handdator

Visa fullständig version : Flaska med plupp

Lars M
2015-03-03, 17:38
Först trodde jag att detta var en diflaska eller amningsflaska men det finns inte med någon här: http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?28849-Kjemisk-glass-Medisinsk. Så jag startar en ny tråd med denna flaska som är 12 x 7 cm och 2 cm "tjock". Den rymmer bara ca 7 cl. Som synes har den en plupp på sidan och på halsen en kraftig fläns. Mycket blåsor i glaset och tydligt puntelmärke. Vad vet eller tror alla ni i PES?

Kim von Platen
2015-03-03, 19:12
Hallå Lars,
Utmanar Pesaniens glasexperter genom att påstå att det är en bärbar jaktplunta, trots ringa volymen, att bäras i en snodd
över axeln... So long... kul med gåtor...

A.F
2015-03-03, 22:44
Det är en Riga-balsam flaska. Finns riktigt gamla och fina flaskor, har även
sett ifrån sekelskiftet med etikett, med skryt om guldmedaljer.
Sen har jag sett några nygjorda ( falska ) som ska se antika ut.

Kan inte avgöra om den är antik eller nygjord på fotot.

Lars M
2015-03-04, 10:41
Tack A.F! Rigabalsam var en ny lärdom som verkar vara Estlands svar på våra Svenskdroppar?? Dvs drygt 20 olika örter i vodka.
Vad gäller flaskan är det svårt att avgöra åldern. Den ser gammal ut men är inte skavd eller sliten, så den är säkert nygjord. Jag kan tillägga att när jag mätte volymen var det mycket svårt att få ut vattnet genom det trånga hålet.

A.F
2015-03-06, 23:11
Jo jag var 99% säker på att den var nygjord jag med, hade den lagts ut på auktion hade jag inte bjudit.
Men jag vågar inte säga så på en bild, man kan ha fel.

Kim von Platen
2015-03-07, 14:11
Hallå,
Vore kul att veta vad "pluppen" har för funktion. Inte är det väl dekor?
So long...

Lars M
2015-03-07, 15:00
Bra fråga Kim!
Inlägg och bild av A.F från 2009 visar att det varit någon form av sigill ursprungligen. På nya flaskor får man väl klistra en etikett på "pluppen". http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?19767-Grön-liten-plunta-för-att-hänga&highlight=h%E4nga

Legion
2015-03-07, 15:27
Är inte pluppen till för att knyta ett snöre i som sitter ihop med korken?

Kim von Platen
2015-03-07, 15:45
Hallå Lars,
Utmanar Pesaniens glasexperter genom att påstå att det är en bärbar jaktplunta, trots ringa volymen, att bäras i en snodd
över axeln... So long... kul med gåtor...

Hallå Legion,
Det var det jag trodde även om sparsamma dropparna kanske inte var avsedda för storviltjakt.
Tack för ditt svar... so long...