handdator

Visa fullständig version : Carl Larsson

Gammaltant
2013-07-02, 13:40
För x år sedan ropade jag in en Atlas för 5kr på en auktion, fick med en annan bok på köpet ( för att det var samma storlek på dom som förrättaren sa😄) det visade sig vara Carl Larssons Andras Barn fr 1913 i perfekt skick. Kanske inte så speciellt MEN i boken låg några foton som var märkta Karin Bergöö på baksidan och en teckning med en dikt på undertecknad Anna-M L.
Så 2 frågor ...om det är Anna-Maria som finns med i boken på tavlan Fosterdottern fr 1893 var det Carl Larssons fosterdotter? Och självklart ,ökar dessa foton och teckning/ dikt värdet på boken tro ? 134883134884

Gammaltant
2013-07-02, 13:42
Oj bilderna blev upp och ner hoppas det inte ställer till det😊

Mr.
2013-07-02, 17:56
Nej, inte troligt att det är samma Anna-Maria som på akvarellen. Akvarellen föreställer professor Karl Warburgs fosterdotter Anna-Maria, som föddes den 5 april och dog endast 12 år gammal den 15 april 1897 (enligt Ulwa Neergaards bok om CL). Men fotona är ju intressanta om det är riktiga foton på Karin.

Gammaltant
2013-07-02, 19:19
Tack för ditt svar ...hade svårt att finna info om " fosterdottern" .Huruvida fotografierna verkligen föreställer Karin Bergöö vet jag inte ..det står hennes namn på dem . Personligen tycker jag att damen på fotografierna är lik flickan på målningen KARIN fr 1906 . Samma runda kinder på båda 😊