 25 dec. 1778. Det mesta av innehållet är författad runt sekelskiftet 1800 varför jag tror att handskrifterna är från det tidiga 1800-talet.

FBQ
2007-05-26, 19:38
Jo, det kan ju ha mer karaktär av "familjetidning", jag vill minnas att även vuxna släktingar bidrog i den Bremerska tidningen.
Det känns ändå inte som något kommersiellt att plocka delar ur andra skrifter. Det tidiga 1800-talets familjeliv är ju inte riktigt lika prydt som det sena, även om det fanns variationer.
Jag tycker handstilen ser lite ovan och säker ut, den känns ändå mera som en yngling än en vuxens.
En gymnastisttidning skulle vara ett annat alternativ. Visserligen är det ju vanligt att hitta avskrifter av hela böcker från tidigt 1800-tal studenter som inte hade råd med originalen, men då handlar det om specifikt kurslitteratur, inte blandade axplock ur diverse urkunder som här.

Orkar du titta om du hittar fler artiklar som inte verkar vara typiskt hämtade ur andra böcker? Kanske finns författarna med där?

FBQ
2007-05-27, 14:04
När jag först såg pappren trodde jag att varningen till rikets prästerskap från biskop Vingård var en skämtsam anmärkning till biskopen i Göteborg Carl Fredrik Wingård (1781-1851) som ju fick kritik för sin girighet. Nu var det ju hans far biskopen i Göteborg Johan Wingård 1738-1818 och Gustaf III:s favorit och biskopen i Jönköping Olof Wallquist 1755-1800 som skrivit texten.
C. Lindegren ovan måste vara Carl Johan Lindegren (1770-1815) som skrivit andra politiska visor på 1790-talet.

Som du skrev så trodde du att den var skriven första åren av 1800-talet. Den är tidigare än jag trodde - alla texter som syns här verkar vara författade på 1700-talet. Reuterholm verkar ha hunnit avsättas som exellens.
Är den författad runt 1800 så blir den ju kanske mer exklusiv till sin natur, materialet är nog riktat till en bildad läsare som hålla sig ajour med dagsläget. Jag tror dock fortfarande inte på det där med "till salu i Fyrbergs boklåda". 200 sidor handskriven text hade blivit väldigt dyrt att köpa - och har den verkligen funnits i flera exemplar?
Jag vill se flera texter!!!

Ulferic
2007-05-27, 16:19
Sökte på Fybergs boklåda och fick en träff. Kom in på sidan igår men idag står det att sidan ej kan visas(Runeberg) Finns med en hel del alster av författare -skalder verksamma runt 1800-talets början. Tar ett exempel på ett stycke -Wattnet och Winet af Walerius- åtta verser. Bild två är- Winet och Wattnet parodie af Kullberg-9 verser. Bild tre- Å anledning af Winet och Wattnet försök af S- 8 verser. Skulle Kullberg vara Carl Anders Kullberg får man nog flytta fram tillkomsten av skriften till omkring 1830-1840 eller däromkring. Vem denne S är som gjort ett skaldeförsök är inte lätt att veta. Kanske är det en av de som skrivit handskriften. Wal(l)erius är säkerligen väl känd men om denne Walerius är samme person är osäkert. Hoppas att runeberg.org fungerar men om jag kommer ihåg rätt hade boklådan enligt sidan sålt en bok omkring 1790 om jag minns rätt.

FBQ
2007-05-27, 17:57
Projekt Runeberg verkar otillgängligt just nu.
Jag har inte några av hans diktsamlingar, men det måste nästan vara Johan David Wallerius/Valerius (han ändrade stavningen av sitt namn).
Det finns ju fler Kullberg att välja på. Ander Karlsson Kullberg, 1771-1851, 1818 adlad af Kullberg är en aspirant som 1799 vann Svenska akademiens pris.

Det det känns ändå troligare, det mesta verkar ju faktiskt vara 1790-tal.

Orkar du med flera texter?

Ulferic
2007-05-27, 18:29
Finns som sagt några Kullberg. Valde Carl Anders mest för sitt västgötska ursprung men du har säkert tagit den rätta.
Följande stycke eller egentligen ett stycke i sin helhet börjar mitt på en sida och omfattar totalt nästan tre sidor. Finns inte som på de flesta andra någon uppgift vem som skrivit. Kanske du FBQ vet vem. Första raden slutar med ner och rimmar på rad tvås ber. För tydligheteten skull.
Har samlat på mig ett antal böcker från 1600-1700 och 1800-talet, Finns även någon tryckt på 1500-talet. Samla är väl inte rätt ord då jag mest köper för att läsa. Latin och franska är värre där blir det mest ett samlande.
Nu till texten som väl också får ses som en läsövning av äldre text.

FBQ
2007-05-27, 18:54
Jag tjuvkollade lite, det är faktiskt Johan David Valerius (1776-1852) som jag nämnde ovan.

Jag brukar också köpa på mig den del i den här vägen när jag kommer över, men det låter som du har mycket mer än vad jag har. Några 1500-talsskrifter har jag inte än.
Jag skall titta om jag hittar något roligt.

Peter S
2007-05-27, 19:06
"...dansar blott och ler" står det väl på andra raden? ;)

Ulferic
2007-05-27, 19:11
Ber om ursäkt och ler.

FBQ
2007-05-27, 19:30
De här kalendrarna har jag disskuterat förrut på Skalman forum, Uno Floderus (1804-1874) i Funbo socken har i 6 kalendrar jag äger fört anteckningar om sina resor, jordbruket m.m.
Sedan tog jag ett av ett antal brev till brukspatron Johan Sederholm vid Näfveqvarns bruk, jag äger fyra brev till honom från mellan 1836-1852, det här är ett rent affärsbrev, texten blev visst inte så lättläst.
Tog med ett brev 1825 till brukspatron W. L. Ahlbom i Karlstad, jag har faktiskt inte klurat ut vem han är, så är det någon som har en idé är den välkommen :)

FBQ
2007-05-27, 22:23
Jag kanske skulle ha hållit den här tråden ren - jag tycker din bok är tillräckligt intressant för en egen tråd, Ulferic.
Runeberg går fortfarande inte att komma in på, men om jag nu tittar på vad som finns så verkar det mesta vara helt för sin moderna texter, jag tror att de är kopplade till något politiskt eller littertursällskap. Utan att kunna läsa texten om fyrbergs boklåda är den hämtad ur samlaren 1928. Jag vet inte vad som fanns med i den - men bl. a. fanns en artikel om Arthur Hazelius och 1810-talets idéstrid, det kan vara där boklådan nämns - vi får försöka ha tålamod.
Jag har inte så mycket litteratur om den tiden här hemma, jag skall snoka lite i vad jag har se om jag hittar något.

FBQ
2007-05-27, 22:32
Tegner, Geijer, Wallin och andra lite senare diktare verkar ju helt saknas. Jag tror nästan din bok måste vara från ca. 1800, om nu inte skulle finnas senare dikter. Kanske har anteckningarna förts under en längre tid?

FBQ
2007-05-28, 14:03
Jag tror att jag missuppfattat en del. Jag gick in på projekt runeberg och upptäckte att det handlade om den not, som hänvisade till en bok som 1782 hade sålts i fyrbergs boklåda - det verkar faktiskt som den funnits.
När jag sedan gick tillbaka hit och läste igen förstod jag att annonsen för böckerna fyrbergs boklåda bara är en av texterna i samlingen, och inte något samlingsnamn på det hela.
Det står ju också Copia på just det bladet. Undrar om det kan vara så att det handlar om avskrifter samlade av någon som velat följa med i den senaste litteraturen, men inte haft råd att köpa böckerna själv? Det verkar ju alla fall mest vara "den senaste litteraturen", så vem som helst är det knappast som har skrivit det här. Jag vill gärna se mer :)

Ulferic
2007-05-28, 16:24
Hej FBQ. Har ägnat dagen åt sådant man måste för att ha råd att köpa det man tycker om. Har läst dina brev men har ännu lite svårt att läsa "gammal" skrivstil. Förmodligen något man lär sig med tiden.
Har börjat att lista de namn som förekommer i boken. Återkommer i detta när jag är klar. Borde förklarat bättre hur det låg till med boklådan.
Medan du väntar får det bli lite franskt.

FBQ
2007-05-28, 23:08
Nu har jag också varit och gjort sådant man måste för att betala räkningarna - nå ibland är det kanska roligt och berikande också.

Jag kanske blir lite otålig när jag hittar något spännande, men jag hoppas du tar mig med ro :)
Någon franska kan jag inte, men med lite hjälp, eller i och för sig framgick det väl ungefär från början vad det handlade om - samma lista har jag sett i lite olika utföranden. Jag antar att den behöver uppdateras emellanåt.
Svenskarna försvarar alla - Danskarna profiterar på alla ??? Se vad hose säger om det :D