handdator

Visa fullständig version : Invändig gänga

*MB*
2007-05-17, 23:38
Två flaskor med invändig gänga samt en med patentkork. framgrävda på samma ställe som Lund flaskan.

Björn L
2007-05-19, 22:24
Det rycker lite lätt i en gammal flasksamlare när man läser "framgrävda" ! Den totala lyckan är oftast när man har lyckats hitta sakerna på egen hand. Man får buga och grattulera till fina fynd *MB*

Liljedahls glasbruk gjorde många flaskor märkta WHITE. De gjordes även i England så ibland kan det vara svårt att säga extakt var de är gjorda. Om man hittar en WITE märkt flaska med en liten vapensköld med bokstaven J inuti kan man med säkerhet säga att den är gjord på Liljedahl.

Här kommer en annan typ av flaska som är märkt med skölden med J inuti.
Den är uppgrävd i vass kanten i Liljedahl med en stor grävmaskin (!) när man skulle fixa ett rör för några år sedan. Det knastrade och krasade tydligen hemskt när maskinen möljde fram men den här klarade sig som tur var...

Björn L
2007-05-19, 22:36
Korken till flaskan jag visade har jag funnit på en loppis och är inte orginal.

Har din mineralvatten flaska text i porslins korken föresten ? Jag stötte ihop med en ivrig bensin macks samlare en gång med en sån flaska i handen fast då utan kork. Han var eld och lågor över att ha funnit en flaska som han trodde hade innehållit Kristall olja ! Eftersom jag hade flaskan i samlingen med kork så försökte jag vänligt förklara vad den igentligen var avsedd för, men jag hade fel enligt honom :o ( visar en bild på korken som han saknade )

*MB*
2007-05-20, 21:44
WHITE flaskan har J:et i vapenskölden så den är nog svensk.
Har sett en likadan fast trasig på ett annat ställe så flaskorna kanske har funnits i svenska affärer. Kan det ha varit Cider i dom?

Kristall korken saknar märkning. Har funnit ytterligare två som var trasiga och dess korkar var inte heller märkte. Det kanske har med åldern att göra.
Den såg trevligare ut med märkning.

Visst är det en höjdare när man hittar något på promenaden.
Det blir inte så ofta längre, andra saker kräver tid.
Och nu byggs det hus på varenda plan yta större än 50m2 så det är nästan omöjligt att hitta ställen.