handdator

Visa fullständig version : En svår nöt,vad är det för vertyg,och vem har nyttjat det ?

antiko
2013-07-01, 13:10
Ett fint smidesjobb,är nog nått sekel,när man ser teckesnittet på siffrona.
Bredd 23 cm. höjd 16 cm. Det är inget stämjärn,för det är slipat på båda sidor.

Tingeling
2013-07-02, 09:43
En mystisk sak, har ingen aning om vad den har använts till men jag hade också köpt den:)

Kim von Platen
2013-07-02, 20:49
Hallå Antiko,
Ett kombinationsverkyg, naturligtvis. Då jag gillar havet menar jag att nöten är ett drivjärn. Man drev skutorna med lin mellan borden, se bild, och då var det ganska fiffigt att ha ett verktyg för olika springor. Alltså saknas där handtaget med en plugg och klämma... nej, jag driver inte. Får vara sant tills motsatsen bevisats... so long...

Lars F
2013-07-02, 22:45
Hallå Antiko,
Ett kombinationsverkyg, naturligtvis. Då jag gillar havet menar jag att nöten är ett drivjärn. Man drev skutorna med lin mellan borden, se bild, och då var det ganska fiffigt att ha ett verktyg för olika springor. Alltså saknas där handtaget med en plugg och klämma... nej, jag driver inte. Får vara sant tills motsatsen bevisats... so long...

Ohoj Antiko och Kim!
Jag tror inte på driv-eller drevjärn som jag ser att det också kallas.
Ett par frågor. Hur tjock respektive breda är de numrerade "bitarna"?
Tänkte först på någon form av bladmått, men nej. För tillfället har jag inget konstruktivt att komma med.

Drevjärn och drevhammare.bild från Sjöhistoriska muséet

antiko
2013-07-03, 13:52
Mera uppgifter: Tjockleken är längst upp 5 mm. avsmalnande till tre vassa spetsar,som är slipade på båda sidor.
Numrerade 1.2.3. bredd på "mejlsarna" nr.1=23 mm. nr.2=29 mm. nr.3=34 mm.
Något handtag e.dyl.syns inga spår efter.