handdator

Visa fullständig version : Öhrström-graal

Bosskey
2007-03-31, 12:39
Här kommer en knepig sak.....

Den är signerad:
Orrefors Sweden
F Graal(F:et syns dåligt på bilden men finns där.
nr: 1325
Edvin Öhrström

Jag har tittat rejält i alla böcker jag har men inte hittat några uppgifter om F Graalar och kan därför inte åldersbestämma den. F är ju "Öhrströms bokstav" och signaturen verkar definitivt rätt så det är säkert ok. Jag har försökt reda upp detta......men gett upp. Jag är alltså väldigt tacksam för all hjälp.

Mvh

Torbjörn

Ulferic
2007-03-31, 16:27
En både klurig och lurig signering. Efter sökande i de böcker jag har fick jag fram att om det vore en S(lip)-Graal kan året vara 1974. Inte lätt att tolka och hitta rätt i böckerna. Ta inte detta för ett riktigt svar utan snarare ett försök att hjäpa dig. Kanske någon med bättre litteratur har det rätta svaret. Tycker signeringen ser lite lurig ut och ger ett allmänt slarvigt intryck.

Hektor
2007-03-31, 20:02
Öhrström var vackert skrivit på dom ställen där jag sett namnet, men å andra sidan var det gjort av herrn själv förmodligen.

Bosskey
2007-03-31, 23:18
En både klurig och lurig signering. Efter sökande i de böcker jag har fick jag fram att om det vore en S(lip)-Graal kan året vara 1974. Inte lätt att tolka och hitta rätt i böckerna. Ta inte detta för ett riktigt svar utan snarare ett försök att hjäpa dig. Kanske någon med bättre litteratur har det rätta svaret. Tycker signeringen ser lite lurig ut och ger ett allmänt slarvigt intryck.

Hmm......du kan ha rätt ulferic. Fram till för en stund sedan tyckte jag att signeringen såg bra ut.....men börjar bli tveksam. Den ser, precis som du säger, lite slarvig ut.....

Vad gäller SGraal har jag också konstaterat att det är 1974, men jag är helt säker på att det står FGraal.....

Nåja.....för att sova gott håller jag fast vid mina tidigare åsikter........så får vi se om nå't annat dyker upp.

Äjth
2007-04-01, 14:44
1936-1957 var E. Öhrström på Orrefors och om denna Graal vore tillkommen efter 1947 skulle en stor bokstav följa efter modellnumret. Enl min litteratur är vasen från 1943 och signeringen stämmer gentemot andra signerade objekt formgivna av Öhrström.

Bosskey
2007-04-04, 20:20
1936-1957 var E. Öhrström på Orrefors och om denna Graal vore tillkommen efter 1947 skulle en stor bokstav följa efter modellnumret. Enl min litteratur är vasen från 1943 och signeringen stämmer gentemot andra signerade objekt formgivna av Öhrström.

Ok....1943 kan stämma(då såldes det f.ö. 188 stycken).....då är det bara F:et som inte stämmer som jag ser det.