handdator

Visa fullständig version : Lila lommeflaska

Lars Kallin
2007-03-15, 21:59
Denna plunta har jag inhandlat i USA, genom lustiga vägar.
Försäljaren lade ut den som SCA (sun colour amethyst) open pontil european flask.

Jag upptäckte omgående att det var en svensk skapelse. Säljaren accepterade endast US bidders, varvid jag ställda den fråga som jag så ofta ställer. Is it possible that you will open the auction for International bidders?
- Sorry no!
Var det enda svar jag fick. Då jag vet att pluntan ej är speciellt vanlig i denna färg valde jag att vidtaga extraordinära åtgärder. Jag kontaktade på nytt säljaren och förklarade varför jag var intresserad.
Svensk flaska som skulle få komma hem till sitt ursprungliga tillverkningsland samt till en samlare som skulle vårda den ömt samt att jag skulle betala honom 30$ för hans extra krångel att sända Internationellt. Jag hörde aldrig något mer.

Jag fick helt enkelt be en annan Ebay kund att kontakta honom. Han bor en mil från mig, tydligen var det enklare att skicka flaskan dit. Konstigt att han sålde till honom och inte till mig:confused:

Nu hamnade den ju hos mig trots allt och jag fick den 30$ billigare än vad jag skulle få betalt.

Tingeling
2007-03-15, 22:56
Auktionsvärlden är konstig! Men gratulerar till fyndet!

766
2007-03-16, 19:32
Lila är en poppis färg när det gäller nytillverkat, kanske inte denna mer andra.
Det är tusan också att folk inte kan köpa saker med lite arbete bakom och inte i stor sett bara sådant som är gjort på 5min.
Ja ni förstår vad jag menar, det hade varit kul att se ett "arbete" som varit lite mer än 5min med gammal form.
Kallin du har inte glömt bort att finessen med gammalt är ett gediget arbete och om så skulle vara fallet så är detta en påminnelse.

Lars Kallin
2007-03-16, 21:34
Formblåst, må så vara. Likväl att det tog fem minuter att göra.
Det är för mig ointressant hur snabbt det tillverkades, det som är mer intressant är graden av ovanlighet.

För att prata ett språk som kanske förstås bättre kan man jämföra denna plunta med;

Knoppölsflaska från Haga,
Mortel från Jäders bruk,
Eller varför inte någon pjäs i avvikande storlek eller färg från Monika Bratt.

Som ni förstår är alla dessa uppräknade saker gjutna eller formblåsta, men de kan och är trots detta ytterst ovanliga.

Självklart vill jag hellre ha föremål som är mer arbetade:

En friblåst plunta graverad av Anders Fredrik Levin på Sölje glasbruk
En kronometer av Victor Kullberg
En Jugendvas av Gunnar Wennerberg

Förstår ni hur jag menar?

Det ena förtar inte det andra. Det kan vara ytterst ovanliga objekt trots att det inte är någon lång produktionstid eller avancerad teknik bakom föremålen.

Men självklart föredrar jag föremål som är lite mer arbetade.

766
2007-03-17, 21:32
Den har ett odistinkt mönster, inget sting tycker jag pluss att det har nytillverkats flaskor med just den färgen som gett sig ut för att vara från Amerika enl. text.
Är det inte störande att "risken" finns och det i så fall sitter en snubbe någon stans och vrider händerna?
Då är det bättre med grejor som inte kan masstillverkas på samma sätt.
Kallin hade du gjort ett "träben" så pass bladdigt och släppt ut det?

Lars Kallin
2007-03-17, 23:14
Den har ett odistinkt mönster, inget sting tycker jag pluss att det har nytillverkats flaskor med just den färgen som gett sig ut för att vara från Amerika enl. text.
Är det inte störande att "risken" finns och det i så fall sitter en snubbe någon stans och vrider händerna?
Då är det bättre med grejor som inte kan masstillverkas på samma sätt.
Kallin hade du gjort ett "träben" så pass bladdigt och släppt ut det?

Om du bara visste vilka fula ben jag har gjort.
Trots det är de alla vackrare än motstående sida:)

Lars Kallin
2007-03-17, 23:58
Får väl bjuda på mitt lila stilleben.

Björn L
2007-03-18, 21:59
Den hyllan var minst sagt lite blandat godis alá Kallin :) Men jag tror att färgerna spelar oss ett litet spratt här eller ? Fotot är mkt snyggt men det ser lite dystrare ut än vad det är i verkligheten skull jag tro..

Lars Kallin
2007-03-18, 22:34
Den hyllan var minst sagt lite blandat godis alá Kallin :) Men jag tror att färgerna spelar oss ett litet spratt här eller ? Fotot är mkt snyggt men det ser lite dystrare ut än vad det är i verkligheten skull jag tro..

Ja färgerna kommer inte riktigt till sin rätt vid "blixtfotografering". Den knottriga är dock såpass mörk att man inte ser igenom den.

Hektor
2007-03-19, 20:34
Den knottriga är en riktig goding, har en riktig Grrr framkallande känsla.

LS
2007-04-05, 23:12
Om vännen Hector kommer stormande över stäppen vrålandes grr, ja nog skulle då jag springa i motsatt riktning väldigt hastigt! Vem vet vad som åsyftas under så kraftiga och primitivt djuriska brölanden?

Dock kan inte undangömmas det faktum att där det går att få in en och annan $ så försöks det. Generellt, vad jag har anammat erfarenhetsmässigt, är att tungt koboltblå flaskor ofta är inte alltid är gamla, men de som har en ljusblå färg oftast är klart före år 1900.

Återigen, sanningen ligger inte i mina ord, men det är som min erfarenhet lärt mig är det som skrivits.