handdator

Visa fullständig version : Björk vin

Björn L
2007-05-12, 00:58
Har någon provat björk vinet från Grythyttan ? Jag införskaffade en butelj idag som jag spar till ett passande tilfälle. Den skall tydligen inte vara så söt som man först kan tänka sig utan påminna om torra Italienska viner i smaken.
För något år sedan hade jag en heldag i Liljedahl hemma hos en samlare. Jag minns inte vad vi hade för projekt för oss men jag minns däremot att jag blev bjuden på björk sav ! Det var inte så tokigt faktiskt. Friskt i smaken och mycket sött men det måste ha jäst lite grann för det hade en tydlig alkohol smak. Så det blev bara ett litet smakprov den gången.

Äjth
2007-05-12, 01:00
Berätta gärna om din smakupplevelse när du öppnat buteljen. Verkar intressant.

Sladden
2007-05-12, 15:06
Ren, ojäst björksav är "mjukt" i gommen. Har en mycket lätt sötma.
Den jästa måltidsdrickan, jäses med brödjäst och socker, styrka och sockerinnehåll kan variera, liksom smaken.
Björksavsvin brygger jag på vinjäst och socker samt lite russin och några skivor apelsin och citron. låter jäsa ut helt och får då ett ganska torrt och fruktigt vin med bra syra.
Har även bryggt på sherryjäst, socker och russin, blev mycket gott, då det fått stå 1 år.
Föredrar dock att dricka saven naturell. Dricker ca 1 liter om dagen under de vårveckor det är möjligt. Brygger även kaffe på björksav, det blir mjukt och fint samt med en liten sötma.
Fryser in 10-15 liter för att konsumeras under den mörkaste vintern, influensatiden.
Innehåller ju mycket mineraler och spårämnen, kan inte vara annat än nyttigt!

Kecke
2007-05-14, 22:50
Låter väldigt nyttigt och gott.
Har du egna björkar eller tjuvmjölkar du? ;)

Hektor
2007-05-15, 18:29
Jasså Sladden tillverkar sprit, aja baja säger farbror staten!!!!!!!!!!
Så fort inte större delen socker kommer från frukter och bär vid jäsning så jäklar i hoppet räknas det framställda som sprit.
Sådan är lagen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!
Men på tal om "magen" så är det bra att bryta mot 3,75 lagar om dagen. Allt enl. Styrelsen.

Sladden
2007-05-15, 19:44
Jag har lite egna björkar men har funnit att grannens är bäst:)
Den här typen av lagbrytande är faktiskt lite uppbyggligt. I år blev det bara 5 liter måltidsdricka, den blir man inte stöddig av! Mätte upp den till 3,8%, folköl+!

Hektor
2007-05-15, 23:07
När skall soppan tappas från björken?

Ulferic
2007-05-16, 19:13
Blev lite nyfiken på vad björken har att erbjuda. Har ett större bestånd björkar i min ägo. Frågar liksom Hektor när bästa tid för tappning infaller. Har monterat en tappkran på en som jag tror björk av fin årgång.

Sladden
2007-05-17, 20:11
Men björkarna slutade ge drickbar sav för ca 3 veckor sedan, när löven började slå ut. Efter detta blir saven besk och det strömmar sämre.
Bästa tiden är under april, då flödar det fint i träden.
Bäst flöde får man då hålet borras 2-3 dm. upp från marken. Hålet skall borras lite snett uppåt och vara ca 10 cm djupt. Jag borrar med 8 mm borr och sätter i en 8mm plastslang ca. 1 cm. in i hålet. Björken bör vara minst 30 cm i diameter, i brösthöjd. När man är färdig måste hålet pluggas med en kvist.
Jag har en uppsats från Högskolan i Växjö om bästa sättet att tappa björksav. Hittar den inte nu ,men skall söka vidare.

LasseC
2007-05-17, 20:17
Jag har lite egna björkar men har funnit att grannens är bäst:)
+!

Ja gräset är ju alltid grönare på andra sidan staketet:D :D
DG

Björn L
2007-06-16, 00:20
Björk vinet är nu testat men det var inget för mig tyvärr. Jag följde expeditens tips om att först hälla över det i en karaff innan man smakade och jag tyckte mig ha den rätta temperaturen på det men.. nej jag föll inte för det precis. Det var ju mest en kul grej så jag får söka vidare bland utbudet..

(Efter att ha provsmakt ett glas så hällde jag tillbaka det i flaskan och gav det till min mor som tyckte att det var okey men inget extra hon heller)

Hellen
2007-06-16, 13:33
Att tappa björksav verkar intressant. Hoppas du hittar mer information om detta!