handdator

Visa fullständig version : J.P. Jönsson Liljedahl

Björn L
2007-04-08, 22:03
J.P. Jönsson tog 1852 ut patent på en tredelad buteljform. Förebilden var Henry Ricketts patenterade form från år 1822. Man kan ju tycka att Jönsson stal Ricketts idé rakt av, men han gjorde förståss några egna små ändringar. Grundtanken var att kunna bli av med puntel märket samt att kunna blåsa både hel och halvflaskor i samma form. Jönssons patent varade i 5 år. Det blåstes således flaskor märkta LILJEDAHL PATENT i botten under denna perioden. Ytterst få av dessa finns bevarade. Idag har jag hittat en botten av en flaska märkt LILJEDAHL J.P.J. Nu är bara den stora frågan om den är gjord på prov INNAN han fick sitt patent eller ej ? Den här botten är i vilket fall som helst tidigare okänd i samlarkretsarna och jag blev glad då jag fann den tidigare idag. Den borde åldersmässigt vara gjord mellan 1850-1860 och är således en av de allra första flaskorna som blåstes i tredelad form i Sverige.
Det är lite svårt att få in en bra bild på texten men jag kommer att prova mig fram. Jag lägger dock ut några "live" bilder från när jag precis hittat den.

PLYNG
2007-04-08, 22:18
Gratulerer, Björn!
Altid spändende, när noget hidtils ukendt kommer frem!

Björn L
2007-04-08, 22:39
En sk Rickett-Jönsson form.

A.F
2007-04-09, 00:37
F** vad synd att den inte var hel!!!
Väntar på de bättre utlovade bilderna på texten.

En sådan raritet skulle gärna få stå i mina hyllor även om
bara halva buteljen är kvar.
Ur brukglashistoriskt perspektiv är den mycket intressant.

nisse 8
2007-04-09, 20:37
Den runda på första bilden, vad är det?

Björn L
2007-04-09, 21:07
(Munk) Likör flaska från tiden runt år 1900. Det finns en bild på den under Övrigt och Kuriosa (Sophålans hemlighet)

nisse 8
2007-04-09, 21:26
Ska jag komma med grävaren och hjälpa dig Björn:D

LS
2007-04-10, 07:49
Ja fy farao vad intressant, jag tror att flaskan är blåst innan patentet var godkänt. Kommerskollegium behandlade ansökningen den 28 januari 1852, vilket var kvickt agerat med tanke på att de fick skrivelsen den 13. Varför hålla på och blåsa flaskor på det gamla viset, låg precision och tidsödande, när man hade nyare teknologi? Visserligen finns det angivet att man år 1852 blåste både på gamla och nya sättet, men man tar för givet att det gamla försvann så fort det var möjligt, industrier har i alla tider varit tvungna att anamma effektiviseringar för att kunna leva vidare. Och säkert insåg man värdet av att på flaskorna ange var de var tillverkade, men ordet patent kunde man inte använda förren man hade papperen på detta.

Utan att "gå in i" arkiven lär det nog knappast att få svar på frågan när flaskan är gjord, men en liten peng skulle man nog våga lägga i diskussionspotten att det var strax före det att man klämde i med ordet patent.

Björn L
2007-04-19, 12:19
Jag är också lite inne på att flaskan kan vara gjord strax före J.P.J. fick sitt patent och då är i så fall min botten den allra första kända flaskan som blåsts i en tredelad form i Sverige. Men detta kommer som sagt troligen aldrig att kunna bekräftas. Lägger in några bilder på min Lilljedahl Patent flaska från tiden 1852-1857 då patenten fanns. Bilderna blev inte de bästa men man kan urskilja att bokstaven J i Liljedahl har råkat bli spegelvänd vid tillverkningen av formen.