handdator

Visa fullständig version : Forsbacka järnbruk

Björn L
2007-04-01, 22:52
Jag vet inget om detta bruk men jag har en gammal "korp" som är märkt med Forsbacka. Jag har för mig att det funnits ett litet bruk i Dalsland som hette så men det skall väl även ha funnits ett i Gävle trakten ? Vilket är det rätta eller är jag helt ute och cyklar med att det skall ha funnits ett utanför Åmål ?
Info om när bruket (eller bruken) var igång mm, mottages tacksamt !

LasseC
2007-04-01, 23:50
Jag tror på Forsbacka utanför Gävle, men jag skickade ett mail dit. Lånade Din bild Björn:cool:
mvh Lasse

HgF
2007-04-02, 02:40
Det stämmer att korpen kommer från Forsbacka i Gästrikland. Bruket ligger vid Storsjöns västra ände, precis där Storsjön rinner ut i Gavleån. Korpar och dylikt var en ganska stor artikel vid sekelskiftet 1900 och in på 1900-talet.

Nu är det sedan flera decennier industriminne av alltsammans. Produktionen av stål och stålprodukter är helt nedlagd, och man har dessvärre rivit mycket av den äldre bebyggelsen inom själva industrianläggningen. Den gamla herrgården är ombyggd till bostadsrättslägenheter (sic!) och själva brukssamhället är förort i största allmänhet till dels Sandviken, dels Gävle.

nisse 8
2007-05-17, 18:56
Gammla delen av Forsbacka bruk är nedlagt men det finns en lite nyare del som fortfarande drivs av Ovako.
Så helt död är inte bruket:)

Fundia Steelservice AB upprätthåller i dag järnhanteringens traditioner i Forsbacka. Företaget tillverkar bl a malkulor för gruvindustrin. Verksamheten drivs i det valsverk som uppfördes på 1960-talet, ca 700 m norr om det gamla järnverket.

Hektor
2007-05-17, 19:23
Kan man inte bajsa i varifrån korpen kommer, jag har en korp där det är infällda stål i varje ända, mycket mer intressant trots att man inte vet.
Men ett vet man och det är att det är lite mer känsla bakom en sådan korp.