handdator

Visa fullständig version : Böhmisk karaff med gängad glasförslutning

Lars Kallin
2007-04-20, 17:40
Böhmiskt är alltid roligt. Denna kom in i dag.
Rejäl sak, 26 cm hög. Kasgraverad med den klassiska hoppande hjorten som var så vanlig på det Böhmiska glaset.
Slipade gängor på halsen och i förslutningsproppen. Hur har de gjort?

Bilderna får tala.

Tingeling
2007-04-20, 22:31
Kan förstå gängorna på flaskhalsen men inte i korken. Hur fick de dem att sluta tätt/gänga i varandra?

nisse 8
2007-04-20, 22:35
Kanske vår vän Hirvi sitter inne med svaret??
Snygg karaff L.K.

Kecke
2007-04-20, 22:38
Vad menas med kasgraverad?

Hirvi
2007-04-21, 07:20
Vore kul att se dessa gängor!
Det är väl bara Kallin som kan se om det ser handgjort ut, det brukar väl se lite kantigt ut någon stans på slipningen om det är handslipat
Hur gammalt är det med sådana gängor som vi pratar om?
Håller gängorna tätt? (tveksamt om det är hndgjort)
Vad har denna för ålder Kallin?

Har man en sak i handen brukar man klura ut hur dom gjort, även om det tar sin tid ibland!

Vore jag ägare till en sådan, (eller inte ägare) så måste vi få reda på detta!
Fram med Luppen Kallin, sök svar!!!!
Hirvi

Liljerik
2007-04-21, 07:35
Oavsett hur gängan är gjord så håller den ju inte tätt utan någon typ av packning.
Om den är "hand"slipad så kan inte jag tänka mig annat än att man ändå har haft någon typ av fixtur/maskin där rotationen är sammankopplad med längdmatning för att få till en gänga.
Verkar vara en dyrare/krångligare förslutning än en vanlig slipad kona.

Lars Kallin
2007-04-21, 09:45
Kecke
Kasgravyr är en enklare form av gravyr, där man kasade koppartrissan över glaset för att få mönstret. Man kan jämföra med djupgravyr, där man får fram mer liv i avbildningarna genom gravyr i flera plan.

Vad gäller åldern på karaffen så är jag väldigt osäker. en ren gissning mellan 1850 och 1900. Men den kan även vara äldre.

Gängan är ovanligt tät. Vi köpte vantskruv till jobbet en gång på Biltema, det blev dyrköpt de glappade så fasligt att vi inte kunde använda dem.

Troligtvis är det som Liljeerik säger, någon form av fixtur för att få stigningen har nog använts.

Böhmarna var sannerligen duktiga glashantverkare.
Bifogar bild på en tedosa och en skruvpokal från 1700-talet. Tedosan från Glaskilian, skruvpokalen från Trinkgläser, Dieter Struss.

LS
2007-04-21, 10:38
Om gängan är tät eller inte spelar nog inte någon roll, tätningen sker mellan toppen av karaffen och botten av proppen. Som någon skrev, en packning har säkert funnits emellan. Eller kanske en karaffpropps syfte bara är att det inte ska komma insekter, eller annat mojs, ner i fludiumet.

Rent tekniskt var de minsann inte dåliga att komma på lösningar, det vete farao hur de gjort i det här fallet.

Hirvi
2007-04-21, 10:39
Det är bara att njuta av bilderna Kallin!!

Glaset i jängorna ser så mjölkit ut, är det en matt yta, eller är det en grovare yta pga av denna metod att göra gängan?

Hittar du inget i skrift Kallin, om dessa gängor?
Eller någon annan!
Hirvi

Lars Kallin
2007-04-21, 14:26
Det är bara att njuta av bilderna Kallin!!

Glaset i jängorna ser så mjölkit ut, är det en matt yta, eller är det en grovare yta pga av denna metod att göra gängan?

Hittar du inget i skrift Kallin, om dessa gängor?
Eller någon annan!
Hirvi

Gängorna är slipade utan efterföljande polering, därav det grova mjölkiga.
Har förgäves tittat på nätet och i en del litteratur utan framgång.
Som tekniker har man svårt att acceptera att man inte förstår fullt ut.

Jag är glad åt den. Priset 160 kr med frakt från England får man nog vara nöjd med. Sedan har jag inte visat baksidan på "proppen", den är inte fult så representativ som resten av "proppen" :)
Jag köpte den utan "proppen" så jag är jättenöjd att den levererades med karaffen trots skador.

Hirvi
2007-04-21, 14:51
Gängorna är slipade utan efterföljande polering, därav det grova mjölkiga.
Har förgäves tittat på nätet och i en del litteratur utan framgång.
Som tekniker har man svårt att acceptera att man inte förstår fullt ut.

Jag är glad åt den. Priset 160 kr med frakt från England får man nog vara nöjd med. Sedan har jag inte visat baksidan på "proppen", den är inte fult så representativ som resten av "proppen" :)
Jag köpte den utan "proppen" så jag är jättenöjd att den levererades med karaffen trots skador.

Tackar Kallin!
Tänkte att det var så med finslip, poleringen!
Det kommer väl en dag då vi får svart på vitt med gängan!
Priset var ju rea flera ggr om, här blir det oftast motsatsen!
Hirvi

Hektor
2007-04-21, 16:02
Med tank på vad dom kunde göra så kan det inte varit något större besvär att att slipat ut gängan för hand.

Kecke
2007-04-21, 18:38
Kecke
Kasgravyr är en enklare form av gravyr, där man kasade koppartrissan över glaset för att få mönstret. Man kan jämföra med djupgravyr, där man får fram mer liv i avbildningarna genom gravyr i flera plan.

Tack.
Dår är det här (http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=1679&highlight=greppaflaska) väl också kasad gravyr?

Lars Kallin
2007-04-21, 19:12
Det stämmer bra det.
Lägger till en djupgraverad pjäs, naturligtvis från Böhmen:)