handdator

Visa fullständig version : Åttkantig

Lars Kallin
2007-05-19, 22:20
Det blev en hård kamp, men jag rodde hem den till slut.
Ni känner igen formen från de Tyska emaljmålade flaskorna. Å gud bevars från G-skrufs senare skapelser.

Denna har varken emaljmålning eller den brukliga tennförskruvningen, ej heller gravyren som ibland förekommer.
Anfångad på halvpost med en go glasmassa med de där små goa långsmala blåsorna som bara en gammelglassamlare kan uppskatta Här pratar vi alltså inga Höglundblåsor a´la potatis i smältan modellen av blåsor. Här är det äkta vara.

Höjd 14 bredd 7 tjocklek 5 cm.
Jag törs nog sticka ut och säga att vi är närmre 1750 än 1800. Har ni någon annan åsikt?

Hektor
2007-05-19, 23:50
Är inte massan lite väl ofärgad...?
Verkan inte ha den där riktigt mysiga färgen, är väl det enda som eventuellt jag har emot den.

Hektor
2007-05-19, 23:55
Kolla läget vad jag fann på nätet, är det inte såhär färgmässigt det skall vara om det är lite äldre?

A.F
2007-05-20, 12:14
Håller med Kallin, fasligt vad trevlig den var i glaset, den
är mycket lik min äldsta greppaflaska i glasmassan som
jag misstänker också är ifrån 1700-talet.

Med sådana här foton skulle man våga bjuda på den
direkt på en auktion, förstår inte säljae att en bra bild
är A till Å på en nätauktion?

Hektor
2007-05-20, 16:52
Är det nya sanningar som håller på att skapas? Det jag med säkerhet vet är att gammalt glas i denna vägen har vad jag vet inte haft den klarheten.
Jag har svårt att föreställa mig att Ni har rätt och att allt glas jag sett bara är en "buff".
Min flaska däremot överrensstämmer med "gammalt" glas fast var åldersgränsen går för min var jag inte, kanske den är ett snäpp äldre.
Jag tror att ni får inhämta mer synitryck från ställen där dom äldre prylarna, finns så det blir lite ordning och reda för en gångs skull.

Lars Kallin
2007-05-20, 18:14
Det var inte alla glasbruk som hade problem med att färga av glasmassan.
Här kommer några exempel, alla från ditt län.

Jag kan exemplifiera i det oändliga med väl avfärgat glas som bevisligen är gammalt, men jag ids inte och jag tycker inte jag behöver.

Hektor
2007-05-20, 20:54
Jag går bara efter mina erfarenheter, har ni andra så låt gå.
Vet ni om att det göres gamla snushundar av äldre hyvlar i dagens läge?
Glas av enklare utförande är lätt att efterapa så därför är jag extra försiktig.

pysen
2007-10-03, 16:42
den flaskan som du har på bild är det en dubbelbotten i den ? eller vad det heter min flaska har en bottenplatta som är gjord efteråt vet du vad det heter o hur länge dom gjorde på det viset