handdator

Visa fullständig version : Hjälp med... Wilhelm Hermes. Blyerts..1860-1870?

Cenedese
2016-01-09, 14:48
Hej,
Vad är det jag köpt?
Finns det någon vänlig själ som vet något mer om denna.
Kunde inte motstå, den är fantastiskt tecknad i blyerts.
Att det är en framsida till ett Häfte 113 av Wilhelm Hermes, från hans konst / teckningsskola har jag hittat.
Med texten Heft 113 Wilhelm Hermes Systematische Zeichen Schule.

Är den över 150år?
Finns det något värde i den förutom skönheten?

Mvh
Jonas

Mr.
2016-01-09, 16:34
Det skulle ju kunna vara en förlaga/skiss till ett häfte, men mer troligt är ju att någon roat sig med att teckna av ett befintligt omslag. Hade det varit en skiss/förlaga hade teckningen troligen varit av högre kvalité. På det du visar i förstoring anser jag tyvärr att teckningen är ganska tafflig. Men den har ju charm och är troligen ganska gammal (säkert från 1800-talet), så den är ju värd att spara. Rama in den i nån sirlig gammal ram så har du en fin tavla till sommarstället :)

Cenedese
2016-01-09, 17:17
Det skulle ju kunna vara en förlaga/skiss till ett häfte, men mer troligt är ju att någon roat sig med att teckna av ett befintligt omslag. Hade det varit en skiss/förlaga hade teckningen troligen varit av högre kvalité. På det du visar i förstoring anser jag tyvärr att teckningen är ganska tafflig. Men den har ju charm och är troligen ganska gammal (säkert från 1800-talet), så den är ju värd att spara. Rama in den i nån sirlig gammal ram så har du en fin tavla till sommarstället :)

Hej,
Tack för svaret.
Så kan det nog vara att någon tecknat av den
Dock blev bilderna lite dåliga genom glaset samt att inzoomningen endast är ca. 50x50mm.
Hade helst velat ta ut och titta på andra sidan men teckningen sitter inramad med syrafri papp och intejpad baksida.
Någon som tyckt att det var värt att göra detta någongång.
Nä den får sitta som den gör så länge o pryda väggen.
Mvh
Jonas