handdator

Visa fullständig version : Fråga: Bildformat, hur gör man mindre bilder som får plats på skärmen?

Kim von Platen
2014-06-30, 11:54
Hallå,
Är tekniskt handikappad. Har två frågor:

1. Hur minskar man bildformatet utan att tappa kvalitet. Har Mac och programmet
iPhoto. Har lyckats idag genom att spara bilden för e-post, men ack vilken dålig skärpa.

2. PES trevliga sidor får inte plats på bildskärmen så jag måste scrolla (heter det så?)
fram och tillbaka. Vad göra?

På förhand tack för svar.... och so long...

Hirvi
2014-06-30, 13:43
Samma här med stora bilder, i bland finns ingen list att skrolla med i sidled, och i bland får jag rulla hela inlägget till slut för att se skrollisten, oftast ser jag bara halva bilder, det är bara här på PES jag har problemet.
jag minskar mina bilder i Photoshop 7,0.
Hirvi

Kim von Platen
2014-06-30, 17:12
Hallå och tack, Hirvi,
Tydligen är det bara ett fåtal som har problem med storleken; det vore bra att fåveta om scrollsvårigheterna gäller generellt (alla) eller bara dig och mig. Skriver korta rader för ett testa om man slipper tittarproblemet när det gäller ren text. So long...

Hirvi
2014-06-30, 19:01
Textrader utan bild brukar funka utan att skrolla, din bild med båten var helt perfekt.
Hirvi

Gomer Swahn
2014-06-30, 19:22
Öppna iPhoto och leta upp den bild du vill använda.

143025

Dubbelklicka på den

143026

I rullgardinsmenyn överst går du till Arkiv och sedan Exportera

143027

På storlek väljer du anpassad.

143028

Behåll mått, då väljer programmet största kant.
Skriv in 800 (pixlar) Vet inte hur det är på PES men normalt har V-bulletin just 800 som maxstorlek.

143029

Välj plats (skrivbordet e bra) och klicka ok

Kim von Platen
2014-06-30, 20:33
Textrader utan bild brukar funka utan att skrolla, din bild med båten var helt perfekt.
Hirvi

Hallå Hirvi,
Tack, testade att redigera tidigare inlägget på full bredd och då behöver man/jag bara scrolla lite grann. Tror att det scroll i det här.

Kim von Platen
2014-06-30, 20:47
Hallå,
Mer pedagogiskt kan det knappast bli, ändå misslyckades jag vid första försöket
(kanske för att mitt program är gammalt, min "nya" dator är hos MacFixaren)
på läkarkonroll.
Är emellertid på rätt väg och återkommer med rapport... so long.
Tack för första hjälpen.

Hirvi
2014-06-30, 20:55
Hallå Hirvi,
Tack, testade att redigera tidigare inlägget på full bredd och då behöver man/jag bara scrolla lite grann. Tror att det scroll i det här.

På denna text är det helt perfekt, för flera år sedan var det samma problem med stora bilder,
har för mig att bros fixade till det då.
Hirvi

alegni
2014-06-30, 21:57
Det här är inget nytt problem, det har vi haft ett bra tag. Det kom väl efter någon uppgradering av forumet, och sedan har det aldrig rättats till.

jag skrev om det här i juni förra året, inlägg 1:
http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?38364-visning-av-bilder

Eftersom det har fungerat tidigare, och nu fungerar det inte....då utgår jag ifrån att det är något som admin behöver fixa.

Hirvi
2014-06-30, 22:36
Jag håller med dig om det alegni, jag har varit inne ibland men hoppar av för man blir less på formatet.
Hirvi