handdator

Visa fullständig version : Barnängens T.F.

Lars Kallin
2007-05-05, 22:24
Det enda som jag kom över till mig själv under dagen med besök på en dålig lokal mässa samt en antikaffär, blev denna lilla trevliga flaska.

Den har väl troligen innehållit bläck, men jag vet inte säkert det.
Jag köpte den då jag gillade glasmassan.

Texten framgår nog inte så tydligt. Det står som i rubriken.

LasseC
2007-05-05, 22:31
Trevlig flaska. Jag får lite vibbar åt tusch-hållet. Vad tror Du om det?
Jag tycker att stuket på flaskan liknar det.

A.F
2007-05-06, 10:44
Verkligen en härlig glasmassa, ser nästan ut som en skulpterad
isbit.

Björn L
2007-05-06, 19:55
Den texten på den flaskan har jag aldrig sett tidigare. Vilket härligt glas det var i den ! Jag har en utan text och utan charmigt glas som jag har grävt upp. Men jag är däremot tvär säker på att jag har sett en sådan som jag visar (utan text i glaset alltså) med etikett. Och i den hade man haft någon sorts gummi lim som man lagade punkteringar på cykel däck med ! Men jag tror inte Barnängen har gjort lim så din flaska Lars har troligen innehållit något helt annat..

Jag hoppade för övrigt över den lokala mässan eftersom jag inget hittat där de senaste åren och hade en stor loppis i Kil som mål i stället...

Björn L
2007-05-06, 19:57
"enda som jag kom över till mig själv" skriver du Lars ! Du hittade alltså något mera som du spar som bytes objekt eller ? :D

PLYNG
2007-05-06, 21:15
Min förste tanke, da jeg så flaskan, var: "kontor-gummi" / "byro-gummi" - en sort lim til bl.a. lukning av konvolutter.
Den tilsvarende danske fabrik, "Rönning & Gjerlöff" fremstillede sådant - som solgtes i liknende flaskor, som din (med pensel fastgjort i korken).
Da Barnängen var en kemisk/teknisk fabrik, er det vel ikke umuligt, at der tilverkedes lim (også til punkterede cykeldäk).

Måske der står noget om det i Svensk Kemisk Tidsskrift (årg. 1889 - 1919): http://runeberg.org/svkemtid/

KrB.
2007-05-07, 08:41
Det såldes en sådan med ettikett på Tradera. På den stod det : violett stämpelfärg.

Lars Kallin
2007-05-07, 22:14
Det står om gummit i Åhlen & Holms jubileumskatalog. Men jag finner den inte nu.

Den flaskan du tänker på björn kan nog vara gummi arabicum, den finns med i nämnda katalog.

Nej, mässan var inget vidare. Sambon köpte något bjäfs, tror det var något smycke.

Loppisen i kil har jag besökt några år. Slutade med det, då damerna nästan började slåss i väntan på att startskottet skulle gå. De sålde inget förrän ett visst klockslag, men det var fritt fram att titta runt på borden innan. Ve och fasa en fin pryl med ett normalpris på en hundring såld för en selma. När det dessutom fanns en sådan pryl i varje ända av det långa bordet så blev det lätt lite eldigt damerna emellan.

Dessa syner fick lilla mig att bli smått rädd, från min uppväxt är jag inte van sådant dåligt uppträdande från vuxna människor.

Björn L
2007-05-07, 22:41
Din tolkning av loppisen var klockren Lars. Jag fick fötter och hälsenor blåslagna av rullatorer och gåstolar. :D Hystreriskt var ordet !

Lars Kallin
2007-05-07, 22:51
Då var det inte jag som var känslig då.

Blev det något fynd där då?

Björn L
2007-05-07, 23:37
Jag köpte två sportböcker från Brunnhagen / Strömbergs till fars gubben för tio kronor styck ! Fotbolls VM -58 och Årets idrott -56 så han blev nästan tårögd då de var i topp skick och från tider som han mindes. Men det var sämre med fynd för egen räkning. Och jag gillade inte heller trängseln och kalabaliken som var där. Jag hade inte besökt den loppisen tidigare men i år fick man vänta utan för området bakom plastband innan öppningen. Och fem minuter innan det skulle dra igång skulle en man bara berätta lite information om loppisen i en högtalare. När han satte micken mot läpparna så stormade folket bokstavligen in trots att det var tid kvar. Det gick inte att hejda tjuvstarten då man redan drog vilt i sakerna :) Det som var lite anorlunda var ju att så fort man fick en tom yta på bordet så kom det fram ett nytt objekt hela tiden från kassar och lådor som säljarna hade bakom borden. Det mesta var ju förstås uteslutande skräp men det var säkert de som fyndade också för priserna var ju låga.

Precis innan jag skulle gå (tröttnade ganska fort) så hittade jag en tavla som igentligen var ett gammalt skärbräde (tror jag) i porslin med mönster i "flytande blått" men när jag hemmavid slaktade den moderna ramen och frystejpen på baksidan så fann jag inga stämplar i godset som jag hade hoppas på men för en tia var den bra ändå. Fick även med hela serien av böckerna om Arn. Helt olästa för 5:- styck ! Jag har inte läst dom tidigare och jag har planerat att se filmen när den kommer ut så jag får väl läsa lite inför den ...