handdator

Visa fullständig version : Signerat lergods

E.B.
2007-04-01, 19:58
Dekortekniken vad gäller detta fat var som populärast sent 1700 och 1800 talets första hälft, nu vet jag inte om detta är så gammalt men mycket stämmer in. Slitage och småskador. Storleken är endast 18 cm i diameter och stämmer bra in på trätallrikar från tiden enligt ovan. Det som gör detta fat extra intressant är att det har en signatur "NYMARK", vet inte vem denne var, är det någon annan som vet?

Hektor
2007-04-01, 20:01
Det skall nog vara Danmark!!!!!!!!!!!!!!!!

E.B.
2007-04-01, 20:13
Ahhh, givetvis kan det vara så. Varför bara märka med land och inte något mer. Men det kanske var stämpeln som inte tog.

FBQ
2007-04-01, 21:10
Jag tror nog ditt lerfat kan vara lite yngre. Mjölkfat av det här slaget är ju lite eviga i sitt utseende. Det kan mycket väl vara slutet av 1800-talet - märkta saker blir vanligare då - fast visst - med lite tur kan det kanske vara äldre.
Jag tror Nymark är efternamnet på Krukmakaren. Nu känner jag inte till någon samlad litteratur kring olika krukmakare. Jag känner en arkeolog från Leksand som har hållt på och spåra en hel del krukmakare och deras märkningar - fast jag vet inte om han vill framträda med namn här. Jag skall försöka komma ihåg att fråga honom när jag får tillfälle.
Med lite tur kanske det finns någon känner till märkningen.

Jag googlade lite på namnet och det finns en kakelugnsmakare Nymark omtalad i släktforskarnas årsbok 1991 - det skulle kunna vara en kandidat.
Är fatet från Noratrakten?

E.B.
2007-04-02, 07:56
Den har stänkdekortekniken var ju vanlig hos kakelugnar så det kanske ska vara Nymark ändå? Fatet är inköptes i Nora.

Hektor
2007-04-02, 20:36
Det är Danmark, det kan jag sätta mormors underbyxor på, känner igen stilen.
Och om inte... tror ni Nymark var så andefattig så han hade en så fantasilös signtur.
Dom som inte är fantasilösa är dagens "antikköpare" där flödar fantasin i strida strömmar.

Ballonggreven
2007-04-02, 20:44
Hur man kan få den stämpeln till "DENMARK" är för mig en gåta.

Hektor
2007-04-02, 21:03
Du menar inte att dom över allt och alltid stavar Danmark med E.
Eftersom jag inte vill ha fel så påstår jag att någon lokan tillverkare här i Skåne var lika bakom som jag när han gjorde vissa alsterför den danska marknaden.
Stick den Ballo... om du kan!!?

Hektor
2007-04-02, 21:08
Eller det var helt enkelt så att under 20.talet var det omåttligt poppis med just dansk keramik......och det var ju inte alla som förstod danska så man fick underlätta för dom ovanför Eslöf, därav detta helt förståbara Danmark.

Ballonggreven
2007-04-02, 22:21
Jag kan inte få stämpeln till "DANMARK" heller.

E.B.
2007-04-03, 08:00
Jag tror nog att Hektor är inne på ett spår som kan vara rätt. "D:et" syns inte pga att stämpeln inte tagit bra sedan kan det nog vara "ANMARK" resten. Jämför de båda A:na så får man nog ihop det. Det enda som säger emot är slitaget för att det ska vara 20-tal, men fatet kan ha varit hårt använt och kanske till och med varit under en blomkruka, det kan ju ge tufft slitage. Det som väl säger emot lite kan vara dekoren, jag kan inte mycket om dansk keramik av denna typ men om vi kollar i Sverige under den tiden så är det väl inte mycket stänkdekor.

Peter S
2007-04-03, 10:59
Jag tror att DANMARK isåfall skulle sitta ihop med en tillverkare också. Nymark låter sannolikt för mig, enbart baserat på stämpelns utseende. Om ålder och företagshistoria har jag inte en susning...

E.B.
2010-07-19, 14:24
Jag tror att vi får revidera tankarna och säga att det står NYMARK i stämpeln. På storloppisen här i Nora så såg jag faktiskt en kruka, tydligt stämplad och där var det inget tvivel om att det stod just NYMARK. Inget köp för min del då priset översteg skick och utseende, men kul att få väcka en gammal tråd till liv i varje fall.

Gideon
2010-07-22, 18:15
Bra att den här gamla frågan kom upp igen.

Nymark bör vara riktigt, och åren 1890 och 1900 finns faktiskt fem kakelugnsmakare Nymark, och det är samma personer de årtiondena.
Tyvärr ger de inga ledtrådar om vilka av dem, som kan vara den händige till Ditt fat, E.B.

1890:
Nymark, Carl Ulrik
Kakelugnsmakare
f. 1825 i Arboga (Västmanlands län, Västmanland)
Änkling, ensam i familjen
Ulriksdal
Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland)
Födelseort i källan: Arboga

Nymark, Gustaf Adolf
Kakelugnsmak.
f. 1832 i Arboga (Västmanlands län, Västmanland)
Gift man, far i familjen
Bregårdstorp
Karlskoga (Örebro län, Värmland)
Födelseort i källan: Arboga

Nymark, Carl Kristian
Kakelugnsmakare
f. 1848 i Köping (Västmanlands län, Västmanland)
Gift man, far i familjen
Vestra Stenudden
Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland)
Födelseort i källan: Köping

Nymark, August Albert
Kakelugnsmakare
f. 1852 i Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland)
Gift man, far i familjen
Alby Ladugärd No 37
Solna (Stockholms län, Uppland)
Födelseort i källan: Västra Vingåker Södermanlands län

Nymark, Johan Julius Hjalmar
Kakelugnsmakare
f. 1855 i Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland)
Gift man, far i familjen
Gård No 67
Köpings stadsförs (Västmanlands län, Västmanland)
Födelseort i källan: Västra Vingåker Södermanlands län

Fatets ursprung kan sökas i resp. hembygdsförening och lokala museer, för jämförelser i dekor och teknik.
Hur det är med inbördes släktförhållanden vet jag inte, men troligen hade de det. Året 1890 fanns totalt 39 Nymark i landet och tio år senare lika många. Idag finns det 184 med det namnet.