handdator

Visa fullständig version : Bittervatten?

LasseC
2005-10-09, 16:53
Jag vet inte om den här passar in under flaskor men då bör den väl tömmas först.
Jag hittade den här i somras. Det är en gammal handblåst (förlåt AF) flaska med ett innehåll som jag tror närmast skall kallas bittervatten vad det nu är.
Det är främst det som jag undrar över, men också att jag måste tömma den när korken är i sådant skick att den inte sluter tätt. Att byta ut korken tycker jag inte är rätt, så jag häller nog ut "smörjan" men är rädd om etiketten när jag gör rent den. Någon som har nån avikande uppfattning.
mvh Lasse

A.F
2005-10-09, 17:07
Rolig med ettiketten kvar på den, har aldrig sett en sådan förut så jag har inte
en aning om vad det är.

Går det inte att droppa lite mörk parafin på korken så den blir helt tät?

Undrar om den inte är fingerblåst? Serut så ( hahaha... )

LasseC
2005-10-09, 17:57
Nu var Du rolig AF. Tur att den inte är blåst med en annan ända.
Det klart att man skulle kunna försegla den på något sätt Kanske man helt enkelt försiktigt kan använda sigill-lack Det är ju i princip detsamma som buteljlack
Lasse

A.F
2005-10-09, 18:00
Prova tycker jag, går det inte så är det ju bara att ta bort korken.

Ballonggreven
2005-10-09, 22:10
Innehållet är förmodligen källvatten med mycket hög halt av mineraler och salter och avsett för medicinskt bruk.

Björn L
2005-10-14, 00:21
Har inte denna flaskan en massa text i botten ? Har sett en sådan flaska utan etikett och med bla texten "HUNYADI JANOS" i botten. Mycket kuriöst med innehållet bevarat !

LasseC
2005-10-14, 00:47
Björn L
Skall kolla senare imorron/idag. Har den ute i min friggebod
mvh

LasseC
2005-10-14, 09:41
Björtn L
Du har koll på saker och ting.
Då korken inte var så tät så vände jag inte på flaskan. Nu har jag kollat och scannat in en bild, kanske lite mörk men ändå.
mvh

Peter S
2005-10-14, 12:20
Letar man lite på nätet så hittar man snart att Andreas Saxlehner var verksam i Budapest (med filialer i London och New York) från 1863 till ca 1900. Bittervattnet var källvatten med hög halt av Magnesiumsulfat och hade en milt laxerande verkan

Hunyadi Janos (1385-1456) var en ungersk nationalhjälte som slogs mot turkarna.

Ett forum anger att det finns så många av denna flaska att det inte går att skänka bort dem ens... I mintskick är värdet under 10 dollar...

Google är fantastiskt!