handdator

Visa fullständig version : Dubbel försäljning??

Janne R
2005-10-14, 16:16
Pågår en debatt på ett annat Forum i denna fråga, tänkte vi kund ta en runda här också.

Scenario:
Lägger ut ett objekt på Tradera samtidigt som det finns till salu på egen hemsida eller i butik.
Man kör principen att så fort objektet får ett bud så anses det som sålt och plockas bort från hemsida eller butik.
Eller då om en kund på hemsida/butik kommer in och vill köpa så kollar man snabbt tradera, finns det inga bud så avslutar man Auktionen i förtid.

Frågeställning: Är detta Okej???

cjf
2005-10-14, 16:18
Pågår en debatt på ett annat Forum i denna fråga, tänkte vi kund ta en runda här också.

Scenario:
Lägger ut ett objekt på Tradera samtidigt som det finns till salu på egen hemsida eller i butik.
Man kör principen att så fort objektet får ett bud så anses det som sålt och plockas bort från hemsida eller butik.
Eller då om en kund på hemsida/butik kommer in och vill köpa så kollar man snabbt tradera, finns det inga bud så avslutar man Auktionen i förtid.

Frågeställning: Är detta Okej???

Har sett debatten och mitt svar är att jag tycker att det är helt OK så länge det inte finns några bud. Håller möjligen med dem som anser att det kan anses vara gott skick att på hemsidan/i butiken upplysa om att den är till salu på Tradera, men jag kan inte tycka att det är ett krav.

Ballonggreven
2005-10-14, 16:23
Ja och nej.
Rent "moraliskt" är det OK men det strider mot Traderas regler.

Skulle själv som handlare inte köra dubbel marknadsföring på det sättet, risken för misstag är stor.

cjf
2005-10-14, 16:30
Rent "moraliskt" är det OK men det strider mot Traderas regler.

Min bristande erfarenhet som Tradera-säljare blottar sig, det hade jag faktiskt missat...

Janne R
2005-10-14, 16:35
Börjar själv omvärdera min inställning till metoden om jag sätter mig själv i köpare perspektivet, lite snopet att en auktion avslutas för att man inte lagt bud än men man har väntat för att den skulle ligga ute några dagar till.

Men å andra sidan händer ju sånt hela tiden, man kollar i en butik,avvaktar går dit nästa dag då är den såld. Thats Life.
Men håller med Ballonggreven, det är för jobbigt att hålla reda på, bättre att hålla dem separat.

Ulferic
2005-10-14, 16:57
Har följt pratet. Är själv köpare bl.a. på Tradera. Ser jag att en säljare har "dubbla budskap" på en sak som jag är intresserad av brukar jag tidigt gå in och lägga ett bud. Detta gör att föremålet ligger kvar och är öppet för bud. Säljaren har full rätt att "döda" auktionen innan bud är lagt. Att jag kanske vinner auktionen på ett bud som är lägre än priset i handlarens affär är i detta fallet till min fördel. Har ett annat fall. En handlare hade inför en antikmässa i sin annons ett föremål som skulle säljas på mässan. Åkte dit och var bland de första som slank in i lokalen. Frågade efter objektet men fick till svar att det var sålt per telefon några dagar innan mässan. Inte samma sak kanske men ändå lite sorgligt för mig som var intresserad. Svaret på frågan om det är rätt eller fel att köra dubbelt är ändå att det är lite tveksamt. Skapar onödigt prat och oftast till nackdel för säljaren.

Peter S
2005-10-14, 20:58
Ja, och det som är till salu i butiken/hemsidan bör ju verkligen vara till salu också och inte "ska se efter här först, annars kan du få köpa den". Det blir snopet i vilket fall som helst med denna teknik och är INTE något att rekommendera om man vill ha nöjda kunder. Men ibland har jag märkt att Mammon är viktigare än kunderna, vilket möjligen kan resultera i enstaka klipp, men absolut inte är något man blir fet på i längden.

Om jag ser något på Tradera som intresserar så går jag snabbt in med lägsta möjliga bud. Sen har jag god tid på mig att fundera på hur mycket jag är villig att ge. Om någon annan hunnit lämna bud så mycket bättre, för då behöver ingen i hela världen veta att jag är intresserad också.

Har man en gång "tappat" en auktion för att man väntade för länge så gör man aldrig om det igen.

Bruce
2005-10-15, 00:14
Det verkar faktiskt som om det inte längre är otillåtet på Tradera att saluföra objekt på flera ställen samtidigt.
Nu lyder formuleringen; "(förbjudet) Att sälja ett auktionsobjekt innan auktionen har avslutats".

Äjth
2005-10-15, 10:31
Det är mitt handlingssätt som blivit föremål för dessa diskussioner. Den försäljning jag har på min hemsida är försvinnande liten. tidigare skrev jag i underrubriken att föremålet var till försäljnng på Tradera men länkhänvisnng. Det har dock aldrig inträffat att intressen krockat kring ett föremål. Det är ingen regel eller ngt återkommande mönster att jag dubbelannonserar. Som säljare lägger jag givetvis utropspriset lägre på Tradera vilket ger eventuellt intresserade från hemsidan att kunna bjuda på objektet och få det till ett lägre pris. Jag har dessutom rätt att annonsera som jag vill och har inte klivit över några laggränser. Jag avbryter inga auktioner innan de gått ut för att ngn velat köpa föremålet via hemsidan(som sagt, detta har aldrig hänt) Jag är inte ute för att knäbe inför Mammon och tycker på det hela taget att de diskussioner som uppstått, särskilt på ett annat forum är högst osmakliga och kränkande då inget fel begåtts utan diskussionsdeltagare enbart vill lufta sin privata moral.

Ulferic
2005-10-15, 12:46
Hej Äjth. Har som sagt följt pratet på annat forum. Lägger mig inte i den typen av diskussioner utan försöker att i möjligaste mån hålla mig till prat om antikt. Trampar över ibland.
Du är inte den enda som dubblar så ta det inte personligt. Problem kan uppstå med detta sätt att sälja.Ser ett föremål på din hemsida som är precis det jag söker. Mailar dig och vill köpa varan och ber dig maila totala kostnaden för mig vid köp. Får jag svaret att varan redan är såld så är det okay. Sidan kan vara inaktuell vad gäller uppdatering och annat. Men blir svaret: Gå in på Tradera och lägg bud på auktion 1111111 där föremålet finns till försäljning. Gör så. Ser att bud finns. Enda möjligheten för mig att då bli ägare till varan är att deltaga in en auktion som jag varken har tid eller möjlighet att bevaka. Om du uppgett att varan är såld och jag upptäcker att den ligger på Tradera så har man nog gått över gränsen.
Obs. Detta är bara scenario och har inget med Äjth att göra. Att jag använde dig i exemplet ber jag som Västgöte om ursäkt för.

Janne R
2005-10-15, 13:01
Hoppas du förstod att jag ville diskutera själva företeelsen och inte dig eller andra säljare Äjth. Jag har ju gjort så själv flera gånger.
Men det blev storm i vattenglaset, som det ofta blir på andra Forumet.

Peter S
2005-10-15, 13:43
Ber om ursäkt, äjth. Hade faktiskt ingen aning om att diskussionen fördes med utgångspunkt från en faktiskt händelse eller utpekad person. Jag läser inte den typen av diskussioner på andra ställen eftersom jag tycker att de snabbt förfaller till personangrepp. Här ville jag kommentera företeelsen i allmänhet, även om jag uttryckte mig lite drastiskt.

Janne R
2005-10-16, 02:44
De på andra forumet diskuterade enstaka händelser och person.
Jag, och vi här diskuterade bara själva metoden som sådan.
Så ser jag det. Jag själv blev ganska påhoppad för att jag erkände att jag själv gjort så vid flera tillfällen.Men med en inställning att det går att göra så på ett reko sätt.Men allt eftersom debatten fortlöpte har jag reviderat min uppfattning något. Men jag hade ingen aning om vem som diskuterades egentligen, brydde mig inte om att kolla länkar och hänvisningar till säljare och sidor. Tyckte bara att debatten kunde vara intressant i sak.
Men som vanligt på ett visst annat forum så spårar det alltid ut pga av några missunsamma självutnämda Traderapoliser.
Precis som Äjth själv säger, det finns ju nyanser, vet man med sig själv och sin hemsida att det inte kommer att bli ett problem och man har inställningen att sköta det på ett för kunderna bra sätt.Så är det ju inget problem.
Så Äjth, gör som du själv finner bäst och skit i de missunsamma XXXXXXX.
Om det är okej med alla så tycker jag att vi kan lägga locket på denna debatten nu, Eller???

cjf
2005-10-16, 07:34
Om det är okej med alla så tycker jag att vi kan lägga locket på denna debatten nu, Eller???

Jag håller med, och låser tråden tills vidare. Om någon har invändningar, meddela mig eller Bruce via PM.