handdator

Visa fullständig version : Allmoge - Vad kan detta vara ?

LO-Teks
2007-03-14, 15:25
Kom över en sak som jag inte har en aning om vad det är. Vad har man använt denna till och kallar man denna för något ?

8058

8059

annaviola
2007-03-14, 16:29
kakspritsar. Det ska finnas plattor med hål i olika former (hjärtan stjärnor, blommor osv)för att trycka ut deg igenom. Dessa fäster man vid locket.

LO-Teks
2007-03-14, 17:00
Tack annaviola

Där ser man , Då fick man lära sig något nytt igen :) När var dessa vanliga ?
Användes dom i hemmen eller är det bageri-verktyg ? Finns det någon som har "plattorna" till dena modell som kan visa exempel ?

Peter S
2007-03-14, 17:11
Nu är vi där med definitionen igen. Varför "Allmoge" på denna? Materialet (koppar?), åldern? eller något annat? Redan innan svaret kom, tyckte jag att den inte hörde till det hantverksmässigt producerade, förindustriella bondemiljön... Eller är det bara jag?

Men jag tror att de här använts som gräddspritsar också. Jag tror att storleken avgör var de använts. Mindre hemma, större på ett bageri. Här är en modern variant:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=255254

hose
2007-03-14, 18:42
Min mor brugte en sådan til at lave suppeboller i. Hullet var mandelformet og kun en lille anelse større end en mandel.
Det var mel bollerne som blev lavet i den. Kød bollerne blev lavet med en ske.

LO-Teks
2007-03-14, 19:06
Till Peter S : För min del kan jag bara säga att det är okunskap från min sida. Jag gissa på allmoge och tog en chans på det. Jag är långt ifrån kunnig på gammla saker då jag föddes under 1972 och då fanns dom inte i mammas kök. I vänlighetens namn så ställer jag frågor för att lära mej. Att det ibland blir fel ja det ber jag om ursäkt för.

Röret är 24 cm och har en diameter på 5,5 cm. Ålder vet jag inte. Matriel känns som någon plåt ?

Peter S
2007-03-14, 22:01
Det är OK, visst ska man fråga! Jag var bara nyfiken...

FBQ
2007-03-14, 23:44
Jag tror inte Peter S menade det som kritik mot din placering av "kakspritsen", utan mera mot att katekogiindelningen här på PES inte är riktigt lyckad :)
Här är en annan 72:a, och min mor använder inte heller någon sådan här - det var en tygpåse med olika munstycken - senare utbytt mot plastpåsar. Jag vet att den varianten har varit i bruk ett tag - mor har både äldre i bleckplåt och nyare i rostfritt.
Mormor hade en sådan här i mindre variant - men hon använde annars också "påsvarianten".
Det finns väl några här som är lite äldre och har varit med och kan svara bättre än vad jag kan - fast nog tror jag att en sådan här bleckplåtsvariant hör hemma före kriget.

Peter S
2007-03-15, 08:22
Tack, FBQ. Du uttrycker det så mycket bättre än jag ;)