handdator

Visa fullständig version : Undersökning om forumets prestanda!

Bruce
2007-05-13, 17:48
Flera medlemmar har upplevt att forumet fungerar trögt, det vill säga att det går långsamt att surfa omkring och att göra inlägg. Det har även noterats problem med ofrivillig utloggning.

För att se om detta är ett problem som ligger på servern och/eller i programvaran vill vi undersöka hur omfattande detta är.

Vi skulle uppskatta om du tog dig tid att svara i omröstningen på det alternativ som stämmer bäst in på hur funktionaliteten är hos dig.

/Admin

Liljerik
2007-05-13, 18:04
För mig är det så att det bara ibland liksom hänger sig, kommer inte tillbaka från sidan jag tittat på, ibland tar det bara lång tid. Några gånger under veckan så har jag inte kommit in på forumet överhuvudtaget, har provat någon timme senare och då fungerar det igen.
Dessa problem har jag BARA på PES.

Tingeling
2007-05-13, 18:11
En hel eftermiddag gick det inte att logga in överhuvud taget och det problemet kommer och går. Svarade på en del inlägg efter att ha blivit inloggad och de bara försvann + att jag blev utloggad efter ett tag.

LO-Teks
2007-05-13, 18:15
Just nu verkar allt funka här och inget verkar onormalt.

Men under veckan har det sett ut så här ett antal gånger:

Fatal error: Maximum execution time of 30 seconds exceeded in d:\customers\precisensan.com\wwwroot\antikforum\in cludes\class_core.php on line 363

Fatal error: Maximum execution time of 30 seconds exceeded in d:\customers\precisensan.com\wwwroot\antikforum\in cludes\class_core.php on line 2966

Fatal error: Maximum execution time of 30 seconds exceeded in d:\customers\precisensan.com\wwwroot\antikforum\in cludes\class_core.php on line 2966

Bruce
2007-05-13, 18:16
Utloggningsproblematiken var det några som drabbades av efter senaste uppdateringen (ingen uppdatering denna gång). Då fungerade det att följa dessa instruktioner:

Klicka "Kom ihåg mig"-rutan när ni loggar in.
Kvarstår problemet töm "kakorna" enligt nedanstående anvisningar(beroende på vilken browser ni har.

Explorer
1. Välj Internetalternativ under Verktyg-menyn (längst upp på sidan när du är inne på Internet).
2. Klicka på knappen "ta bort cookies" och sedan "ta bort filer".
3. Klicka även på knappen "rensa tidigare".
4. Klicka på "inställningar" (bredvid "ta bort filer") och kryssa i "varje gång sidan besöks".
5. Klicka på "ok", stäng ner alla internetfönster och starta upp ett nytt. Prova att logga in igen.

Netscape
1. Gå in under "Netscape" i menyn och välj Inställningar".
2. Gå in under "Privace and security".
3. Klicka på "cookies" och sedan "enable all cookies".
4. Klicka på "ok", stäng ner alla internetfönster och starta upp ett nytt. Prova att logga in igen.

Safari
1. Gå in under "Safari" i huvudmenyn.
2. Välj "Preferences" och sedan "Security"
3. Klicka på "Show cookies" och sedan "remove".
4. Klicka på "ok", stäng ner alla internetfönster och starta upp ett nytt. Prova att logga in igen.

Firefox
1. Gå in under "Firefox" i huvudmenyn och välj "Preferences".
2. Under "Privacy" finns fliken "Cookies". Klicka på "clear".
3. Klicka på "ok", stäng ner alla internetfönster och starta upp ett nytt. Prova att logga in igen.

/Admin

Kecke
2007-05-13, 18:40
Det har varit oerhört segt en längre tid. Ibland får jag ingen kontakt alls med PES.
Det här gäller enbart PES, allt annat på nätet fungerar utmärkt, vilket visar att det inte är min dator.
Det här händer inte hela tiden utan kommer lite då och då.
Jag blir inte utloggad, är alltid inloggad.
Just nu fungerar det (annars hade jag inte kunnat göra det här inlägget. ;) )

Liljerik
2007-05-13, 19:33
Jag har problem just nu :D Fick samma meddelande som LO-Teks två gånger. När jag till slut kom in i tråden så gick det väldigt segt.

miso
2007-05-13, 19:34
extremt långsamt
flertalet fatal error sista dagarna

nisse 8
2007-05-13, 20:10
Håller med ovanstående talare, men i dag fungerar det:)

cjf
2007-05-13, 20:44
Bruce, min högst ovetenskapliga gissning är att problemet ligger hos forumets internetleverantör. Mjuvaran är ju mycket spridd och används flitigt världen över, och jag har i alla fall inte hört talas om liknande problem på andra forum med samma programvara. Hade jag varit du hade jag kollat internetleverantören först, det kan vara så att de inte hinner med när trafiken på forumet ökar samtidigt som databasen sväller i storlek...

LasseC
2007-05-13, 21:23
Just nu fungerar det bra men de sista 1-1½ veckorna har det tidvis varit stört omöjligt att byta till ett ämne och läsa. Jag har fått samma meddelande so LO-Teks. Utloggad blir jag dock inte. Jag är permanent inloggad när jag startar sidan.
mvh Lasse

Bruce
2007-05-14, 09:57
Har nu varit i kontakt med vår leverantör.
Troligtvis ligger problemet i den databasserver som stöder forumet. Den är väldigt hårt belastad. Vi kommer att pröva med att flytta till en ny databas.
Detta kommer förhoppningsvis att ske ganska omgående.

/Admin

Beere
2007-05-14, 12:33
Bruce, min högst ovetenskapliga gissning är att problemet ligger hos forumets internetleverantör. Mjuvaran är ju mycket spridd och används flitigt världen över, och jag har i alla fall inte hört talas om liknande problem på andra forum med samma programvara. Hade jag varit du hade jag kollat internetleverantören först, det kan vara så att de inte hinner med när trafiken på forumet ökar samtidigt som databasen sväller i storlek...

Med 99.9% säkerthet kan jag säga att så är fallet. Många svenska webhotell har börjat gå ner sig, och jag vet inte vad detta beror på.
Jag ska höra med några vänner med servar i tipp-topp skick om de kan ha vårt forum, men tills dess, håll ut! :)

Hellen
2007-05-16, 22:39
Idag fungerar det faktiskt bättre än på länge så jag prickade i det! Men det är inte alltid så bra, ibland är det så trögt att byta sidor, titta på olika inlägg m.m. så att jag tröttnar och inte orkar kolla mer! Det är synd för jag gillar PES men det blir mer och mer sällan jag hittar hit numer eftersom det känns trögt!

nisse 8
2007-05-16, 23:03
Idag fungerar det faktiskt bättre än på länge så jag prickade i det! Men det är inte alltid så bra, ibland är det så trögt att byta sidor, titta på olika inlägg m.m. så att jag tröttnar och inte orkar kolla mer! Det är synd för jag gillar PES men det blir mer och mer sällan jag hittar hit numer eftersom det känns trögt!

Kan inte ens jag få dig att stanna Hellen:p

Hellen
2007-05-16, 23:06
Vem vet, det återstår att se! ;)

nisse 8
2007-05-16, 23:16
Vem vet, det återstår att se! ;)

Om jag lovar dig att det blir bättre, stannar du då?

Bruce, nu attan fixar du det här annars %#!&/(/&¤""&%%/(%/#¤ Hellen99 försvinner:D

Bruce
2007-05-16, 23:41
Bruce, nu attan fixar du det här annars %#!&/(/&¤""&%%/(%/#¤ Hellen99 försvinner:D

Vår leverantör jobbar på problemet.
Det vore jättetrist om Helen99 skulle ge upp nu när hon håller på att bli Helen100 och seniormedlem.;)

LasseC
2007-05-17, 01:37
Jag är ju nattmänniska och jag upptäcker att det går trögt vissa tider på natten. Görs några lagringar då eller andra arbeten. I kväll var det snudd på en time-out en gång. Annars har det fungerat bättre sista dagarna.
Hälsn DG