handdator

Visa fullständig version : Vad är detta???

Larspeter
2007-04-29, 21:38
Hej
Någon som vet vad detta är?
Massivt stengods. 7 cm hög, 13,5 i diameter. Stämplad undertill Gustavsberg med ankaret, inget annat. Hoppas ni vet vad, vem, när och så vidare.

Gideon
2007-05-11, 18:14
Kanske en dekorativ brevpress? Askfat? Eller en del av ett arrangemang. Blomman är framträdande, så den ska ju synas.
Visa stämpeln, så vi får ett bättre hum om åldern.

Larspeter
2007-05-15, 00:43
Lite för stor för brevpress och omöjlig som askfat. I boken Gustavsberg 150 år hittade jag en bild. Ett klot av Karin Björquist, med en reliefblomma överst. Osignerad precis som min. Men stämpeln ser ut som nr 293 i Vingedal vilket i så fall betyder 1939 - 44.

Gideon
2007-05-16, 19:41
Hm..Karin började inte förrän 1951 på Gustavsberg.
Hon lever ännu, och som jag rekommenderade E.B. - med lyckat resultat - att ta kontakt med Maggie Wibom, kan Du försöka ta kontakt med Björquist?
Tillsammans bringar vi gedigen och nedskriven kunskap, medan den ännu är levande. Det är roligare än böcker, faktiskt! :)

E.B.
2007-05-16, 21:39
Nu ska vi se Gideon, hmmm, inte för att jag är något medium, mig veterligt så har den fantastiska Wibomskan lämnat jordelivet för ett bra tag sedan. Men initialerna var i varje fall rätt. jag hade ett mycket trevligt och informativt samtal med MW, Marianne Westman för ett tag sedan. Det är som Gideon säger, ursprungskällan är den bästa och faktiskt så tycker de nog att det är trevligt. Det tyckte i varje fall krutgumman Westman.

Gideon
2007-05-16, 22:27
Det började bra iallafall. Med MW och då kan vi väl vara nöjda?
Jag kan i jämförelse inte heller fråga min gamla moster i Sundsvall, om hennes pappa och hans värv längre, för hon har också gett upp....
Förlåt E.B. för detta kvinnogöra vi karlar kan ha att reda ut ibland. :o
Ändock torde detta inte vara hindersprövning för att slå en signal till Karin.

E.B.
2007-05-16, 23:11
;) :d